Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vacum vs platta  (läst 3771 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
vacum vs platta
« skrivet: 16 december 2007, 17:43:10 »
hej
vet nån effektivitets skillnaden mellan platta vs vacum fångare ?

+ vilka är bättre på att plocka energi vid muletväder,dvs då det är diffutionsstrålning vi pratar om....å jag vill inte veta vid 70 grader utan i tempspannet 30-60 grader

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 382
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vacum vs platta
« Svar #1 skrivet: 16 december 2007, 22:06:20 »
Hej

När jag köpte mina platta för 7 år sen så sa alla att vakuum är bättre för att ta imot värme vid diffutionsstrålning.
Men med den styrning som jag monterade in för 2 år sen så tror jag inte det skiljer så mycket.
Vakuum är alltid bättre men differansen har minskat under åren. Utvecklingen går framåt
/Tony
« Senast ändrad: 16 december 2007, 22:23:41 av Tony B »
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: vacum vs platta
« Svar #2 skrivet: 16 december 2007, 22:42:04 »
Hej

Skulle vilja rekommendera SP:s rapport om en jämförelse mellan plana och vakuumrör, rapport nr 2002-20. Rapporten är mycket välskriven och helt opartisk. Den är väl värd att läsa.

Rapporten finns att hämta hem från www.sp.se under publikationer. Sök på vakuumrör.

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 587
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: vacum vs platta varför inte både och ?
« Svar #3 skrivet: 17 december 2007, 12:30:37 »
Jag har planer på att toppa med vakumrör (har redan platta)då de drar ifrån med högre staganationstemp. DVS de allra varmaste soligaste dagarna, verkningsgraden hos platta blir låg då varmvatten och acktank redan är varma. Visserligen kör jag ner värmen i bergvämehålet efter att ha toppat tankarna men jag borde få högre topptemp än jag får idag ???
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: vacum vs platta varför inte både och ?
« Svar #4 skrivet: 17 december 2007, 16:44:13 »
Visserligen kör jag ner värmen i bergvämehålet efter att ha toppat tankarna men jag borde få högre topptemp än jag får idag ???

 Sc:,h

Det sista förstod jag inte riktigt....du har redan toppat tankarna och kör sedan mot hålet. Hur kan vakuumrör ge högre topptemp ? Och lönar det sig att installera mer effekt för att köra mot hålet ?

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 587
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: vacum + platta förtydligande
« Svar #5 skrivet: 18 december 2007, 09:06:01 »
Sorry det oklart tänkta osv...har idag endast platta, de har rel låg stagnatiomstemp att de värmer acktank och varmvatten med dålig effektivitet om man jobbar mot temp över 60 C (förluster närmar sig 80 % vid temperaturer över 70 C för att nå 100% vid 100 C).

 Detta borde bli bättre om man i serie efter dem sätter ett par vaccumrörsfÃ¥ngare som har betydligt högre högre stagnationstemp (uppÃ¥t 160 C för de bästa). Det som fn ger bra effektivitet är därför att endast Ã¥terladda borrhÃ¥let inför vintern eftersom de platta dÃ¥ fÃ¥r en kall retur att arbeta mot.

Anledningen att jag har tänkt på detta är att jag måste byta ut solfångarna då det blivit korrosionsskadade av pottaska som min leverantör insisterade på att de skulle fyllas med för att kunna bygga systemet med bara en värmebärare, ska upp i domstol om detta i mars så nämner inte mer för att inte bryta mot forumets regler...

Frågan är om det är tekniskt effektivare att tex lägga 4 M2 vacumrör efter 12 M2 platta eller helt gå över till vakum.
Sen om det ekonomiskt är smart det är liksom så mycket annat på forumet en helt annan fråga. Forsätter elpriset upp som det gör har väl vi alla som investerat i VP blivit rökta.... för då ska man väl elda i stället ????
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: vacum + platta förtydligande
« Svar #6 skrivet: 18 december 2007, 09:31:10 »
...vaccumrörsfångare som har betydligt högre högre stagnationstemp (uppåt 160 C för de bästa).
Vilka vakumrör har bara 160? Sfinx ligger närmare 250 ºC.

Jag tycker inte du ska blanda om det inte finns andra anledningar. Tex estetiskt eller för att komplettera bef anläggning. Jag tror att du kommer att få det bästa av båda, men samtidigt också det sämsta.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: vacum vs platta
« Svar #7 skrivet: 18 december 2007, 09:47:18 »
hej
att vacumrör har en hög stangnations temp är helt oväsäntligt
att köra mer än 70 grader i ett solsystem är ju bara rent ut bara dumt

funkar fångarna till 100 grader sen behövs inte nått mer,uppnår man 100grader ofta är systemet fel dimentionerat ni måste öka tank volymen med säkert 30-40%
så man znittar ca 65-75 grader i stället för 90
även 65-75 grader är i högsta laget bäst vore 50-60grader 

samma sak med nerladdnings temp laddar ni ner 110 grader har ni för dålig växling in i tanken
solslingan ska va max 15 grader varmare än tank temp är den varmare har ni för usel värmeöverföring till tanken
ju mindere skillnad ju effektivare system bäst vore att ligga med 3graders skillnad mellan tank å solvärmeslingan

klarar inte en tank som innehåller 500-1500 liter 55gradigt vatten av att kyla ut ner solfångar kretsen är det nått fel i systemet å bör åtgärdas


har hafft denna diskution med våran lokala rörkrökare för 2dagar sen idioten hävdade att
ett system som han satt upp va jävligt effektift pga att dom laddat ner 120 grader .....hallååå

jag hävdar att skiten är felbyggt Ã¥ satt i hop av en klÃ¥pare som tänker i samma termer som en vedeldare....sÃ¥ länge det finns vatten att kyla med i tanken SKA inte tempen diffa mer än 15-20 grader  det är effektivast Ã¥ bäst för anläggningen sÃ¥....


« Senast ändrad: 18 december 2007, 09:56:15 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: vacum vs platta
« Svar #8 skrivet: 18 december 2007, 10:34:01 »
Stagnationstemperaturen är också ett mått på hur bra isolerade panelerna är.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: vacum + platta förtydligande
« Svar #9 skrivet: 18 december 2007, 10:50:57 »
Forsätter elpriset upp som det gör har väl vi alla som investerat i VP blivit rökta.... för då ska man väl elda i stället ????
Ved, pellets, fjärrvärme osv lär nog följa med uppåt i så fall.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: vacum vs platta
« Svar #10 skrivet: 18 december 2007, 11:08:53 »
Stagnationstemperaturen är också ett mått på hur bra isolerade panelerna är.
mvh

Precis. En plan solfångare som är försänkt i taket har högre stagnationstemp än en friliggande. Jag klarar inte stagnation i mitt system med självbyggda plana försänkta solfångare med nya selektiva Lazer-plate kollektorerna. Trycket överstiger 12 bar (det var den kraftigaste säkerhetsventilen jag vågade sätta dit). Stagnationstempen är omöjlig att mäta eftersom ventilen blåser, men jag gissar på 200 grader, möjligen ännu högre. De äldre svartkromskollektorerna kunde jobba mot stagnation, men de nya selektiva är för effektiva.

Ett alternativ är att byta kollektorerna och få in nya med selektiv beläggning, det är nog det mest kostnadseffektiva.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!