Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mek. till/frÃ¥nluft del av dygn  (läst 2781 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peps

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Mek. till/frånluft del av dygn
« skrivet: 05 februari 2008, 14:17:51 »
Hej!
Nyligen köpt 1.5 plans villa med mekanisk till/frånluft ventilation utan förvärmning.
En brummande fläkt blåser in och suger ut luft¨på rätt ställen men förra ägaren monterade en timer som styr när den går, pga ljudet antar jag.

Som det är nu ventileras huset dagtid i 2.5tim, övrig tid är fläkten avstängd och därav ventilationen i tilldon/fråndon noll. Kan detta vara rimligt eller borde fläkten gå hela tiden?

Ingen fukt eller liknande inomhus och jag upplever inte luften som unken, men suget i badrummen är ju nästan lika med noll då fläkten står stilla och det påverkar ju avfuktningstiden efter dusch osv.

Jag vet inte varvtalen och flödet än, men bör jag ändra något anser ni mer kunnande ?

mvh
Peps

Utloggad allium

  • Ventilationstekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lilla Edet
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mek. till/frånluft del av dygn
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2008, 17:39:57 »
Borde gå hela tiden. Bullrar det så kanske ma nkan göra några åtgärder mot det istället, ljuddämpare, vibrationsdämpare etc. Moderna hus behöver ventilation för att må bra.
Villa 1978 235m2 uppvärmt med en Termia Classic 75. Bullrig fancoil ger billig kyla i sovrummet.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Mek. till/frånluft del av dygn
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2008, 20:39:50 »
Fläkten skall gå konstant, balanserad ventilation.

Vi hade ett gammalt köksmonterat FTX, ibland trodde man att man satt på en finlandsfärja, sånt satans jobbigt ljud.
Porslinet dansade i skåpen, usch.

Tröttnade på att åka båt, rev ut eländet (som var skruvat stumt i väggen utan gummidämpare etc.).
Ersatte med enbart frånluftsventilation, och satte in 6st tilluftsventiler.
Det vart tyst och skönt.

1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad peps

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Mek. till/frånluft del av dygn
« Svar #3 skrivet: 22 mars 2008, 13:45:01 »
problemet som uppstår om fläktsystemet ska går hela tiden är att det då konstant blåser in luft med utetemperatur vilket i denna årstid är kall. Blir omöjligt att få ekonomi i uppvärmningen då...

Frågan är hur den gamla ägaren resonerat. Ventilationen kan ju knappast vara godkänd, men han har väl haft systemet igång vid inspektion :(


Utloggad allium

  • Ventilationstekniker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lilla Edet
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mek. till/frånluft del av dygn
« Svar #4 skrivet: 25 mars 2008, 11:39:51 »
Ovanligt med mekanisk tilluft utan värme eller återvinning. Men att man tar in ouppvärmd uteluft är ju inte så ovanligt, tänk på alla oss som bara har mekanisk frånluft och friskluftsventiler vid fönstren. Värmesystemet i huset måste givetvis vara dimensionerat för att värma upp den kalla tilluften (dvs. ventilationsförlusten).

Sen finns det ju alltid en risk för problem med drag och obehag med dessa lösningar. En möjlighet är kanske att sätta in ett värmebatteri i tilluften? Eller klämma in ett återvinningsaggregat, fast räknar man bara pengar så brukar det aldrig löna sig, eller i alla fall blir återbetalningstiden löjligt lång.

Villa 1978 235m2 uppvärmt med en Termia Classic 75. Bullrig fancoil ger billig kyla i sovrummet.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Mek. till/frånluft del av dygn
« Svar #5 skrivet: 25 mars 2008, 17:05:22 »
Hej

Kanske går att koppla in en varvtalspotentiometer (dimmer) på motorn ? Då slipper man köra för full gas hela tiden. En sådan har jag hemma, tycker det funkar väldigt bra måste jag säga.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!