Hej!
Jag planerera inför ombyggnad av badrum i en bostadsrätt med en yta på knappt 3m2. Då jag undivka elektrisk golvvärme har jag tittat på lösningar för vattenburen. Problemet är att framledninstemeraturen i huset vid DUT är 70 grader, vilket är på tok för högt för golvvärme. Lagerstedt&Krantz har en lösning för golvvärme i små utrymmen (<5m2) som baseras på en rumstermostat kombinerat med en returtemperaturbegränsare. Den lösningen skall fungera upp till 55 grader frameldningstemp om värmen läggs i dubbelslinga så att framlendingsvatten möter returledningsvatten. Andra lösningar är att ha kvar radiatorn och leda returledningsvatten i en liten golvslinga. Att skaffa en minishunt med pump känns inte aktuellt i detta fall då ytan är så liten. Radiator vill jag helst undvika då det är svårt att få till en bra placering av den.
En ide jag fick är att bygga en liten värmeväxlare av koaxialtyp som sätts mellan fram och returledning. 70 gradigt framledningvatten kyls till 55 grader medan returvatten höjs från 30 grader till 45 grader. Effekten på golvvärmen räknar jag med är ca 200 W och överförd effekt i värmeväxlaren blir då ca 120 W. Värmeväxlaren skulle då kunna utgöras av en enkel koaxialväxlare gjort av ett 10 mm kopparrör innuti ett 15 mm kopparrör. Då bör ca 30 cm längd räcka om mina beräkningar är rätt. Vad tror ni om denna lösning? Någon som har någon bättre ide?
Mvh
Björn