Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bergvärme, sol och pool i kombination  (läst 6763 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bergvärme, sol och pool i kombination
« skrivet: 02 februari 2008, 12:37:32 »
Hej,

Med en pool i tankarna kanske det går att få åtminstone rimlig lönsamhet och miljömässig uppvärming med ett solvärmesystem, som kombineras med min befintliga värmepump.

Jag har ett hus på 150 kvm boyta med radiatorer, samt 75 kvm källare med golvvärme. Allt värms av min Nibe 1230-10, som installerades i nov 2005. Den funkar mkt bra och har inte använt något eltillskott utöver legionellan. Men, det är många grannar som har värmepump, inom 75 m radie från vårt finns ytterligare 7 borrhål.... Det hade nog fungerat om det varit grundvattenrörelse, men det verkar stå rätt stilla för vid de få kallare perioderna har jag haft -1 i inkommande KB efter halva cykeln.

Mina planer är:

En ovanjordspool från t.ex. Folkpool.
Sommartid laddar solfångarna poolen, och acktanken för att förvärma vv och kb-slingan.
Höst/vår laddar solfångarna acktanken för att förvärma vv och kb-slingan.
Vintertid laddar man acktanken med den lilla energi som skapas för att förvärma vv och kb-slingan.

Jag har letat efter färdiga principskisser och hittat två varianter, som båda har sina begränsningar, se bilagor:

Först Nibes variant:
+Solen laddar alltid acktank, vilket gör att man får en energibuffert för både uttag till poolen och till vv
+möjlighet att värma poolen med vp
-saknar möjlighet att förvärma kb i standardutförande
-förrådsberedare verkar inte vara det bästa alternativet i samband med solvärme enligt vad jag har läst mig till

Solenergiteknik
+Lösning för att ladda kb
-Poolen värms direkt från solslingan via växlare (här är jag osäker om det är något problem. Sväljer en 20 kbm pool all solvärme eller blir det något kvar till en acktank)
-Den ritningen stämmer inte riktigt då jag inte tänkt lägga en möjilghet att ladda acken med vp eftersom jag har inbyggd vvb. Jag hade tänkt acken förvärma vv och med en blandningsventil få max 60 grader till vvb i vp

Jag funderar på hur mycket man törs strypa flödet i kb-slingan genom att låta det delvis gå via en vvx eller en slinga i acktanken? Det är ju 22 mm kopparrör innanför källarväggen, så jag antar att en strypning skulle ge problem?

Kanske kan någon hjälpa till i resonemanget ovan och hjälpa mig att hitta den optimala solvärme/vp-lösningen?

Peter
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

Utloggad Tony B

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 382
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme, sol och pool i kombination
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2008, 23:02:07 »
Hej,

Med en pool i tankarna kanske det går att få åtminstone rimlig lönsamhet och miljömässig uppvärming med ett solvärmesystem, som kombineras med min befintliga värmepump.

Peter

Hej
Krånga inte till installationen.
Låt solen värma acktanken.
På sommaren får du både pool, hus samt VV från den vid solsken men obs! att en pool är en STOR värmesänka.
Ta i med storleken på solfångarna.
Om du vill värma KB så gör det via en VVX
MVH
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme, sol och pool i kombination
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2008, 10:27:54 »
Tack för tipsen

Frågan är hur jag skall ladda VVX, med en separat cirkpump är väl enklast. Den skall då gå igång när kb-pumpen startar. Några andra möjligheter som ni ser?

Peter
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme, sol och pool i kombination
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2008, 13:38:23 »
Så har jag funderat och försökt blanda två färdiga koncept från de tidigare fil-länkarna.

Ritningen är Nibes, men Hjärtat blir en 500l Borö-tank med solslinga och två förvärmningsslingor för VV. Sen blir det en kulvertslinga för att värma brine-slingan, men med en begränsningsventil så att jag får max 20 grader på kb-vätskan. (Kanske kan den koka ändå, i tanken, trots att jag har pool som stor värmesänka?)

Troligen hoppar jag över Nibes Pool 11 styrning och låter den vara manuell. Nersidan blir att jag måste tvinga vvp att gå genom att parallellflytta kurvan för att ladda acken vid dålig solinstrålning. (avstängningsventiler mot radiator och gv-kretsen gör att det funkar. En cirkpump vid tanken matar poolens vvx, och startar när poolpumpen går. Solslingan går igång på solfångaren styrning.

Solfångare eller styrning av dem har jag inte funderat på än, men efter alla trådar här verkar det vara vakuumrör som gäller.

Ni kloka forumdeltagare, vad tror ni, kommer detta funka?
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

Utloggad NoSmoke

  • Frågvis Z
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lappland
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme, sol och pool i kombination
« Svar #4 skrivet: 24 februari 2008, 13:22:24 »
Min far har en Evi Heat split sun, varmvattenberedare &  7,4 kvadratmeter solfångare.
Hans system fungerar finfint här uppe i Lappland  Thumbsup
Power ain´t nothing without control!

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme, sol och pool i kombination
« Svar #5 skrivet: 25 februari 2008, 18:15:40 »

Ingen som har synpunkter att ge?   :(

 Sc:,h
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!