0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tycker mig se lite olika "definitioner" på HH-el. Vissa räknar in elgolvvärme och värme i garage/förråd som HH-el, andra (som jag) tycker att det är inte HH-el utan är "värme". Vilket är vanligast?Jag tycker största boven är datorer som står igång för jämnan. En dator med skärm och en usb-hub med egen strömförsörjning och en extern hårddisk med egen strömförsörjning drar lätt över 100W, dvs 2.4kWh/dygn vilket är mer än en 1000W motorvärmare som går två timmar om dygnet 5 dagar i veckan kostar. Allt som är på många timmar om dygnet varje dygn som egentligen inte behöver vara det är för mig de största energitjuvarna. Apparater i standby, datorer, digitalboxar, förstärkare, utebelysning, fönsterlampor m.m. Det är den långa tiden de är igång som gör dessa till storförbrukare även om de kanske drar liten effekt.
HejTorktumlare/torkskåp är otroliga energiförbrukare. Gamla varmvattenberedare från 70-talet är också tjuvar, de står ofta inställda på 85 grader, är på 300 liter och har dålig isolering, de kan dra 2500 kWh/år bara i tomgångsvärme, vilket är 1500 kWh mer än en modern vvb med PUR-isolering, se www.radron.se (test av vvb). Genom att ställa ner till 60 grader så sparas upp till 500 kWh/år beroende på hur gammal vvb:aren är. Gamla frysskåp kan dra uppåt 800-1000 kWh per år, gamla kylskåp kan dra 500 kWh/år.Elvärme i klinkersgolv är en klassiker. Skönt att gå på men värmen sticker rakt ner i den gjutna plattan.Vi har inget torkskåp, ingen torktumlare, kör diskmaskinen på 50 grader, har nästan enbart lågenergilampor och ingen elektrisk golvvärme. Vi har ca 3500-4000 kWh/år i HH-el och då har vi 2 barn och en tvättmaskin som går minst en gång per dag. Även diskmaskinen går ofta. Ett 2-personers hushåll med samma förutsättningar förbrukar neråt 2000-2500 kWh/år.Så, visst går det att pressa ner HH-elen. Lösningen ligger i att knapra lite överallt helt enkelt. Många bäckar små. Börja med de största floderna.MVH/Gano
Kolla på http://www.malarenergi.se/privat/produkter_tjanster/kalkylpubl/forbrukningskalkyl.aspxDär kan man själv lägga in sina olika prylar och hur mycket de används och sen får man en beräkning på hur mycket de förbrukar. Det är bara att börja med den värsta och sen arbeta sig genom listan.
Torktumlare skall väl inte slängas ut ? Slänga UT det som man slitit och svettast för att kunna köpa ! ? Nää , den är nog bra att torka endel kläder samt lakan och handdukar !Var ska man torka dem annars ? Säg inte där ute ! däremot om man torkar kläderna inomhus på en s.k hopfällbar torkställning så kan man med fördel placera den under luft-luft-pumpen så torkar de mycket snabbare !
En annan sak som drar en hel del ström är ju kaffebryggaren.Den vi har är på 900W.Låter man den stå på kanske 5-6 timmar omdan så blir det en hel del.En bra termos är att rekomendera.