0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Jag hade besök av Anticimex i början på veckan, för "gratis" fuktkontroll i min kombinerade källare/krypgrund. De mätte fuktkvoten i trät, som de fannt till 18% vilket de sade motsvarar 80% RH. Föreslagna åtgårder:1. Köpa teknisk analys av grunden, 8.900 kr2. Köpa deras avfuktare för 43.000 (inkl installation).Jag har nu googlat runt och läst, och skaffat en egen fuktmätare kopplad till PCn (ELV WS300 PC) från SafeCast) och en egen fuktkvotsmätare (Clas Ohlson). Fuktmätaren visar bara 60% rel fuktighet, och fuktkvoten i trät ligger "bara" på 15%. Men trots allt tänker jag skaffa en avfuktare, det känns som en bra förebyggande åtgärd. Och antagligen blir det en sorptionsavfuktare från Fuktkontroll, de finns här i närheten och kan även installera den åt mig.Nu till min fråga: Är 60% en normal fuktighet i en krypgrund så här års? Är det så att Anticimex har hetsat mig i onödan? Eller är det så att vintern aldrig är nåt problem det är sommar och höst man skall kolla om man behöver avfuktare eller inte?Hanshans(at)hansnilsson.se
Hej igen, alla som svarade så snabbt på mitt inlägg! Intressant att höra att fler har samma synpunkter/erfarenheter av Anticimex.Huset är från 1880-talet, låter väldigt likt Tomas hus, ligger i brant sluttning, med höjd från 0,2 m till 2 m. Och alltså risk för inträngade vatten uppifrån sluttningen, även om jag aldrig sett till något. Det finns inga som helst angrepp på blindbotten, ingen vit hinna.Jag har också funderat på Trygghetsvakten, men efter att ha läst bl.a. i detta forum där en del negativa synpunkter förts fram, och även läst den långa bloggen http://krypgrund.blogspot.com/ så vill jag nog ändå ha en riktig avfuktare. Det känns skönt att få lite rotation på luften, och inte bara värma blindbotten, även om jag inte alls känner någon lukt (Fast killen från Anticimex påstod förstås att det fanns lukt...). Jag lutade först faktiskt åt Acetec, bl.a. tack vare råd till detta från Ljungby Fuktteknik http://www.lfs-web.se/ (den skulle dra mindre ström, inga rörliga delar) men skulle i så fall behöva installera själv, och det kan vara skönt att ha en fackman till hjälp. Nu får jag nog en DA-160 från Fuktkontroll för ca 20k inklusive montering, dragning av slangar mm.Hans
HejJag funderade och kollade många olika leverantörer. Anledningen till att jag nämde trygghetsvakten var att de efter ett flertal kontakter faktiskt rådde mig att inte göra något alls. OM man inte har några problem med varesig tillväxt eller för låg/hög luftfuktighet, varför oroa sig. Huset har stått där i 130 år utan problem så....Eftersom du verkar vara kunni och omdig och kring dig så skulle jag spara pengarna tillsvidare och istället fortsätta att hålla järn-koll på om läget och först om du märker at det förändras göra en insats.Jag har gjort som så här;Jag rensade marken i grunden från skräp etc. La ut Isodrän eller pordränskivor på marken (obs ej mot stenväggarena på sidorna) Tätade sen springoroch ventiler som MangeH skriver. På detta sätt undviker du luftvariationerna och mha skivorna på marken transporterar du ner all ev fukt i luften ner i marken. Funkar kanon! Thumbsup