Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vedkamin i oljepannans rökkanal??  (läst 4682 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jägarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vedkamin i oljepannans rökkanal??
« skrivet: 18 januari 2005, 12:51:48 »
Funderar på att sätta in en liten jötul/vedkamin, minsta möjliga i pannrummet. Dels för att få reservvärme och dels som mysfaktor då jag har en minirelax i rummet bredvid.

Just nu är det bara ett hål in i murstocken där pannan var ansluten förut. Inget brännbart mtrl i pannrummet.

Har någon några erfarenheter att delge om en sådan installation? Hur blir draget i en sådan skorsten (Har instickspipa i skorsten, diameter fn okänd)? Övrigt att tänka på? ???
CTC ecoheat 8,5kw, 180 m borra, tilläggsisolerat 1,5 planshus från 1958, 149 kvm bostadsyta och ca 100 kvm fullt uppvärmd källare 17 gr (+ garage 12 gr). Tidigare totalförbruk 32 700 kwh (elpanna), ny totalförbruk 13 300 kwh, varav kompressor 6200kwh!
2 vuxna 2 barn

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 832
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
Re:Vedkamin i oljepannans rökkanal??
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2005, 20:18:24 »
Jag har 2 braskaminer, en monterad i öppna spisen och en i pipa med samma storlek som pipan till pannan.
Öppna spisens pipa har mer är dubbel area och det är stor skillnad på draget när man eldar.
Speciellt i början innan man får bra drag i brasan.
Båda fungerar men den stora pipan är att föredra...
Lätt att montera med de prylar som kom med min Handöl. Bara trycka in röret, putta in kaminen sedan täta. Sen kom sotaren och provtryckte, jag tror en bygganmälan måste till för att man skall vara korrekt.

Det krävs att du har öppen planlösning om du skall få bra spridning i huset... Rejäla brasor ökar temp i samma rum med mer än 10C för mig... intillliggande rum får 2-4C med tiden. I andra änden av huset kanske 1-2 grader efter lång tids eldande.
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Micke F

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Vedkamin i oljepannans rökkanal??
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2005, 20:52:13 »
Hej,

Jag installerade för snart 3 år sedan dels ett insatasrör till min gamla kombipanna och dels en braskamin där jag tog en imkanal till rökgaskanal. Nu skall snart den gamla pannan ut och det blir VP istället varför jag kommer att använda pannans rökgaskanal till en pelletskamin så småningom. Varför då inte ytterligare en braskamin? Jo, insatsröret till pannan är 100 mm i diameter och detta räcker inte till även för den minsta braskamin. Så steg nr. 1 är att ta reda på de verkliga måtten på din rökgaskanal, detta kommer att bestämma vilken typ/storlek av kamin du kan installera. Steg 2 rimligtvis en provtryckning, då det skulle förvåna mig mycket om du inte behöver reparera din rökgaskanal antingen med ett insatsrör eller glidgjutning (naturligtvis beroende på hur gammalt hus du har samt hur mycket olja det har eldats). Steg 3 är en bygganmälan, sedan installation och provtryckning godkännande av sotaren.

Jag bistår gärna med hjälp och råd då jag känner att jag har bra koll på den här biten. Kolla också:

http://www.nordiska-skorstensprodukter.se/

En utmärkt hemsida där du också kan beställa skorstenshandboken.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!