Tjena Kjell.
Antar att du menar inlägget om hans poolhus.
Mitsubishis innedelar är tystare än Toshibas, då han skrev tysta maskiner och helst inte Panasonic blir det dom.
Sanyo/Argo har tysta innedelar men ibland ganska bråkiga utedelar så dom föll bort.
Jag har faktiskt fortfarande kvar RAS10 på ena stället, varje gång jag har haft tid att byta så har det kommit något i vägen.
Är det inte spöregn eller snöstorm så är det skrikande och bråkande ungar
Min äldre RAS10 GKVP bråkar från utedelen men ger bra med värme, dock så är den ganska ljudlig i hög fläkthastighet.
RAS10 SKVP har en betydligt lugnare utedel och i mitt tycke ett mindre störande fläktljud från innedelen.
SKVP sitter hos morsan som brukar bli testpilot, hon har 3 st Argo maskiner som nu har fungerat klockrent i flera år borträknat ett åsknedslag i huset men det kan inte maskinen rå för.
Jag har sett dina tappra försök när det gäller scrollmaskiner
Det finns hittils en enda maskin som går att sätta på en sovrumsvägg och det är TE9DKE som jag nu har på dotterns sovrumsvägg
Jag har haft nästan alla märken där men jag kommer behålla TE9 för dotterns skull, jag håller TE modellerna högt oavsett vad alla experter säger på forumet.
FD25 och FD35 har jag skaplig koll på. Ganska tysta utedelar och tysta innedelar så länge man inte använder dom högre fläkthastigheterna.
Har haft mätare förut på vissa maskiner men det går inte att jämföra så lätt då förhållanderna ute skiftar och att jag byter maskiner relativt ofta. Det blir inga rättvisa siffror.
Tycker Panasonics (numera CE9GKE) vanliga standardmaskin har fått lite för mycket kritik på forumet, visst har H16 drabbat den tidigare modellen men jag tycker dom fungerar riktigt bra och har väldigt många nöjda kunder trots H16.
Det är dock svårt för mig att ge råd om ljudnivåer då folk uppfattar ljud olika så det bästa är att försöka provlyssna i något tyst rum hos någon granne eller liknande. Jag vet att det kan vara mycket svårt att hitta dom olika maskinerna och lyssna på.
Det kanske inte gav dig så många svar kjell men du kan fortsätta att försvara TE9/12DKE
mvh
Thomas
TS Comfort AB / TS Fastighetservice