Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: PÃ¥fyllnadskärl/expansionskärl  (läst 15215 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Shelby67

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
SV: Påfyllnadskärl/expansionskärl
« Svar #15 skrivet: 27 januari 2008, 22:59:10 »
Ok! då är det väl bara att köra med påfyllnadskärlet, då slapp man det extra arbetet.
Nibe 1130-10, VPA 300/200, Nibe pool-11, borrhÃ¥l 180meter. Hus: 170m2 byggt  Ã¥r 2000, garage 40m2, Pool 4x8 meter. Ort: Stockholm. Konverterade själv med hjälp utav en vän som är röris, ifrÃ¥n direktverkande elelement till vattenburet system, installationen vart färdig jan 2008,

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: Påfyllnadskärl/expansionskärl
« Svar #16 skrivet: 28 januari 2008, 08:18:14 »
Jag kommer att byta mitt plastkärl mot dito plåt med säkershetsventil och manometerställ nu när kylan ska in. Köper visserligen resonemangen här men det känns bättre på nåt sätt. Själva kärlet kostade mig 180:- (12 liter) men sen kommer ju iofs säkershetsventilen och manometern ovanpå det så det kanske blir nästan 500:- för materialet. (har inte räknat efter nu)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Påfyllnadskärl/expansionskärl
« Svar #17 skrivet: 28 januari 2008, 09:03:09 »
Fördelen med plastkärlet är att man ser om vätskenivån är stabil.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Påfyllnadskärl/expansionskärl
« Svar #18 skrivet: 30 januari 2008, 00:11:35 »
Plast kärlet funkar bra,du behöver väl bara ett slutet om du har ditt kyl element på övervåningen.
mvh mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Påfyllnadskärl/expansionskärl
« Svar #19 skrivet: 30 januari 2008, 08:07:48 »
Det räcker med plastkärl även om man har radiatorn högre än kärlet, men man måste tänka sig för när det gäller avluftningen, jag har gjort som på bilden och det funkar bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad frikyla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Påfyllnadskärl/expansionskärl
« Svar #20 skrivet: 13 augusti 2010, 21:22:17 »
Jag lånar den här tråden till en följdfråga om expansionskärl.

Jag tittade på den mycket pedagogiska bilden i förra inlägget och kände inte riktigt igen delarnas placering jämfört med min egen bergvärmeanläggning.
Nu har jag jämfört och konstaterat att mitt expasionskärl sitter på utgående KB, inte ingående. Systemet har varit i drift sen 2004 och jag har aldrig funderat över detta tidigare. När jag kollade i manualen står det mycket riktigt att expansionskärlet ska sitta på ingående. Installationen gjordes av en IVT auktoriserad firma så man kan ju tycka att de borde veta vad som gäller.

Nu till mina frågor:

1. Är detta så fel att man bör flytta kärlet till dess "rätta" plats?
2. Om jag låter det sitta kvar, påverkar det installationen av frikyla som jag håller på med?

Oavsett om det sitter på in eller utgående så sitter den ju ändå på samma krets/slinga, största skillnaden är ju att det sitter på andra sidan backventilen för frikylan men spelar det någon roll egentligen?



 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Påfyllnadskärl/expansionskärl
« Svar #21 skrivet: 13 augusti 2010, 21:27:46 »
I ett extremfall kan du få minusgrader på utgående KB om kompressorn går samtidigt som du kör frikyla, ditt frikylepaket skulle då kunna frosta igen.
Jag har aldrig hört att det hänt, men det kanske beror på att frikyla alltid kopplas in på inkommande KB?

Om du inte har låg temp på inkommande KB innebär frikyla kopplad på utgående KB-ledning att du får väldigt bra frikyla de stunder kompressorn går under sommarn, t.ex. för tappvarmvatten eller för att värma en eventuell pool.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad frikyla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Påfyllnadskärl/expansionskärl
« Svar #22 skrivet: 14 augusti 2010, 09:55:33 »
Jag inser att jag var lite otydlig med hur det ser ut hos mig, endast expansionskärlet med säkerhetsventil sitter på utgående men avstick och backventil (+ påfyllning o.s.v) är monterade på ingående så den biten är väl i så fall korrekt utfört.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Påfyllnadskärl/expansionskärl
« Svar #23 skrivet: 14 augusti 2010, 10:20:30 »
Det funkar med expkärlet på trycksidan, men OM det kommer luft från slingan finns risken att den fastnar i cirkpumpen och du tappar flöde.
Detta i sin tur resulterar i LP-larm och igenfrusen värmeväxlare, har du otur kan värmeväxlaren frysa sönder. (men det har jag aldrig hört talas om)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad frikyla

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Påfyllnadskärl/expansionskärl
« Svar #24 skrivet: 14 augusti 2010, 11:12:25 »
OK, stort tack för svar. Det har ju som sagt funkat i 6 år men man kanske skulle överväga att bygga om det när jag nu ändå ska in och skruva i systemet.


Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Påfyllnadskärl/expansionskärl
« Svar #25 skrivet: 16 augusti 2010, 10:24:31 »
Jag flyttade upp mitt plastexpansionskärl från källaren till vinden eftersom jag satte konvektorn på övervåningen och fortfarande ville kunna fylla på brinevätskan utan att pumpa in den. Jag använde kopparrör hela vägen för att inte bryta mot brandbestämmelserna. Plaskärlet rymmer ju bara ett par tre liter 29 procentig brine och är OK att ha på vinden enligt brandbestämmelserna. Jag har säkerhetsventil såväl på expansionskärlet som i källaren (1,5 kp)
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad bosv

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Påfyllnadskärl/expansionskärl
« Svar #26 skrivet: 04 mars 2011, 09:37:17 »
Hej

Hänger på och lånar också tråden.
Jag är i samma situation som flera i tråden. VP i källaren och frikyla på övervåningen.
Kan kanske flytta upp expansionskärlet till en tillräckligt hög punkt för att slippa trycksätta.
Men det blir inte snyggt.
Såg Rikards inlägg om att behålla plastkärlet och trycksätta det. Verkar smart.
Men hur trycksätter du och hur fyller du på brine?

/bosv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 341
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!