0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejMitt problem är att Mitt värmesystem är komplext. Det är dyrbart och svårt att konvertera et direktverkande hus värmesystem och helt och få storvinst med luft/vatten VP. Mitt system med rörläggarer värmekonvertering Vp, ACC, Styrenhet värmeväxlare är Nu uppe i från 2003 95000:- och med komplettering i fjor på 15000:- o styrsystem ELN och fläktkonv+extra nya element på ca 5000:- i år.Mitt system kostar då ca 115000:- + eget arbete. Hade det ej varit att jag gjort nybygge och får in kostn i den kalkylen är det ej lönt att inv så mycket med tanke på vad jag sparar i energi!!Bara räntekostn kan överstiga vinst av sparad energi.Därför är det vanligare att folk köper Luft/luft VP till mindre inst pris går att köpa från ca 10000-30000:-.MVHJanne
Jag tror det är IVT/AutoTherm som har kompaktkollektorn, den skall (helst) köras i anläggningar med värmeåtervinning på frånluften.När värmepumpen står skall energin ur frånluften återladda kompaktkollektorn och intilligande jordlager.Detta kräver i sin tur att värmepumpen är dimensionerad för 100% effekt-täckning. (annars stannar ju aldrig kompressorn så att kollektorn kan återladdas)/Rickard