Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: styrning av kanalfläkt  (läst 4973 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gulag

  • golvdrag sÃ¥ v-jeansen fladdrar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
styrning av kanalfläkt
« skrivet: 20 januari 2008, 19:21:14 »
hej! har slängt ut gamla köksfläkten som var ansluten till egen kanal i skorsten, finns det nåntyp av
kanalfläkt som monteras längst upp i skorsten och där man kan dra kablar för el och styrning inne i kanalen ner till köket, funderar Ã¥xÃ¥ pÃ¥ om det finns nÃ¥n form av färdiga metallfilter att sätta nere i hÃ¥let pÃ¥ murstocken för att slippa fÃ¥ in fett i vent.kanalen. /pannkaksdimma i gulag   
nibe 1250 hösten -07. 950m. aktivt jordvärmeslinga. värmer 2 st. gammla timmerkåkar på ca. 340 kvm. uppvärmd yta. Tidigare en h-vetes massa ved och 42000kw el ink. hushåll. Beläget i norrländska delen av sibiriska tundran. Radiatormuseum, av 21st. är 19! av olika olika modeller.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29442
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: styrning av kanalfläkt
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2008, 07:34:39 »
Hmmm..... Sc:,h

En köksfläkt brukar väl ha både metallfilter och fläkt, varför duger inte en sån?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: styrning av kanalfläkt
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2008, 08:12:05 »
GÃ¥ i pÃ¥   www.ostberg.com, leta sen upp takfläkt TKC, den är gjord för skorstensmontage och säljs ofta till olika kÃ¥psystem, finns i olika dimensioner och kan varvtalsregleras, kostar runt 1500:- om jag minns rätt.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad gulag

  • golvdrag sÃ¥ v-jeansen fladdrar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: styrning av kanalfläkt
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2008, 19:52:25 »
Hmmm..... Sc:,h

En köksfläkt brukar väl ha både metallfilter och fläkt, varför duger inte en sån?
Hej Carl! Glömde skriva att jag slängt ut elspisen åxå, har murat in en gammal husqvarna vedspis
istället. Ska även fixa en murad spiskåpa å tycker det ser lite yxigt ut att hänga upp en spisfläkt
i några spikplåtar. Nån lösning som inte syns å hörs hadde varit perfekt, frågan är om det finns och
om man får dra el och styrning lite enkelt å smidigt i samma kanal? / gulag
nibe 1250 hösten -07. 950m. aktivt jordvärmeslinga. värmer 2 st. gammla timmerkåkar på ca. 340 kvm. uppvärmd yta. Tidigare en h-vetes massa ved och 42000kw el ink. hushåll. Beläget i norrländska delen av sibiriska tundran. Radiatormuseum, av 21st. är 19! av olika olika modeller.

Utloggad gulag

  • golvdrag sÃ¥ v-jeansen fladdrar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: styrning av kanalfläkt
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2008, 09:04:21 »
GÃ¥ i pÃ¥   www.ostberg.com, leta sen upp takfläkt TKC, den är gjord för skorstensmontage och säljs ofta till olika kÃ¥psystem, finns i olika dimensioner och kan varvtalsregleras, kostar runt 1500:- om jag minns rätt.
tack för länken! har hittat lämpliga alternativ, men ingenting om man får dra elkablar från fläkten
ner genom kanalen till köket. / gulag
nibe 1250 hösten -07. 950m. aktivt jordvärmeslinga. värmer 2 st. gammla timmerkåkar på ca. 340 kvm. uppvärmd yta. Tidigare en h-vetes massa ved och 42000kw el ink. hushåll. Beläget i norrländska delen av sibiriska tundran. Radiatormuseum, av 21st. är 19! av olika olika modeller.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: styrning av kanalfläkt
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2008, 09:36:03 »
Eftersom imkanalen ska rengöras med stålviska i vissa intervaller skulle jag avråda att lägga 230V starkström i samma kanal, tror att sotaren är av samma åsikt, men ring din lokala skorstensfejare och kolla. Om det är knöligt att få upp elkabel och huset ditt är av äldre modell borde det finnas stor chans att det finns en gammal rörgenomföring för det gamla expansionskärlet som du kan lägga ett vp-rör i och dra upp elen. Annars blir det väl att borra sig upp utmed skorstensstocken eller köra lös elkabel, men då måste du kulla elreglerna för din kabel eftersom fläkten sitter utomhus där minst IP-44 klassning gäller i isolering.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: styrning av kanalfläkt
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2008, 09:49:10 »
Glömde skriva att jag slängt ut elspisen åxå ...

Är du med i den tävling där de som deltar brukar rapportera den sista eller första i varje månad här på forumet?

Edit: stavfel
« Senast ändrad: 22 januari 2008, 22:30:53 av Mr_Smith »
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad gulag

  • golvdrag sÃ¥ v-jeansen fladdrar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: styrning av kanalfläkt
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2008, 21:35:07 »
Glömde skriva att jag slängt ut elspisen åxå ...

Hur du dig in i den tävling där de som deltar brukar rapportera den sista eller första i varje månad här på forumet?
inga förbrukare ingen förbrukning!  :D /gulag
nibe 1250 hösten -07. 950m. aktivt jordvärmeslinga. värmer 2 st. gammla timmerkåkar på ca. 340 kvm. uppvärmd yta. Tidigare en h-vetes massa ved och 42000kw el ink. hushåll. Beläget i norrländska delen av sibiriska tundran. Radiatormuseum, av 21st. är 19! av olika olika modeller.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!