Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FÃ¥r inte upp golvtemperaturen i badrummet. Vad göra??  (läst 5287 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Steelis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hofors
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Steelis Blogg
Jag har kört BV sen november förra året, men har ett problem, jag får inte upp värmen i golvet i badrummet (klinkers), Har golvvärme hela nedervåningen 5 slingor, 20mm, inga termostater, manuellt ställda strypningar, alla står fullt öppna, badrummet har den kortaste slingan, varmt och jämn värme i övriga rum, innegivare (RG20) i hallen, står på 22 ºC, kör med kurva 6, förskjutning -2.
Det är inte skönt att kliva ur duschen på kallt klinkersgolv.
Finns det någon som har tips hur jag ska göra?

/Steelis
2-plansvilla 105kvm, Nibe Evc 240, nyinstallerad FTX Heru 100 EC

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Får inte upp golvtemperaturen i badrummet. Vad göra??
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2008, 20:19:34 »
Om du har luft i slingan kan det strypa flödet. Stäng alla andra slingor och kör cirkulationspumpen på
max så kan det trycka ur luften. Du har väl en luftfångare installerad?
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Steelis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hofors
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Steelis Blogg
SV: Får inte upp golvtemperaturen i badrummet. Vad göra??
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2008, 21:12:56 »
Det är igen luft i slingan. alla slingor visar 2 liter/min , jag får temp på golvet men inte tillräckligt. Jag har automatiska avluftare om det är det du menar?
2-plansvilla 105kvm, Nibe Evc 240, nyinstallerad FTX Heru 100 EC

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Får inte upp golvtemperaturen i badrummet. Vad göra??
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2008, 22:14:37 »
En matta pÃ¥ golvet.  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Steelis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hofors
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Steelis Blogg
SV: Får inte upp golvtemperaturen i badrummet. Vad göra??
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2008, 22:41:00 »
En matta pÃ¥ golvet.  ;)

Nja var väl inte direkt det jag var ute efter.. :) har en liten matta där redan.
2-plansvilla 105kvm, Nibe Evc 240, nyinstallerad FTX Heru 100 EC

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Får inte upp golvtemperaturen i badrummet. Vad göra??
« Svar #5 skrivet: 01 februari 2008, 08:07:42 »
Det är ju lätt att vara efterklok men men bör nog lägga golvvärmeslingorna lite tätare i badrum just för att klinkers känns kallare än andra golvmaterial.

Men jag antar att du inte vill riva upp golvet så det näst bästa är att ha ett högre flöde i badrummet än i övriga huset. Men risken är då att du får ojämn värme på golven i övriga huset.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Steelis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hofors
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Steelis Blogg
SV: Får inte upp golvtemperaturen i badrummet. Vad göra??
« Svar #6 skrivet: 01 februari 2008, 12:23:27 »
Jo det är väl så, men jag funderar på om jag ska strypa de andra slingorna till ca 1L/min och låta innegivaren lyfta tempen i dom övriga rummen på så sätt borde jag få högre flöde i slingan som går i badrummet?
2-plansvilla 105kvm, Nibe Evc 240, nyinstallerad FTX Heru 100 EC

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Får inte upp golvtemperaturen i badrummet. Vad göra??
« Svar #7 skrivet: 01 februari 2008, 12:24:50 »
Jo det är väl så, men jag funderar på om jag ska strypa de andra slingorna till ca 1L/min och låta innegivaren lyfta tempen i dom övriga rummen på så sätt borde jag få högre flöde i slingan som går i badrummet?

Testa!
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad abbe_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: Får inte upp golvtemperaturen i badrummet. Vad göra??
« Svar #8 skrivet: 01 februari 2008, 13:45:42 »


Eller så får du höja kurvan helt enkelt (men kanske inte det du vill höra), så du varmare vatten till badrummet. Då kan du behöva minska flödena i de övriga slingorna för att inte få för varmt.

/Abbe
IVT 490, 190m2 tvåplanshus byggt -05

Utloggad silverräven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
Jag har kört BV sen november förra året, men har ett problem, jag får inte upp värmen i golvet i badrummet (klinkers), Har golvvärme hela nedervåningen 5 slingor, 20mm, inga termostater, manuellt ställda strypningar, alla står fullt öppna, badrummet har den kortaste slingan, varmt och jämn värme i övriga rum, innegivare (RG20) i hallen, står på 22 ºC, kör med kurva 6, förskjutning -2.
Det är inte skönt att kliva ur duschen på kallt klinkersgolv.
Finns det någon som har tips hur jag ska göra?

/Steelis
Jag har samma problem i ett rum, klädvårdsrummet. Jag har helt öppet på slingan, trots att injustering skall vara 1½ varv.
I alla övriga rum har jag enligt injusteringen och jag kör bara mot utegivaren och får en jämn och behaglig rums/golvvärme.
Jag tror att det är ett installationsfel, men det är svårt att såväl bevisa som åtgärda.
Betr klinker kontra trä så ligger rören under trägolv med 0,20 m avstånd och under klinkergolv med 0,30 m mellanrum i vårt hus.
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

Utloggad Steelis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hofors
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Steelis Blogg
SV: Får inte upp golvtemperaturen i badrummet. Vad göra??
« Svar #10 skrivet: 12 februari 2008, 19:57:46 »
Jag har kört BV sen november förra året, men har ett problem, jag får inte upp värmen i golvet i badrummet (klinkers), Har golvvärme hela nedervåningen 5 slingor, 20mm, inga termostater, manuellt ställda strypningar, alla står fullt öppna, badrummet har den kortaste slingan, varmt och jämn värme i övriga rum, innegivare (RG20) i hallen, står på 22 ºC, kör med kurva 6, förskjutning -2.
Det är inte skönt att kliva ur duschen på kallt klinkersgolv.
Finns det någon som har tips hur jag ska göra?

/Steelis
Jag har samma problem i ett rum, klädvårdsrummet. Jag har helt öppet på slingan, trots att injustering skall vara 1½ varv.
I alla övriga rum har jag enligt injusteringen och jag kör bara mot utegivaren och får en jämn och behaglig rums/golvvärme.
Jag tror att det är ett installationsfel, men det är svårt att såväl bevisa som åtgärda.
Betr klinker kontra trä så ligger rören under trägolv med 0,20 m avstånd och under klinkergolv med 0,30 m mellanrum i vårt hus.

Och jag har tjockare golv över slingorna i badrummet, om jag skulle göra om det skulle jag skippa golvspÃ¥n. Lätt att vara efterklok  huvuddunk
2-plansvilla 105kvm, Nibe Evc 240, nyinstallerad FTX Heru 100 EC

Utloggad super

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Får inte upp golvtemperaturen i badrummet. Vad göra??
« Svar #11 skrivet: 06 april 2008, 14:57:00 »
Hej

Snor tåden lite. studs

Ska konventera till radiatorsystem men tänkte lägga golvvärme i bad + hall.

I badrummet 12 m2 som är på övervåning träbjälklag tänkte jag köra följande.

Slang (20mm?) +plåt mellan bjälkarna/golvskiva 22/avjämningsmassa 15mm/tätskick/klinker.

Tänkte prova utan shunt eftersom jag tror jag kan köra ganska låg temp på radkrets.

Vilken max temp kan man köra på golvvärmen?

kommer det bli problem att få varmt golv pga spånskivan?

Får man ha avjämningsmassa direkt på golvskiva http://www.gvk.se/hem/index.asp?art_cat=103

I hallen blir det nog nån lösning med laminatgolv direkt på plåtarna.

Hur varmt är max på laminatgolv?


Kommer nog ett gäng frågor till är jag rädd för.

Tack på förhand super
Nu
Nibe 1215-5 2004 sjövärme i Järna (Södertälje)
Hus 96 m2+gäst 34 m2(underhållsvärme) Golvvärme
Bastuhus med källare elgolvvärme ca 50 m2


Tidigare hus
AutoTerm AeroMax 9 med AquaMax combi 9Kw (Samma som Ivt 290 A/w Optima 900) 2 plan+källare 1909

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
Jag håller också på att planera badrumsrenovering.
Konstruktionen med spån ovan gv-slingorna kommer kanske att kräva högre temperatur än till radiatorerna, se Steelis problem ovan.
Om du tänker spackla med fiberarmerat flytspackel i förstyvningssyfte så räcker det med 12mm om regelavståndet är 600mm.
Branchreglerna här: http://www.bkr.se/branschregler/branschregler2007.pdf
Jag tänker använda 10,5mm (Roth) eller 12mm (Wirsbo) gv-slang och flytspackla in dem, behöver först ta reda på vad LIP kräver för minsta spackeltjocklek - tänker köra med LIP's produkter rakt igenom.
Kommer att köra 2 eller 3 slingor för minskat flödesmotstånd.
Badrummet är 5,5kvm, regelavstånd 600mm, spännvidd bjälklag < 4,2m, regeldimension 75x220.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!