Utanför trådens ämne kanske.
En solanläggning blir inte bättre än det sämsta i hela anläggningen, jag bytte ut min sämsta del då det inte fungerade och nu fungerar det nästan perfekt.
Vill man ha en helhetslösning som ger både värme och varmvatten hela året så finns bara 5 allternativ idag.
Minst ekonomiskt först.
1:Oljepanna, 2:elpanna, 3:gaspanna, 4:pelletspanna eller 5:vedpanna där elpannan är den mest bekväma och veden som kräver mest jobb.
Jag har vedeldning själv och kombinerar med soluppvärmt varmvatten 8 mån/år för att slippa jobba med veden. Så 4 månader/år känner jag att det är mycket god ekonomi att elda med enbart ved med tillskott av en luft/luft värmepump.
Sen när man tittar på solvärmt tappvarmvatten har man förbrukningsdelen att tänka på.
Är man högförbrukare är 60 rör för lite som i Dr Chun-Lan´s fall.
Ett tips är att gå efter den totala vattenförbrukningen under året, 100m3
är lagomt för 60 rör eller 4500 kwh. Har man det dubbla så får man dubblera solfångarna.
Sen kan man minska själva uppvärmningskostnaden med hjälp av andra system (värmepumpar, småskalig vindkraft) men dom klarar sig inte utan tillskott från de 5 jag tidigare nämnt.
Poängen med tilläggssystem likt vind, sol och kompressorer är ju att spara på drifts & uppvärmningskostnader och är i sig självt ingen helhetslösning.
/Bosse