Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilket system skall man satsa pÃ¥?  (läst 4978 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

admin

  • Gäst
admin
Re:Vilket system skall man satsa på?
« Svar #15 skrivet: 20 januari 2005, 11:29:14 »
OK, det skulole ändå förvåna mig om du inte gjorde en större besparing med en luft/vatten-värmepump än med fjärrvärmen, mitt tidigare råd står kvar, tag kontakt med en tekniker på CTC och hör med denne om det går bra att docka en sådan värmepump mot ditt befintliga system, låt honom i så fall göra en kalkyl på vad din besparing i så fall skulle bli, gör sen samma sak med fjärrvärmen.

Räkna dock med en livslängd på fjärrvärmen om ca 20-25 år, och på VP:n om ca 10-15 år, lägg dessutom till 1-2 % av inköpskostnaden av VP:n för ev. framtida årligt underhåll (under den kalkylerade livslängden).
(dra av ca 500-1000 kr/år från den besparing som värmepumpen genererar för oförutsedda reparationskostnader.)

/Rickard

Utloggad nierw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Re:Vilket system skall man satsa på?
« Svar #16 skrivet: 20 januari 2005, 11:43:27 »
Ok, Rickard det lutar åt en luft/luft tills min panna lägger av och sedan titta på en frånluftsvärmepump och hoppas att man hinner få tillbaka pengarna för den.
/nierw

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!