Va?
?
Nu ramlade jag av stolen.
0 volt så klart. I samma läge hade min jordfelsbrytare löst ut och fimpat all ström i huset på 25msek.
Du skall inte ha spänning mellan jord och någonting om allt är ok.
Spänning mellan jord och fas är just det som jordfelsbrytare övervakar.
En apparatsladd är inte jordad så där får du ingen signal ens i ett jordat urtag. Hade den varit detta så hade jf-brytaren löst ut när sladden kopplades in.
I din situation så är det radiatorn som är jord, även där borde jordfelsbrytaren lösa ut.
Så
? är du en av de få som ännu ej installerat jf-brytare?
Vad som är galet är svårt att svara på. Apparater är ju numera inte så lätta att mäta, då brytare är elektroniska. De finns så att säga bara om de är inkopplade.
Normalt kunde du mäta resistansen mellan urdragen sladds ena stift och kåpan. Där skall så klart vara noll ohm.
Men detta gäller mekaniska brytare.
Du kan ju prova med sladden ur att mäta. Jag tror inte det ger något, utan man får mäta med spänning. Ett jobb för den som har ritning och vet vad han/hon gör.
Det är svårt att veta om du har andra problem, som visar sig där. Elpanna, el patron, elvvberedare, spisar, kan alla ge krypströmmar som inte utlöser en propp. Felkopplingar i proppskåp är andra källor till trubbel.
Med en jordfelsbrytare över alla förbindelser så hade du fått reda på om frysen var slut, elpatronen läckte in fukt...osv... på 25msek.
Då hinner det inte ens kittla till. Men mörkt blir det...
Med dina siffror hade jag tagit hem en elektriker på total elkoll. Pris ca 2000kr
Då kollar han att ALLT är ok och ger tips om vad du behöver fixa bums, och vad du bör modernicera/byta ut.
Se till att han kollar isolation med provare samt jordfel i alla installationer.
DVD skall tillbaka till radiohandlaren för koll liksom mediakitet.
Acceptera inget luftsnack om att det är så det skall vara.
En jf-brytare hade nog löst ut, och då är det inte som det borde vara.
Jag har jf-brytare på allt och inget löser ut den. Inte frys, inte vvberedare, svetsar, osv....
Att den fungerar kollar jag då och då genom att mäta med en spänningsmätare med tre lysdioder mellan fas och jord. (S-märkt) (Normalt mäter man ju fas till nolla, dvs hålen)
Det räcker. 25msek så har strömmen gått.
Det innebär att allt är ok. dvs inga krypströmmar eller jordfel. inga dolda överslag som kan ge brand.
(Innan jag bytte alla kablar, jordade överallt, bytte tavlor, utrustning, kyl, frys, spis, så kittlade det till då och då....)
Med elvvberedare så vet jag nu att det är tryggt att ducha även om patronen skulle explodera.
Har du jf-brytare så kan man undra varför inte denna löste ut?
Felkopplad? Inte kopplad på alla plintar/urtag/proppar?
Har för mig att det fanns jf-brytare som inte var för alla faserna. Har du någon fas som inte övervakas?
Man tänker kanske, hmm jordfel... har inget jordat urtag.... men jord är även din köksbänk, kran, vattenradiator.
Fasen har du även utan jord, så jordfelsbrytare skall övervaka alla faser även om alla kontakter inte är jordade.......
För lämnade man frysen och andra saker utanför, då dessa ofta löste ut jf-b.
Idag är det hos mig inte en pryl som är så dålig att detta sker. Inte ens tunga maskiner, svetsar, osv.
Är de ok så har de inte jordfel. Har de jordfel skall detta åtgärdas, eller så är det en signal om att besöka skroten...för leverans.
Folk dör av elfel. Hus brinner pga av elfel.
I Sverige, nutid... Det är inte klokt.
Jag mätte min stereos alla delar, som du gjorde. Inte en siffra rör sig på mätaren.
Testade min rostfria micro... samma inget resultat på mätaren.
Något är galet....och måste kollas/fixas bums.
Ring elektrikern.