Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Audi A6 1,8t quattro (00 -framåt )  (läst 5626 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 481
  • Kön: Man
Audi A6 1,8t quattro (00 -framåt )
« skrivet: 30 december 2007, 00:08:26 »
Hejsan !

Tänkte slänga ut en trevare på detta eminenta forum angående bränsleförbrukning på a6 1,8t quattro... Hur mycket tar de ? Jag tänkte att det borde vara ett antal besökare på detta forum som åker omkring i denna bilmodell. Jag / vi är nämligen spekulant på en sådan så därav frågan.. Några andra syn punkter på denna bil, olika årsmodeller osv emottages tacksamt.

Årsmodeller verkar för övrigt vara lurigt. En annons rörande en -01:a kan det stå "Fordonsår: 2000" på när man kollar i bilregistret. Lätt att bli lurad ifall man är ute efter en viss årsmodell pga vissa uppdateringar som kom från och med ett givet år..

Någon som tänker sälja sin ? Skicka ett PM i så fall...
Lgh.. :-(

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1445
  • Kön: Man
SV: Audi A6 1,8t quattro (00 -framåt )
« Svar #1 skrivet: 30 december 2007, 23:08:11 »
årsmodellen på vw/audi är lite lurigt rent sagt idiotisk    hade en golf som jag trodde var -00  den var utagen i juni -00. När jag bytte in den hos vw handlarn sa de att det var en -01 enligt vw modellår.
Det tråkiga med dessa bilar är att de har lackproblem. lacken släpper från galven eller blir små blåsor med hål imitten kallas galvblåsor.
garantin skall vara förlängd 6 år. men det är en bedömningsfråga från importören. En kompis fick hela bilen omlackad förra året och han har en passat -01
så leta efter blåsor   gör man inget åt det så kommer det börja rosta
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1215
  • Kön: Man
SV: Audi A6 1,8t quattro (00 -framåt )
« Svar #2 skrivet: 30 december 2007, 23:26:55 »
Hejsan !

Tänkte slänga ut en trevare på detta eminenta forum angående bränsleförbrukning på a6 1,8t quattro... Hur mycket tar de ? Jag tänkte att det borde vara ett antal besökare på detta forum som åker omkring i denna bilmodell. Jag / vi är nämligen spekulant på en sådan så därav frågan.. Några andra syn punkter på denna bil, olika årsmodeller osv emottages tacksamt.

Årsmodeller verkar för övrigt vara lurigt. En annons rörande en -01:a kan det stå "Fordonsår: 2000" på när man kollar i bilregistret. Lätt att bli lurad ifall man är ute efter en viss årsmodell pga vissa uppdateringar som kom från och med ett givet år..

Någon som tänker sälja sin ? Skicka ett PM i så fall...

Är det visco X 4 på 2001 ?
 de äldre med visco är både slö & törstga
 vet ej var energin tar vägen men den går åt
 mvh kjell
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 481
  • Kön: Man
SV: Audi A6 1,8t quattro (00 -framåt )
« Svar #3 skrivet: 31 december 2007, 00:18:38 »
Hejsan !

Tänkte slänga ut en trevare på detta eminenta forum angående bränsleförbrukning på a6 1,8t quattro... Hur mycket tar de ? Jag tänkte att det borde vara ett antal besökare på detta forum som åker omkring i denna bilmodell. Jag / vi är nämligen spekulant på en sådan så därav frågan.. Några andra syn punkter på denna bil, olika årsmodeller osv emottages tacksamt.

Årsmodeller verkar för övrigt vara lurigt. En annons rörande en -01:a kan det stå "Fordonsår: 2000" på när man kollar i bilregistret. Lätt att bli lurad ifall man är ute efter en viss årsmodell pga vissa uppdateringar som kom från och med ett givet år..

Någon som tänker sälja sin ? Skicka ett PM i så fall...

Är det visco X 4 på 2001 ?
 de äldre med visco är både slö & törstga
 vet ej var energin tar vägen men den går åt
 mvh kjell

Nej, om jag fattat rätt så är det inte Haldex varianten av 4-hjulsdrift utan det är audis egen torsendiff mellan framaxel och bakaxel + att ABS:en används för att bromsa fast det hjul som spinner.. Så är det även på min nuvarande bil, en A6:a från -95. Fungerar bra tror jag, men det låter illa när ABS:en går in för att bromsa ett hjul.. Första gången trodde jag att vxllådan rasat !!

Vi kikade på en 1,8t q i lördags och det kändes hyffsat, men den hade börjat rosta under gummilisterna på dörrarna, vet inte ifall det är vanligt. Den var fräsch i övrigt dock.
Priset var för högt på den, 120 000:- för en -00 (uttagen 01) som gått 9500 mil.. ingen nämnvärd utrustning förutom avtagbart drag.. Privatannons var det också..
Lgh.. :-(

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1215
  • Kön: Man
SV: Audi A6 1,8t quattro (00 -framåt )
« Svar #4 skrivet: 31 december 2007, 01:14:43 »
Hejsan !

Tänkte slänga ut en trevare på detta eminenta forum angående bränsleförbrukning på a6 1,8t quattro... Hur mycket tar de ? Jag tänkte att det borde vara ett antal besökare på detta forum som åker omkring i denna bilmodell. Jag / vi är nämligen spekulant på en sådan så därav frågan.. Några andra syn punkter på denna bil, olika årsmodeller osv emottages tacksamt.

Årsmodeller verkar för övrigt vara lurigt. En annons rörande en -01:a kan det stå "Fordonsår: 2000" på när man kollar i bilregistret. Lätt att bli lurad ifall man är ute efter en viss årsmodell pga vissa uppdateringar som kom från och med ett givet år..

Någon som tänker sälja sin ? Skicka ett PM i så fall...

Är det visco X 4 på 2001 ?
 de äldre med visco är både slö & törstga
 vet ej var energin tar vägen men den går åt
 mvh kjell

Nej, om jag fattat rätt så är det inte Haldex varianten av 4-hjulsdrift utan det är audis egen torsendiff mellan framaxel och bakaxel + att ABS:en används för att bromsa fast det hjul som spinner.. Så är det även på min nuvarande bil, en A6:a från -95. Fungerar bra tror jag, men det låter illa när ABS:en går in för att bromsa ett hjul.. Första gången trodde jag att vxllådan rasat !!

Vi kikade på en 1,8t q i lördags och det kändes hyffsat, men den hade börjat rosta under gummilisterna på dörrarna, vet inte ifall det är vanligt. Den var fräsch i övrigt dock.
Priset var för högt på den, 120 000:- för en -00 (uttagen 01) som gått 9500 mil.. ingen nämnvärd utrustning förutom avtagbart drag.. Privatannons var det också..

tänk på att det kostar bra mycket extra när det går sönder eller strular när det är en X4
brukar serva en släktings A6 V& qvattro 97 ?
 delarna kostar guld mot en vanlig
 jag bytte de övre stagen bak vid hjulen för bussningarna var glapp
 fanns ej lösa bussningar kostade 1500 st ( ett vanligt fel ) enligt VAG
 sen bytte jag broms oken bak extra dyr till X4 tror det var 3500 st (vanligt fel)
 en 12000 mils service för han skulle nästan kosta 15,000 kr på vag
 mvh kjell
 
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1445
  • Kön: Man
SV: Audi A6 1,8t quattro (00 -framåt )
« Svar #5 skrivet: 31 december 2007, 08:41:54 »
vw/audi är fruktansvärt dyra att lämna in på service säskillt när det är kamremsbyten på gång. 9000 mila servicen gick på 8000kr  kamrem.olja +filter + den övriga "okulär besikninngen". Men väljer man A6 med v6 så kamremsbytet uppe i 12-13000.
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Keld

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 332
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Audi A6 1,8t quattro (00 -framåt )
« Svar #6 skrivet: 31 december 2007, 14:08:44 »
160m hål artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4188
  • Kön: Man
SV: Audi A6 1,8t quattro (00 -framåt )
« Svar #7 skrivet: 01 januari 2008, 13:22:36 »
Är det visco X 4 på 2001 ?
 de äldre med visco är både slö & törstga
 vet ej var energin tar vägen men den går åt
 mvh kjell

Inga a6 eller 100, eller modeller med längsmonterad motor har eller har haft viskokopplingar. VW passat med 4-motion är mig veterligt och samma system.

Det "riktiga" quattro systemet är mekaniskt kopplat med tre differentialer, vilket är anledningen till att det i mitt tycke är helt överlägset leksakssystem med viskokopplingar.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4188
  • Kön: Man
SV: Audi A6 1,8t quattro (00 -framåt )
« Svar #8 skrivet: 01 januari 2008, 13:38:59 »
tänk på att det kostar bra mycket extra när det går sönder eller strular när det är en X4
brukar serva en släktings A6 V& qvattro 97 ?
 delarna kostar guld mot en vanlig
 jag bytte de övre stagen bak vid hjulen för bussningarna var glapp
 fanns ej lösa bussningar kostade 1500 st ( ett vanligt fel ) enligt VAG
 sen bytte jag broms oken bak extra dyr till X4 tror det var 3500 st (vanligt fel)
 en 12000 mils service för han skulle nästan kosta 15,000 kr på vag
 mvh kjell
 

Håller med, men när det gäller slitdelar som de bakre camberstagen, vilka garanterat tar slut förr eller senare, har jag upptäckt att man köper dessa till en bråkdel av priset på amerikanska ebay.

Jag köpte båda stagen, vilka som sagt kostar runt 1500:- styck på VAG, för US $85.

Bromsoken bak är ett annat sorgebarn på alla audi a6/100, men utbytesok kostar ca 1400:- på micro eller nån annan handlare.

Jag bytte kamrem plus pumprem på '01 a6 2.5tdi:n (180 hk) jag hade tidigare, och bara spännrullarna gick på över 6 papp. Med generatorbyte (material 3400) gick det på 19900:-. Då byttes även vevaxeltätningen fram och vattenpumpen, vilket jag starkt rekommenderar att alla gör i samband med rembyte. Jag har tidigare råkat ut för att ha bytt kamrem och vid nästa service har tätningen börjat läcka så att man fått göra om jobbet. Det är billigt att byta både tätning och pump när allt redan är demonterat men ett helvete om man måste göra det senare.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 481
  • Kön: Man
SV: Audi A6 1,8t quattro (00 -framåt )
« Svar #9 skrivet: 01 januari 2008, 22:51:13 »
Hmmm.... Nu har vi börjsat svänga i våra funderingar.. Vi tänkte att den bil vi köper nu skall få ersätta den 2,6 q från -95 som vi har idag, och att 2,6:an får bli andrabil. Men nu funderar vi på ifall man skall köpa en till A6 från mitten av 90 talet, typ en 2,0 eller så.. Vad tror ni ?
Känns inte så roligt, men det torde åtminstone vara en mer ekonomisk lösning..
Vad tros ?
Lgh.. :-(

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?