Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Fortums el-äventyr i Stockholm.....
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Fortums el-äventyr i Stockholm..... (läst 3427 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Art Deco
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 2102
Karma +9/-4
Art Deco
«
skrivet:
23 januari 2008, 16:47:42 »
Citera
Har svårt att tro att detta är sant men enligt Relacom byter Fortum ut alla gamla elmätare i innerstaden mot nya digitala som kommunicerar via GSM/SmS, alltså inte via elnätet som är brukligt, då Sth har ett gammalt system som blir för dyrt att bygga om alla större transformator-stationer. Med tanke på tidigare trådar om div problem med gsm-mätare blir det då jäkligt intressant och se hur det blir i storstan, speciellt efter ett ordinärt strömavbrott som brukar beröra halva stadsdelen som kan vara 2-6 tim långt, om vi då tippar att 50-100.000 mätare vill sms:a in dagssaldot efter ett längre driftstopp.
Loggat
Friskt kopplat - hälften brunnet ....
Gano
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Hammarö
Antal inlägg: 2046
Karma +10/-3
Kön:
Gano
SV: Fortums el-äventyr i Stockholm.....
«
Svar #1 skrivet:
23 januari 2008, 17:00:27 »
Citera
Hej
Jag ringde till Fortum förra veckan och frågade hur lång tid det skulle ta att få en fungerande elmätare. Det har ju stått still sedan maj 2007. Senaste livstecknet var i juli när Relacom kom förbi och sa att jag skulle få en förstärkningsantenn. Men ingen brådska för all del, de har ju 2008 på sig......2009 ska det vara klart med efterdebitering av kunder.
Personen jag pratade med sa att det gick bra att beställa en avläsning och att det skulle fungera. Jag beställde en avläsning den 31:e januari. Det ska bli intressant att se om de lyckas läsa av min mätare.
MVH/Gano
Loggat
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.
Art Deco
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +9/-4
Art Deco
«
Svar #2 skrivet:
23 januari 2008, 18:03:26 »
Citera
Luktar praktskandal om den s.k Energiboxen. Hela Stor-Stockholm tvingas använda GSM-teknik, då elnätet här inte klarar bf-överföringar via 3-fasen och burkarna ska rapportera in varje dag.
För den som gått ner med en mobiltelefon i en källare på Söder-Vasastaden-Kungsholmen m.fl vet att man tappar signalen redan efter ett par trappsteg, och idag sätts ju alla elmätare i källaren. När då sändaren har dålig mottagning går den upp i max effekt, låt oss säga 1,5W, hur tror ni att en ev larmcentral brevid elmätaren mår då, ajajaj......
Diverse radioamatörer har redan rapporterat om störningar från dessa boxar på sina trådar, och fortum är piskade att ha systemet igång 2009. Man kanske skulle börja kränga antenner nu...
Loggat
kilo
Expert på värmepump
Antal inlägg: 409
Karma +0/-0
kilo
«
Svar #3 skrivet:
23 januari 2008, 18:23:35 »
Citera
Jag har hört att Forutummätarna inte ska rapportera varje dag utan varje månad. Men jag kan mycket väl ha hört fel.
Loggat
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.
Art Deco
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +9/-4
Art Deco
«
Svar #4 skrivet:
23 januari 2008, 18:40:54 »
Citera
Enligt Relacomkillen varje dag, mätaren kan också rapportera fasproblem m.m som kan finnas på nätet så att man får en slags driftsövervakning från kundsidan, då låter 1 gång i månaden inte så troligt. Däremot kan jag ha fel om det är SMS, kan ev vara GPRS-teknik.
Men om det nu är GPRS är det väl som med internet, då kan väl min elmätare även styras ?, typ remote application, så då uppstår frågan om ungjävlarna kan leka hackare med grannarnas elcentraler och slå av/på under halvkvävda fniss. Någon som vet fabrikatet och tekniken på fortums burkar ? Richard, detta är väl ditt gebit ?
Loggat
PatrickK
Nybörjare
Antal inlägg: 6
Karma +0/-0
Kön:
PatrickK
«
Svar #5 skrivet:
24 januari 2008, 23:57:52 »
Citera
Fortum bytte min. Det är en LandisGyr ZMF120ACd. Bor i Farsta...
Loggat
swepri
Expert på värmepump
Antal inlägg: 238
Karma +0/-0
swepri
«
Svar #6 skrivet:
30 januari 2008, 09:10:53 »
Citera
Idag blev min
Vattenfallmätare
utbytt, nästan på dagen ett år efter att jag flyttade in i huset.
Telvent står det på mackapären. Enligt installatören så kommunicerar den via elnätet med transformatorstationen. En gång i månaden. Synligt blinkande lysdiod, 1000 blink/kWh
Tjusigt med 000000 på räkneverket
Men det varar väl inte så länge
Loggat
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja 1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1271
dolda: 0
användare: 17
Användare online
:
Jisse
Käpp
Zyberdude
EvertL
ThomasK85
HBerggren
sigge01
Rdx
jälldorf
Pumples
svenske kocken
Raketost
Karlbusen
Sandaa
Henrikthom
Johnlennonx
hebbe_s
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info