Det har varit en märklig vinter så här långt. Pumpen har förbrukat mindre antal kWh än i november och december. 882 kWh för januari (läser av ca kl. 18) i år mot ungefär 1740 kWh januari 2003. Tillsatselen gör att det blir stor skillnad mellan kalla och varma månader.
Det har inte heller behövts en enda timme tillsatsel den här vintern vilket är första gången. Det har under de 5 föregående vintrarna gått åt 200 - 900 kWh tillsatsel vid den här tiden.
En mindre del av det goda resultatet beror på att jag har trimmat in radiatorerna, det var några som vattnet passerade för snabbt. Förvånansvärt nog var en stor radiator en av bovarna, men den sitter närmast cirkulationspumpen med grova rör.
Jag har också isolerat några rör i kryputrymmet under utbyggnaden men det sparar nog inte mer än 50-100 W.
Har också äntligen installerat inomhusgivaren för några veckor sedan. Fick koppla ihop 3 st NTC-motstånd men nu är felvisningen bara 0,1 grad. Ingen IVT-standard med 1 eller 2 grader fel där inte. Inte för att det spelar någon roll, vill man ha en halv grad varmare ändrar man ju en halv grad uppåt oavsett från vad man startar med, men ibland vill man vara lite perfektionist.
Sammantaget tycker jag det verkar som om pumpen slutar gå kontinuerligt vid någon grad lägre utomhustemperatur nu än tidigare. Men det största bidraget till den låga förbrukningen har denna onormalt varma januari lämnat.