Man brukar gå ner en storlek varje gång röret grenar sig, oftast inte lägre än till 100mm dock. 125mm lär inte vara något problem med avseende på ljud, det beror ju visserligen på luftvolym/rummets storlek. Vad som är viktigt för att undvika missljud är att välja bra luftdon. Ett bra 100-tilluftsdon kan låta mindre än ett dåligt 160-don vid samma luftflöde!
Normalt sett har man frånluft i bad, toa, tvättstuga och kök (och ev klädkammare). Tilluftsdon sitter i övriga rum, såsom sovrum, vardagsrum och kontor. Luften i tilluftsrum vandrar via dörröppning/springor/överluftsventiler etc via resten av huset till de frånluftsventilerade rummen och ut via FTX-aggregatet. Att ha både till- och frånluft i alla rum låter dyrt och jobbigt.
I rummen i min villa sitter ETT 100mm don, förutom i vardagsrummet där det sitter två tilluftsdon. Det fungerar bra.
Jag hade en ganska givande (åtminstone för egen del) tråd igång på byggahus.se, i samband med att jag byggde ett FTX-system i somras, kolla gärna in den.
http://forum.byggahus.se/ventilation/68427-bygga-ftx-pa-egen-hand.htmlmvh Robert