0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: tracker skrivet 14 januari 2006, 13:07:44däremot så är problemet att scrollen kanske inte håller tätt i spiralen vid varvtalssänkning.Du har nog rätt, jag har nämligen kört på inverterdrift i sedan i juni. Dags för komressor byte. Har kört på 40Hz, ramp up 5s, myyycket lägre ljudnivå och startström. Allt har varit ok tills vintern kom på riktigt. Kompressorn fick inte många stopp/start per dag. Lindningarna i elmotorn verkar vara ok, men komressorn vibrerar kraftigt och låter som en mindre V6. Konstaterade att ström/effekt kurvan är på rätt nivå men var 5:te sekund ökar strömmen med 20% för att sedan gå tillbaka till normal nivå. (?) Jag ska operara den vid senare tillfälle.Som vanligt är det lätt att vara efterklok, borde ha höjt på frekvensen lite och satt på hjälp-elmotståndet. Hur som helst, försök nr 2 blir nog bättre. Ny kompressor på väg..Finns det någon här som frågat/ fått svar från Copeland angående varvtals styrning? http://www.ecopeland.com/contact_us.cfm Åtminstone har dom inte svarat mig!
däremot så är problemet att scrollen kanske inte håller tätt i spiralen vid varvtalssänkning.
Och om du menar att tillfälligt övervarva för att öka utaget innebär väl också ökat varvtal (frekvens) att det induktiva motståndet ökar med frekvensen och därmed minskar verkningsgrade men hur mycket?
Är Copelands scroll en VP-kompressor överhuvudtaget? Jag bytte till en ZH26, specielt framtagen och optimerad för VP, och dyr var den runt 11000kr vill jag minnas. Den gick fint ett halvt år, sen fick den något mystiskt jordfel, lindningarna var ok, garantianspråk givetvis. Har just fått svar (efter 8 mån) från återförsäljaren, garanti gäller ej. Ska bli intressant att ta del i skrivelsen från fabriken, men vad göra, deras ord är ju lag.
Precis ditt senarium har jag själv råkat ut för. Som det är idag fungerar inte varvtalsstyrning och scroll så bra, du körde bara ner till 40 Hz, provade du lägre ngn gång?
Citat från: tracker skrivet 14 januari 2006, 13:07:44Är Copelands scroll en VP-kompressor överhuvudtaget? Jag bytte till en ZH26, specielt framtagen och optimerad för VP, och dyr var den runt 11000kr vill jag minnas. Den gick fint ett halvt år, sen fick den något mystiskt jordfel, lindningarna var ok, garantianspråk givetvis. Har just fått svar (efter 8 mån) från återförsäljaren, garanti gäller ej. Ska bli intressant att ta del i skrivelsen från fabriken, men vad göra, deras ord är ju lag. Det är en :COPELAND SCROLL ZR40K3E-TFD-522Min garantid tid var 2år, har nu värmt med den i 2,5årNågra samtal och ett meil med bifogad ström/effekt kurva, de skickar ny. Mycket bra garanti. Citat från: luckyman skrivet 21 januari 2006, 17:14:53Precis ditt senarium har jag själv råkat ut för. Som det är idag fungerar inte varvtalsstyrning och scroll så bra, du körde bara ner till 40 Hz, provade du lägre ngn gång?Har nog testat tillfälligt från 20-80 Hz. Orsaken till min inverter installation var att få ner ljud nivån, och med 40Hz var den så tyst så jag vag nöjd.
Om motorn var kopplad i Y hade du jordfel i "bakändan" av lindningen då får du när du mäter (reaktansen) med likström riktiga värden mellan plintarna och jordfel, för att se på vilken lindning ( om du ej kan sära på lindningarna vid nollpunkten) och vart på lindningen felet är måste du mäta (induktansen) med växelström