Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur isolera expansionskärl?  (läst 22221 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Hur isolera expansionskärl?
« Svar #30 skrivet: 20 november 2008, 15:25:45 »
Förlåt en novis på detta ämne....

men kan det inte helt enkelt vara så att en dåligt isolerad panna värmer upp hela källaren till 16 ºC. Dom vedpannor jag sett har varit stora och ganska tunnt isolerade (jämfört med el-pannor.)

Min källare+garage (drygt 100m2) värms av en L/L som är inställd på 16 ºC. Den går bara dagtid 0700-2000 och drar 3kWh/dygn just nu. Det motsvarar kanske värme-energi från en elpatron/värmepanna på drygt 10kWh/dygn dagtid eller kanske 15-20 kWh/dygn om man värmer hela dygnet.

Om man lägger ihop ditt varmvatten (15kWh) med källaruppvärmning (15kWh) så hamnar man väldigt nära din energiförbrukning (35kWh)?


Samma kanske gäller larsostman?? Energicentrapumpen kanske inte klarar mer än cirka 4 kW vid 0 ºC gradigt och täta avfrostningar?

Nja ... min panna står inte i en källare och pannan behöver inte värma upp fastigheten ... så läget är som på sommaren förutom expansionskärlet som står på vinden.
« Senast ändrad: 21 november 2008, 00:34:44 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Tempeldog

  • Flugfiskare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vindeln
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oroa dig inte över morgondagen,för den kommer ändÃ¥
SV: Hur isolera expansionskärl?
« Svar #31 skrivet: 28 november 2008, 15:08:09 »
Jag hade ett liknande problem.Jag har en CTC panna ifrÃ¥n 1965,som jag bara har provat att elda i ett par ggr.Vid sidan om pannan sitter en sk elkassett,och den drog väldig mycket el,dÃ¥ den bara skulle producera varmvatten.LÃ¥g i snitt pÃ¥ 30-35kWh/dygn.Under den sitter en c-pump,som gick hela tiden.Jag trodde den behövde vara igÃ¥ng för mitt v-vatten? huvuddunk Men det behövde den inte,sÃ¥ jag kopplade bort den.Och dÃ¥ föll förbrukningen till ca 15-20kWh/dygn.Nu är det en rätt hög förbrukning ändÃ¥,men det är Ã¥t rätt hÃ¥ll i vart fall. :)  Pumpen jag kopplade bort pumpade v-vattnet in i pannan,och kyldes det ner i onödan,för att sedan Ã¥ter pumpas genom elkassetten. >:( Man lär sig nÃ¥tt nytt varje dag! ;D Nu vet jag inte om detta hjälper dig MGKea? Men jag kände igen mig,dÃ¥ jag läste om ditt problem.

Hoppas du hittar en lösning?Man vill ju inte bränna dyr el i onödan. :'(


/Anders  studs
« Senast ändrad: 29 november 2008, 01:48:34 av Tempeldog »
1.5 plans hus på ca 120kvm byggt 1938(Vindeln/Västerbotten).Uppvärmning:Vattenburen elvärme(Körs nu endast för vv),och en Panasonic E9EKEB monterade 061219 och en NE9JKE-SPP 100330.

Förbrukning:2006:26600kWh,2007:18168kWh,2008:14974kWh,2009:15806kWh

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur isolera expansionskärl?
« Svar #32 skrivet: 28 november 2008, 23:05:52 »
SÃ¥ sant...

energi är faktiskt oförstörbar (även om man kan få annat intryck när man läser denna tråd).

Så någonstans tar värmeenergin vägen!
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Tempeldog

  • Flugfiskare
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vindeln
  • Antal inlägg: 165
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oroa dig inte över morgondagen,för den kommer ändÃ¥
SV: Hur isolera expansionskärl?
« Svar #33 skrivet: 30 november 2008, 15:38:07 »
Röret blir varmt till en bit över övre kant på den radiator som sitter högst..., på en höft. Ovanför den höjden ska det vara förbehållet expansionskärlet. Så enda gången det blir varmt där, är om Du elder upp tempen så mycket att den blir högre än när kärlet fylldes..., eller varmare än tidigare högsta temp..

mvh humlan.

Jag har ett sk öppet system med expansionskärlet på vinden.Jag hade tänkt skaffa en vvb,så jag kunde stänga av min elkassett.Den värmer ju bara mitt vatten nu,men den drar lite för mycket.

Om jag fattat detta rätt,så går det väldigt lite värme till expansionskärlet?Har inte vågat stänga av elkassetten,då jag trodde att expansionskärlet kunde frysa sönder av den anledningen?Så vattnet är i stort sett kallt i expansionskärlet?Eller har jag fel?Om det är så?Så skulle jag kunna stänga av min elkassett,och se till att expansionskärlet är bra isolerat(Så det inte fryser sönder).Och värma mitt varmvatten med en vvb istället.Jag kör ju inte kassetten för värmen skull(Bara i nödfall skulle jag göra det).Skulle nog få ned min förbrukning en hel del då?

Är jag helt fel ute,då det gäller mina tankar angående detta?Nu tror jag att mitt expansionskärl är bra isolerat,men det går alltid göra bättre.Får ta en tur upp och kolla.


/Anders  studs
1.5 plans hus på ca 120kvm byggt 1938(Vindeln/Västerbotten).Uppvärmning:Vattenburen elvärme(Körs nu endast för vv),och en Panasonic E9EKEB monterade 061219 och en NE9JKE-SPP 100330.

Förbrukning:2006:26600kWh,2007:18168kWh,2008:14974kWh,2009:15806kWh

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur isolera expansionskärl?
« Svar #34 skrivet: 01 december 2008, 21:20:58 »
Har svårt att tro...

att ett välisolerat expansionskärl bottenfryser så att det blir sprängverkan. Du får trots allt litet vattencirkulation i röret dit, även om cirkpumpen är avstängd och radiatorvattnet/pannan bara håller rumstemperatur.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur isolera expansionskärl?
« Svar #35 skrivet: 01 december 2008, 21:47:34 »


Jag har ett sk öppet system med expansionskärlet på vinden.Jag hade tänkt skaffa en vvb,så jag kunde stänga av min elkassett.Den värmer ju bara mitt vatten nu,men den drar lite för mycket.

/Anders  studs

[/quote]

Hej
Ett tips.
Installera ett lite trycksatt expansionskärl i källare ifall du vill värma huset med elpannan.
Behåll ditt öppna men montera dit en dräneringsventil samt en avstängningsventil
Installera en separat VVB.
Om du gör detta ovan så har du kvar möjligheterna med elpanna men du bör inte elda i pannan utan att öppna till ditt öppna system.
Att bara stänga av all värme och ha ett bra isolerat expansionskärk på vinden i Vindel. Skulle jag inte våga.
Glöm inte att plugga rökkanalen så du inte tappar värme den vägen.

Nu har jag säkert missuppfatta något så att detta inte kan göras.
Hur som helst ett förslag.
Mvh
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!