Kolla på skatteverket.se
Hittade följande frågor/svar:
FRÅGA:Jag har fått ett tillfälligt arbete i Sverige. Vilka möjligheter har jag att få avdrag för mina kostnader?
SVAR: För att få göra avdrag om du arbetar på någon annan ort än bostadsorten måste du ha övernattat på arbetsorten. Avståndet mellan bostadsorten och arbetsorten ska vara längre än 50 kilometer närmaste färdvägen. Du kan då få avdrag
- om arbetet avser endast en kortare tid eller
- om arbetet visserligen inte är kortvarigt men ändå tidsbegränsat eller sådant att en fast anknytning till den tidigare bostadsorten krävs eller
- om arbetet ska bedrivas på flera olika platser eller
- om det finns någon annan anledning att inte kräva flyttning.
Du kan få göra avdrag för kostnader för måltider och småutgifter på arbetsorten med antingen den verkliga merkostnaden eller enligt en schablon. Schablonavdraget är 100 kr per dag de första tre månaderna och därefter 60 kr per dag.
Du får också avdrag för vad du själv har betalat för den tillfälliga bostaden på arbetsorten. Om du inte kan visa din kostnad för logi, men gör sannolikt att du haft en sådan kostnad får du avdrag med 100 kr per natt. En förutsättning för att du ska få schablonavdraget är att du övernattat utanför hemmet.
FRÅGA: Kan jag få avdrag för mina ökade levnadskostnader när jag är på tjänsteresa i Sverige?
SVAR: Om du har haft utgifter för måltider och småutgifter i samband med tjänsteresa när du övernattat utanför din vanliga verksamhetsort så kan du få avdrag för dessa kostnader.
Den vanliga verksamhetsorten omfattar ett område vars yttre gräns ligger på ett avstånd av 50 km, närmaste färdväg, från din arbetsplats och 50 km från din bostad.
Om du har fått traktamente när du har arbetat på din vanliga arbetsort eller när du har varit på tjänsteresa utan att övernatta är traktamentet att likställa med lön.
Om du är på tjänsteresa kortare tid än tre månader och fått traktamentsersättning från arbetsgivaren för merkostnader för måltider och småutgifter, 200 kr för hel dag och 100 kr för halv dag, behöver du varken deklarera ersättningen eller göra avdrag för dina utgifter. Traktamentsersättningen måste ha markerats med ett kryss på kontrolluppgiften.
Traktamente för hel dag kan du få om resan har börjat före klockan 12.00, och på hemkomstdagen avslutats efter klockan 19.00. Annars får du traktemente för halv dag, 100 kr, för avrese- och hemkomstdagen.
Om du inte fått traktamente men gör sannolikt att du har haft merkostnader för måltider och småutgifter, får du avdrag med 200 kr för hel dag och 100 kr för halv dag. Detsamma gäller om du fått ett traktamente som är lägre än 200 kr respektive 100 kr för halv dag. I så fall ska du ta upp ersättningen till beskattning i inkomstdeklarationen.
Du kan alltid få avdrag för dina verkliga merkostnader för måltider och småutgifter om du kan visa dem. Utredningen ska då avse samtliga tjänstersor inom Sverige i anställningen under inkomståret. Du ska då ta upp ersättningen som du fått av arbetsgivaren som lön.
Vill du ha mer information kan du läsa i broschyren "Traktamenten och andra kostnadsersättningar" (SKV 354).
Stå på dig, det är alltid tillåtet att yrka på avdrag, så länge du haft en kostnad, sen är det upp till skatteverket att visa att du inte har rätt till avdrag.
Enda man ska passa sig för är att yrka på avdrag för kostnader man inte haft.
I ett officerssällskap där jag är med i har vi alla vikinganamn och mitt är........
Avdrage
PS nu är det ett antal Östersundare som vet precis vem jag är DS