Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Imma mellan fönster  (läst 10946 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pkson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
Imma mellan fönster
« skrivet: 11 februari 2008, 13:07:16 »
Hej,

Bor i ett 1 1/2-plans byggt kedjehus med självdrag. Jag har originalfönster, kopplade 2-glas. I fönstren på övervåningen immar det på ytterglasets insida, aldrig på innerglaset. En del råder här på forumet till att sätta en skumgummilist mellan ytter- och innerbåge för att minska luftflödet.

Googlar man lite på detta problem är den allenarådande förklaringen från experter att det är för dåligt luftflöde mellan ytter- och innerfönster och att man absolut inte ska täta mellan fönsterbågarna utan tvärtom öka luftflödet genom att t ex skrapa bort overflödig färg mellan bågar, sätta någon typ av distans, borra små hål etc.

Vad tycker forumets experter? två helt olika lösningar på samma problem?

Hälsningar,

/PK

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Imma mellan fönster
« Svar #1 skrivet: 11 februari 2008, 13:16:32 »
Hej Pkson!  Jag tror nog mest på att det är för dåligt luftflöde mellan ytter- och innerfönster och att man absolut inte ska täta mellan fönsterbågarna utan tvärtom öka luftflödet genom att t ex skrapa bort overflödig färg mellan bågar, sätta någon typ av distans e.d. Det är ganska vanligt att fönstren kan ändra form mm lite med åren (lite bananform) och de kan bli för täta i spec över och underdelen, så prova med att lägga någon liten distans i gummi e.d i varje hörn av fönstret, så skall du se att imman/kondensen försvinner.

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 11 februari 2008, 13:38:39 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad kjulakalle

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Imma mellan fönster
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2008, 13:23:32 »
Hej,

Bor i ett 1 1/2-plans byggt kedjehus med självdrag. Jag har originalfönster, kopplade 2-glas. I fönstren på övervåningen immar det på ytterglasets insida, aldrig på innerglaset. En del råder här på forumet till att sätta en skumgummilist mellan ytter- och innerbåge för att minska luftflödet.

Googlar man lite på detta problem är den allenarådande förklaringen från experter att det är för dåligt luftflöde mellan ytter- och innerfönster och att man absolut inte ska täta mellan fönsterbågarna utan tvärtom öka luftflödet genom att t ex skrapa bort overflödig färg mellan bågar, sätta någon typ av distans, borra små hål etc.

Vad tycker forumets experter? två helt olika lösningar på samma problem?

Hälsningar,

/PK
Hej pkson!
Om jag minns rätt så finns det i 2 glasfönsterbågar borrade dräneringshål nedtill i karmen se också till att dessa är rena.
//kjulakalle ;) ;)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Imma mellan fönster
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2008, 14:54:32 »
skumgummilist mellan ytter- och innerbåge för att minska luftflödet.

Skummgummilisten sätts inte för att minska luftflödet. Den är endast till för att minska dammet och mängden insekter mellan fönstren. Sen har den en negativ effekt och det är att flötet minskar.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9820
  • Karma +19/-4
SV: Imma mellan fönster
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2008, 15:02:06 »
Imma på ytterglasets insida beror på att fuktig inomhusluft kommer in mellan glasen. Bästa sättet att förhindra det är att se till att det är tätt mellan innerbåge och fönsterkarm så att innerluft inte kan nå utrymmet mellan glasen. Dessutom måste det kunna cirkulera torrare uteluft mellan glasrutorna. Det hjälper inte att bara öka luftflödet, luften måste komma från rätt håll också.

Det är inte bara mellan bågarna ytterluften skall kunna passera utan även mellan ytterbågen och fönsterkarmarna. Är det inte tillräcklig passage där kan man förvärra problemet genom att sätta distanser mellan bågarna i och med att läckaget av inneluft till utrymmet mellan glasen ökar.  
 




5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Imma mellan fönster
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2008, 17:49:48 »
Imma på ytterglasets insida beror på att fuktig inomhusluft kommer in mellan glasen. Bästa sättet att förhindra det är att se till att det är tätt mellan innerbåge och fönsterkarm så att innerluft inte kan nå utrymmet mellan glasen.
...
Kan skriva under på detta. Jag plockade bort en persienn som var monterad mellan fönstren utan att täta hålet för draglinor och spaken som man ställer vinkeln med, dagen efter var det knappt man såg ut genom fönstret pga kondens. Satte en tejpbit för hålet och kondensen var borta inom ett par timmar.
Har hört talas om att man kan få fönsterkondens om radiatorn under fönstret stängs av och även om man har djupa fönsternisher eller fönsterbrädor som hindrar luftpassage.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Imma mellan fönster
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2008, 20:10:56 »
Citera
Har hört talas om att man kan få fönsterkondens om radiatorn under fönstret stängs av och även om man har djupa fönsternisher eller fönsterbrädor som hindrar luftpassage.

Visst är det så, men då blir det på insidan...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Imma mellan fönster
« Svar #7 skrivet: 11 februari 2008, 21:13:16 »
Imma på ytterglasets insida beror på att fuktig inomhusluft kommer in mellan glasen. Bästa sättet att förhindra det är att se till att det är tätt mellan innerbåge och fönsterkarm så att innerluft inte kan nå utrymmet mellan glasen. Dessutom måste det kunna cirkulera torrare uteluft mellan glasrutorna. Det hjälper inte att bara öka luftflödet, luften måste komma från rätt håll också.
Det är inte bara mellan bågarna ytterluften skall kunna passera utan även mellan ytterbågen och fönsterkarmarna. Är det inte tillräcklig passage där kan man förvärra problemet genom att sätta distanser mellan bågarna i och med att läckaget av inneluft till utrymmet mellan glasen ökar.  

Hej Roland! Visst är det så att orsaken är att fuktig inomhusluft kommer in mellan glasen, och att bästa sättet att förhindra detta är att se till att det är tätt mellan innerbåge och fönsterkarm så att innerluft inte kan läcka ut till utrymmet mellan glasen.
Men att man skulle kunna förvärra problemet genom att sätta distanser mellan bågarna i och med att läckaget av inneluft till utrymmet mellan glasen ökar, här har du ju fel i alltså, för med en bra luftcirkulation mellan fönstren så ventileras den ev läckande fuktiga inomhusluften bort per omg, och fönstren mår naturligtvis allra bäst av detta, oavsett om det läcker ut fuktig luft eller inte.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad doremifasola

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Imma mellan fönster
« Svar #8 skrivet: 11 februari 2008, 22:58:05 »
Jag hade samma problem hos mig, endast på övervåningen här också. Jag kom fram till att självdraget var otillräckligt vilket skapar ett övertryck på övervåningen - inte bra, kan ge fuktproblem i ytterväggar om det vill sig illa och kanske ännu värre, på vinden. Kolla vinden noga. Det var fuktig luft inifrån som "tryckte" sig ut genom hålet för persiennvredet och kondenserade på glaset precis som du beskriver. Jag hade mina fönster på övervåningen lite på glänt på vintern för att slippa övertrycket tills jag nu har kompletterat med mekanisk frånluft med don i varje rum på ö-vån. Vilket lyft!

Hälsningar Anders

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9820
  • Karma +19/-4
SV: Imma mellan fönster
« Svar #9 skrivet: 12 februari 2008, 08:44:05 »

Men att man skulle kunna förvärra problemet genom att sätta distanser mellan bågarna i och med att läckaget av inneluft till utrymmet mellan glasen ökar, här har du ju fel i alltså, för med en bra luftcirkulation mellan fönstren så ventileras den ev läckande fuktiga inomhusluften bort per omg, och fönstren mår naturligtvis allra bäst av detta, oavsett om det läcker ut fuktig luft eller inte.


Tror du missförstod mig lite där. Det var bara under förutsättning att det var dålig luftcirkulation mellan ytterbågen och fönsterkarmarna som det kan bli så. Då har man ju inte en bra cirkulation av utomhusluft.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Imma mellan fönster
« Svar #10 skrivet: 12 februari 2008, 11:05:52 »
Men att man skulle kunna förvärra problemet genom att sätta distanser mellan bågarna i och med att läckaget av inneluft till utrymmet mellan glasen ökar, här har du ju fel i alltså, för med en bra luftcirkulation mellan fönstren så ventileras den ev läckande fuktiga inomhusluften bort per omg, och fönstren mår naturligtvis allra bäst av detta, oavsett om det läcker ut fuktig luft eller inte.
Tror du missförstod mig lite där. Det var bara under förutsättning att det var dålig luftcirkulation mellan ytterbågen och fönsterkarmarna som det kan bli så. Då har man ju inte en bra cirkulation av utomhusluft.

Hej Roland!  Jajamen, visst var det ju ett missförstånd då Roland. Tack för din extra förklaring.  *vinkar*

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!