Hej på er kunniga människor.
Har precis köpt ett hus med vedeldning och ack-tan på 1500 liter. Tanken/tankarna (vet inte hur många det är då de är inbyggda) ska vara från 84-85 nånting.
Sitter 2 termometrar och enligt föregående ägare mäter den ena tempen i botten och den andra i toppen. Den ena var sönder och visar då 0 grader men den andra har visat ungefär samma som pannan. Går upp till 90 grader efter en stunds eldande.
Härom dagen upptäckte jag dock att den fungerande mätaren stannat på strax under 40 grader även att pannan visade 90 som vanligt. Tappade ut lite vatten från toppen av tanken/tankarna där det sitter en kran. (Antar att man använder denna för att lufta, men jag KAN INGENTING om detta). Gjorde detta ca 11 timmar efter jag eldat och vattnet höll då enligt en digital stektermometer 36 grader. Pannan hade också sjunkit till under 40 grader under dagen. Eldade på i 2 timmar och tömde ut en skvätt vatten till och då visade stektermometern 63 grader.
Nu till mina frågor:
Sitter givare och termometrar i ett stycke?? Måste skaffa 2 nya och undrar också var man bäst köper dessa?? Finns det massa olika modeller??
Hur kan det komma sig att termometern innan har visat 90 grader och när man sedan tappar ur lite för att kolla så är det "bara" 63??
Som sagt - kan ingenting om detta och anledningen till att vi fortsätter med ved är att det följde med 50kbm med huset och efter detta är slut ska vi byta till något mindre som kräver mindre arbete...
Oerhört tacksam för svar!!
Mvh
Kidde