Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tips pÃ¥ ytterväggsgaller för luftintag?  (läst 3077 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Tips på ytterväggsgaller för luftintag?
« skrivet: 11 februari 2008, 21:16:41 »
Vilken typ av galler skall jag använda för uteluften till ett ftx-agg?

Jag planerar att använda spalten vid takfoten som blir 20cm hög om man tar bort en täckbräda på utsidan. Funderade på dubbla 160mm intag, men vilket galler skall man använda? Finns en del att välja mellan, men vilket funkar bäst?
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Inloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Tips på ytterväggsgaller för luftintag?
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2008, 22:30:20 »
Hej Erik-NA

Använd ett grövre  och ett finmaskigt galler, typ myggnät, sÃ¥ slipper du fÃ¥ sÃ¥ mycket insekter i FTX-aggregatet. Speciellt under sensommaren och hösten har jag fÃ¥tt dammsuga tilluftsfiltret frÃ¥n 100-tals koggamoj http://sv.wikipedia.org/wiki/Harkrankar.

Hälsningar
ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad perkele

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Umä
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
SV: Tips på ytterväggsgaller för luftintag?
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2008, 00:27:17 »
I min DIY-lösning används detta som grovfilter vid intaget. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20951380. Men filtermattan hos ventilationsbutiken.se funkar säkert också.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Tips på ytterväggsgaller för luftintag?
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2008, 08:51:20 »
Nackdelen med myggnät för uteluftsintaget är att det finns stor risk att insekter fastnar i nätet och kladdar fast där. Efter ett tag kommer nätet att vare helt igensatt med sämre ventilation som följd. Åtminstone fick jag det problemet när jag satte myggnät för uteluften. För mig är det enklare att dammsuga filtret inuti aggregatet för där kladdar insekterna åtminstone inte fast.
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!