Då får vi se vad kommentarerna blir, så frågan är om man ska använda justerade värden och lura sig själv eller ska vi se verkligheten i vitögat. Jag väljer det senare:
Thermia Villa Classic55, VP-delen startat 16/1 2001
Kalmar / Växtzon 1, 115m + källare, byggt -60
Merparten radiatorer men även några golvslingor
Inomhus 20-21grader
Kurva 39, -2 (+5) 0 (0) 0 (-5)
kbin +1 och kbut -2 ("flippar" in +2) kont.drift
vf/r 3-4 grader, tror att den orkar med ca 41 grader vf
K-pump och V-pump båda i läge 2
Börjar lägga till någon timma TS vid minus 3-4
VP 18661h, TS 1095h, VV 3495h
Dimensionering:
Inomhus 20 grad, Årstemp 6,3 grad, DUT -18
TS från -3,3 grad, Energitäckning 93,5%
Som komplement när temperaturen kryper nedåt har vi en Keddy 210 (den stora gjutjärnsinsatsen i en muradspis med mycket tegel som avger värme ca 6-10h efter man eldat. Använder ca 2-3kubik ved/år med v-pump. Så vi skulle nog kunna fimpa mycket av TS men man måste finna en bra acceptansnivå och möjligheten finns framöver om man så önskar.
Grannen installerade samtidigt samma modell Classic55 men har ett hus byggt ca -80, 120m + källare, klara uppvärmning med endast 5-10 TS/år, dvs bättre isolerat.
Så vad blir domen och tror ni det finns något att förbättra, t.ex. byte av några element för att kunna sänka kurvan något. Misstänker att jag har två som är underdimensionerade.
Får för mig att den vid vf temp kring 40 och några grader uppåt (42-43) lägger in TS för att höja tempen mot börvärdet och sedan klarar pumpen att hålla den nivån tills den måste öka igen eller uttag av varmvatten sker, kan det stämma eller är det en feltolkning.
Vad tror ni att en innegivare skulle tillföra? Har inte hittat något pris.