0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
CiteraMen höjden mellan mutter och radiator är inte ett så allvarligt problem. Dels kommer de nya elementen troligen att ta in röret från sidan, så du skall ha en vinkel in till elementet.Det är just höjden som jag tycker är ett problem för att få plats med de nya rören.Vill behålla samma bredd på radiatorerna och då kommer inte rören upp sidan om radiatorn.CiteraDu bör ha en avstängning på returen, (grunkan överst på returen närmast elementet på bifogad bild).Där sitter redan 2 avstängningar på rören som kommer att sitta kvar. Om det inte ställer till allt för stora problem./LennyEdit: Stavar som en kratta.
Men höjden mellan mutter och radiator är inte ett så allvarligt problem. Dels kommer de nya elementen troligen att ta in röret från sidan, så du skall ha en vinkel in till elementet.
Du bör ha en avstängning på returen, (grunkan överst på returen närmast elementet på bifogad bild).
och välja element som breddmässigt passade in så att dess yttersida fick plats lite grand vid sidan om dagens rör, och kompensera effekten med hjälp av djupet
Över till dimensioneringen lite.Om man tar en av de befintliga radiatorerna. Tex En enkel 1200mm.Den lämnar 505Watt vid Dt=30 (enligt SW´s excel fil)Om man väljer en ny som har 505Watt vid Dt=20Klarar den av att värma lika mycke som den gamla när den har en framledningstemp som är 10grader mindre än innan (förutsatt att tempdiffen e samma)?Då är ingen hänsyn tagen till att dom är för små i vissa rum.Eller är det dumt att köpa radiatorer som är så stora?/Lenny
Om man tar en av de befintliga radiatorerna. Tex En enkel 1200mm.Den lämnar 505Watt vid Dt=30 (enligt SW´s excel fil)Om man väljer en ny som har 505Watt vid Dt=20Klarar den av att värma lika mycke som den gamla när den har en framledningstemp som är 10grader mindre än innan (förutsatt att tempdiffen e samma)?Då är ingen hänsyn tagen till att dom är för små i vissa rum.
Huset är byggt på 20talet. Mig veterligen uppvärmt med 2 kakelugnar och en köksspis på den tiden.Vattenburen värme är indraget 1964 då även radiatorerna är från (även oljepannan som blev utslängd aug -06)Tar om denna fråga igen men med lite med siffror till.CiteraOm man tar en av de befintliga radiatorerna. Tex En enkel 1200mm.Den lämnar 505Watt vid Dt=30 (enligt SW´s excel fil)Om man väljer en ny som har 505Watt vid Dt=20Klarar den av att värma lika mycke som den gamla när den har en framledningstemp som är 10grader mindre än innan (förutsatt att tempdiffen e samma)?Då är ingen hänsyn tagen till att dom är för små i vissa rum.Låg stadigt på en framledning på 47 och retur på 40-41 utan TS när tempen började dala för ett par dagar sen. (förövrigt så har det sluta blåsa o e ca 2 plus nu, varmt o skönt inne utan att elda)Om man byter radiator enligt exempelet ovan.Blir det då samma förhållande om man kör en framledning på 37 och retur på 30-31?Vid närmare eftertanke så borde det inte stämma 100 iom att där inte är Dt=20 respektive 30 vid de olika fallen.Borde vara mer effekt i de nya vid Dt=20 för att det ska bli samma. Eller?Om det stämmer så borde VP klara av att värma mer då den avger mer effekt med lägre framledning. Stämmer?Vill inte ha rent för stora heller. Finrummet och kontoret på nedervåningen (som är ganska mycket strypta idag) samt ovanvåningen skall ju inte bli underdimensionerade. (se första inlägget)Någon som hänger med på mitt svamel.../Lenny
Vid en liten fundering kom jag o undra en sak.Kan man räkna hem en investering i nya radiatorer inom en rimlig framtid?Under vintern i skåne brukar det inte vara så fruktansvärt kallt många dagar så det är kanske billigar (även på lång sikt) att köra med lite TS o låta radiatorerna vara.Och i värsta fall elda någon gång. Ligger ca 10-12 kubik ved som är klar att använda./Lenny
Om det räcker med ett element krävs det att 43 dygn om året är "inom zonen" för att räkna hem det på ett år.
Vad menar du medCiteraOm det räcker med ett element krävs det att 43 dygn om året är "inom zonen" för att räkna hem det på ett år./Lenny