0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Idag har vi ingen annan möjlighet att stänga av vattnet till tvättmaskinen än genom en illa placerad ballofix som jag aldrig förmår mig stänga mellan det dagliga tvättandet utan bara när vi åker bort för en längre tid. Jag skulle därför behöva en mer lättmanövrerad kran för att minska översvämningsrisken p.g.a. sprucken slang eller liknande och funderar på att antingen sätta "enkel kran" (vad är lämpligt, finns det någon on/off istället för att behöva vrida x antal varv?) ovanför tvättmaskinen eller köpa en ny blandare till tvätthon med en "diskmaskinsavstängningskran". För min del verkar bägge lösningarna likvärdiga till funktionen, eftersom tvätthon står direkt vid tvättmaskien, men det blir mindre jobb med diskmaskinsvarianten än med en ny kran. Kostnaden blir nog rätt lik (?). Nu vet jag att så fort man bollar upp en sådan här till synes enkel fråga i ett kunnigt forum så dyker det alltid upp en massa synpunkter som jag aldrig skulle komma att tänka på. Kanske är t.o.m. diskmaskinskranvarianten helt förkastlig av någon anledning som jag ALDRIG hade kunnat gissa?
på (alla) nyare diskmaskiner har du en el kran före plastslangen kanske kan vara nått att koppla in på tvätt maskinenen som styrs av tvätt maskinens on -off ? mvh kjell
Dessvärre skulle det ju kräva lite elektriska ingrepp i tvättmaskinen. Man skulle ju förstås kunna sätta en brytare innan vägguttaget till tvättmaskinen och komma ihåg att slå av den, vilket ju inte är svårare än att komma ihåg att slå av vattnet (men dessvärre lika svårt, så frågan är vad vinsten är bortsett från att man förstås även skulle få den bortkopplad elektriskt i samma drag...).
Här har du svaret:LänkTvättmaskinen i master och "vattenbrytaren" i slave.