Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: framledning för luft/vatten vp  (läst 1413 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mosquito

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
framledning för luft/vatten vp
« skrivet: 25 januari 2008, 11:57:33 »
Jag tänker skaffa en luft/vatten vp. Nära den plats där den skall ställas upp finns ett isolerat uterum med en radiator (två-rörs). Denna radiator behövs inte som uppvärming och står oftast avstängd. Jag kan alltså ta bort den. Nu till frågan. Kan de befintliga rören från värmepannan till radiatorn ingå som en del av fram -och returledning för en vp? Avståndet mellan radiatorn och pannrummet (varmvattenberedaren) är ca fyra meter. Jag behöver då bara komplettera med anslutningsslangar från vp som dras genom fasaden och ansluts till radiatorrören, vilket är en sträcka på ca tre meter. De befintliga rören är ingjutna i betonggolvet och förser endast denna radiator med uppvärmt vatten från värmepannan. Den ingår alltså inte i den övriga "slingan" i värmesystemet. Tacksam för svar.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: framledning för luft/vatten vp
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2008, 12:33:29 »
Tveksamt, de är sannolikt för klena. IVT Optima vill t.ex. ha 28 mm rör mellan pumpen och pannan.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad m96olsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hett, Hett, Hett
SV: framledning för luft/vatten vp
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2008, 14:15:04 »
EcoAir kräver 22mm, vilket är det minsta jag hört en VP acceptera. Nibe & Thermia vill ha 28mm.

//H
« Senast ändrad: 25 januari 2008, 14:17:56 av m96olsen »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad 2007-12-26. 1½-plansvilla byggd 1813, totalrenoverad 2007 i Göteborg. Boyta 200m2 plus källarplan med kallförråd & pannrum på ca 30m2.
Golvvärme i två plan, totalt 800m.
Stödvärme via ved-ugn i källare + kamin på plan-2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!