Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fördelar/nackdelar med solslinga vs vvx för att ladda acken?  (läst 1480 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej,

Jag har letat men inte hittat några samlade argument för solslinga resp vvx för att ladda acken. Min tanke är att i huvudsak använda solfångaren till att värma en pool, kommer det innebära någon skillnad jämfört med en mer normal installation för varmvatten/uppvärmning.

???
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • BigÃ¥rden!
Det finns en länk som cirkulerar i forumet som jag inte hittar just nu som beskriver olika typer av slingor/växlare etc, där plattvärmeväxlaren var effektivast och någon typ av slinga i tanken sämre. Återkommer om ingen hunnit före!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29480
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jepp, värmeväxlare lär vara effektivare men det kräver en extra cirkpump.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
ska du använda solvärmen för att värma pool så kör botten slinga i tanken
enkelt å funkar hyfsat felet är att det blir lite segt fast det kvittar då du kör poolvärme


ska du göra varmvatten så tycker jag vvx är bättre ,iomed du toppladdar oftast med den
så får du fortare varmt i topp på tanken =där du gör varm vattnet

felet är att det åtgår en extra cirkpump i systemet,sen är det billigare iomed du klarar dig med en tom tank utan grejer i ,,,,,koppar slingor är dyra i dag
jag gissar att du får ungefär 2 plattisar mot en koppar slinga

+ att den ochså är effektivare än slingor om du styr den rätt,har fått för mig att den är lättare att få till en vettig temp diff i solfångaren med än en slinga

toppladdar du kan du ochså ha en för stor tank utan att den blir seg å tanken alldrig blir varm
du kan tex ha 55 i topp å 20 i botten utan att det gör nått
tanken är alltid varm i topp där du tar energin till varmvattnet,sen kvittar det att tanken bara håller 20 grader i botten varmvatten får du i alla fall
 


« Senast ändrad: 08 mars 2008, 08:06:24 av Dr Chun-Lan »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!