0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Roland, är det den här du tänker på?http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17347.0Det huset har väl feldimensionerade golvslingor, samt en feldimensionerad värmepump. Förstår inte varför det ska belasta hysteres.Vet inte om trådskaparen har fått svar på sin fråga i trådens första inlägg.Fråga 2. Kan man själv flytta givaren?Jag tror CarlN skulle testa för något år sedan, av just den anledning du nämnt. Teorin var att man skulle flytta givaren samt vrida ratten 7 minussteg.Om inte Carl hoppar in i tråden, kan du PM:a han och fråga.
...Jag har inget emot reglering med hysteres på returen, det fungerar bra. Problemet är att IVT:s bruksanvisning är så dålig att fungerar inte regleringen tillsammans med huset av någon anledning så har en normal användare liten chans att på egen hand förstå varför det inte fungerar. Att man skall prova med att ställa ner kopplingsdifferensen och öka ramptiden när man har ett trögt system är långt ifrån uppenbart. I och för sig finns det väl många som inte begriper gradminuter heller.
När du säger "fungerar bra" i samband med att du nämner ett trögt system, menar du då bättre än med reglering på framledningen, eller menar du "kan fås att fungera ok"?--- Mats ---
Det finns i princip inget som talar för att reglering på returen skulle vara sämre än reglering på framledningen, den mest uppenbara fördelen är att det inte produceras värme i onödan, som fallet är när regleringen sker på framledningen och värme tillförs huset t.ex. genom solinstrålning under vår och höst - i de fallen är det en klar fördel med reglering på returtempen.Hysteresreglering gillar jag dock egentligen inte, utan anser att gradminutregleringen ger brukaren större möjligheter att justera in pumpen även i ett system som har brister när det gäller vattenvolym eller andra dimensioneringsfel.Kanske vore det optimala gradminutreglering på returtemperaturen.
Detta borde i så fall inte vara ett både snabbare och bättre sätt än att mäta returledningen?
Mats...hur menar du att regleringen funger med rumsgivare och styrning på framledningen. Ge exempel med börvärde 34° på framledningen och 1,5° övertemp på rumsgivaren. Vad händer?Måste säga att du är svår att förstå sig på. Allra helst det du skriver t.ex. CiteraDetta borde i så fall inte vara ett både snabbare och bättre sätt än att mäta returledningen?Jag har läst raden några gånger, men ser inte att det är en fråga trots frågetecknet. Ser inte att det är ett påstående heller. Kanske en svag antydan.....till något.
IbastoMitt förslag till dig är att ansluta ytterligare en rumsgivare, eller ersätta den du har.
Mats. Tyvärr har jag fortfarande svårt att förstå dig. De frågor som du påstår att jag inte svarat på, har jag inte hittat.Din egenkonstruerade reglering, kanske jag förstår om du ger ett exempel.Kan du tala om vad som händer med en on/off-pump som styr på framledningen. Förutsättningarna är:börvärde framledning = 32°rumstemp = 1,5 övertemp vilande kompressoraktiv cirkulationspump2 timmar sedan senaste kompressorstoppärvärde framledning = 22°När det gäller tröga system är det lika illa om den styr på fram eller retur. När väl kompressorn går igång och utetempen sjunker d.v.s. pumpen får jobba mot ett högre börvärde. Då kompressorn efter start inte höjer fram/returtempen och eventuellt börvärdet är högre än ärvärdet, så triggas elpatron.Tröga system med Nibe/Thermia kräver högt ställda gradminuter för kompressorstart. Detta då dessa ofta betar av gradminutrarna med endast 1° över börvärdet. (Tröga system dimensioneras oftast till 50-70% av effektbehovet, varför de större delen av uppvärmningssäsongen har svårt att nå över börvärdet.)Tröga system med IVT, måste kopplingsdiffen (hysteres) sättas låg typ 2°-2,5°.Ett trögt system i villamiljö, är ett feldimensionerat system....varför jag låter det passera utan kommentar. Bifogar en loggbild från ett trögt system matad av Nibe 13 kW, 300 m² golvvärme i betong.
När talet har blivit noll stängs pumpen av. Framledningen förblir varm, varför temperaturen fortsätter stiga ett tag, men eftersom vi är över börvärdet triggas ännu inte starttiden. När väl temperaturen faller under börvärdet triggas starttiden och förloppet är detsamma men tvärtom.
Citat från: Mats Bengtsson skrivet 31 mars 2008, 20:09:24När talet har blivit noll stängs pumpen av. Framledningen förblir varm, varför temperaturen fortsätter stiga ett tag, men eftersom vi är över börvärdet triggas ännu inte starttiden. När väl temperaturen faller under börvärdet triggas starttiden och förloppet är detsamma men tvärtom.en sådan VP vill jag ha också att framledningen förblir varm när VP stängs av eller till och med stiger lite.när VP stängs av så blir framledningen samma som returtempen efter bara någon minut, i alla fall hemma hos mig