Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rör dimension,FTX  (läst 11165 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad jerko

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sockholm
  • Antal inlägg: 188
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Rör dimension,FTX
« skrivet: 26 december 2007, 23:36:56 »
Hej
Vi bygger nytt och tänker oss ett FTX agregat av något slag. Min fråga är om man kan använda 125 mm rör till varje rum utan att få problem med buller från luftflöden. Jag har tänkt att ha 160mm rör närmast agregatet och grena ut 125 rör från det. Bör man ha två tilluftdon och två frånluftdon på varje rör i varje rum för att minska oljud eller skall man dra 160 rör ända fram.
Nybyggt hus 2008 144 kvm bo yta + 144 kvm källare.
CTC Ecoair 107 + CTC 1550 + Romotop Vattenmantlad Kamin+FTX med vattenbatteri
El förbrukning ca 2008=12000 kwh om året

Utloggad sy7robc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rör dimension,FTX
« Svar #1 skrivet: 27 december 2007, 00:18:27 »
Man brukar gå ner en storlek varje gång röret grenar sig, oftast inte lägre än till 100mm dock. 125mm lär inte vara något problem med avseende på ljud, det beror ju visserligen på luftvolym/rummets storlek. Vad som är viktigt för att undvika missljud är att välja bra luftdon. Ett bra 100-tilluftsdon kan låta mindre än ett dåligt 160-don vid samma luftflöde!

Normalt sett har man frånluft i bad, toa, tvättstuga och kök (och ev klädkammare). Tilluftsdon sitter i övriga rum, såsom sovrum, vardagsrum och kontor. Luften i tilluftsrum vandrar via dörröppning/springor/överluftsventiler etc via resten av huset till de frånluftsventilerade rummen och ut via FTX-aggregatet. Att ha både till- och frånluft i alla rum låter dyrt och jobbigt.

I rummen i min villa sitter ETT 100mm don, förutom i vardagsrummet där det sitter två tilluftsdon. Det fungerar bra.
Jag hade en ganska givande (åtminstone för egen del) tråd igång på byggahus.se, i samband med att jag byggde ett FTX-system i somras, kolla gärna in den. http://forum.byggahus.se/ventilation/68427-bygga-ftx-pa-egen-hand.html

mvh Robert

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!