Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur isolera expansionskärl?  (läst 22145 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Hur isolera expansionskärl?
« Svar #15 skrivet: 27 november 2007, 11:05:54 »
Om det inte är expansonstanken som är problemet så känns det ju lite onödigt att bygga om Sc:,h

Hur mycket kyler icke isolerade rör? Matarröret från panna till ack-tanken är oisolerat, ca 1,5m långt, ja det sitter ju ett T-kors på också varav ena änden går till exp-tanken. Den är också oisolerad genom huset.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hur isolera expansionskärl?
« Svar #16 skrivet: 27 november 2007, 12:07:41 »
Det kyler inte mycket osså värmer det ju källaren!

Ang expansion, kan man undvika det till vedeldning så är det bra!
Särskilt om man har "eget" vatten!

Inget vatten till syrventil samtidigt som det stormkokar och slutet expansionskärl är ingen hit!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Hur isolera expansionskärl?
« Svar #17 skrivet: 27 november 2007, 15:51:37 »
Är du säker på att du inte tar ut något alls till uppvärmning? Just uppvärmningen brukar ta mer energi på vintern än på sommaren. *roflmao*
Jag var medvetet lite ironisk  ;)
Jag har läst flera diskusioner där man beklarar sig över att tankarna svalnar så fort. Senare visar det sig att antingen har värmen varit på "men bara på 3an" eller så har det funnits element på andra slingor som glömts bort.

Om jag förstår dig rätt så ÄR värmen på men den är kopplar mitt på tanken och därmed menar du att den inte ska påverka toppvattnet? Eller..? I så fall tror jag det kan vara så att returen får så högt flöde att den stör skiktningen och börjar ta värme även ovanför utloppet. Bara en teori, men kan det vara så?

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Hur isolera expansionskärl?
« Svar #18 skrivet: 27 november 2007, 15:56:28 »
Har provat nu sedan värmepumpen blev monterad att stänga av värmen HELT men, tappvattnet svalnar för fort, mycket snabbare än tank nr 2.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Hur isolera expansionskärl?
« Svar #19 skrivet: 27 november 2007, 16:18:34 »
Hmmm. Tja, jag vet inte. Prova att isolera kärlet, det är ju ganska enkelt. Hjälper inte det så får du leta vidare. Läste om en kille som hade en läckande säkerhetsventil som drog kallvatten genom pannan. Långsökt men ....
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Hur isolera expansionskärl?
« Svar #20 skrivet: 27 november 2007, 18:09:02 »
Tycker att panna svalnar i förväntad takt, den stod på 40 ºC nu 18.05, eldade i går kväll. Tappvattnet stod på 50-55 men nu har jag värmen på lite grann. Släpper väl ut 30 ºC på elementen.
Var får man tag i isolering som är för preparerad med hönsnät? Har Byggmax? Är det en lämplig variant att använda?

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Hur isolera expansionskärl?
« Svar #21 skrivet: 27 november 2007, 18:21:18 »
Tycker att panna svalnar i förväntad takt, den stod på 40 ºC nu 18.05, eldade i går kväll. Tappvattnet stod på 50-55 men nu har jag värmen på lite grann. Släpper väl ut 30 ºC på elementen.
Var får man tag i isolering som är för preparerad med hönsnät? Har Byggmax? Är det en lämplig variant att använda?

Om Du ska isolera expansionskärlet duger det bra..., Byggmax har säkert "nätmatta" som det heter på fackspråk... Åtminstone hette det det, när jag jobbade i byggvaruhus..

mvh humlan

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Hur isolera expansionskärl?
« Svar #22 skrivet: 18 november 2008, 10:25:35 »

Jag har samma problem som trådskaparen med skillnaden att jag inte eldar och inte har acctank. Idagsläget kör jag bara tappvatten i min kombipanna med en doppvärmare. Ju kallare det blir ute desto mer ström förbrukas. Uppvärmning av huset sker enbart med en L/L-pump. Har länge trott att det är doppvärmaren som bråkar. Har fått tips om att isolera korstensfoten då jag inte eldar utan att förbrukningen minskar.

Frågan är till trådksparen eller andra som vet. Hjälper det att isolera expansionskärlet på vinden?

Jag som inte eldar är det bättre för mig att ta bort expansionkärlet mot ett "slutet" vid pannan som nämns i några svar?

När det är varmt ute drar tappvattnet ca 17kwh/dygn. När det är noll ute så är den och sniffar kring 35kwh/dygn. När det är ordentligt med minus vill jag inte ens nämna.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Hur isolera expansionskärl?
« Svar #23 skrivet: 18 november 2008, 10:47:03 »
Läste på ett annat forum där ungefär samma problem som beskrivs i denna tråd att det troligen är läck på tillförsel av kallvatten till tappvattnet i pannan... Min panna är en kombi från Focus/Jämä installerad 1981 som aldrig är eldad i.

Ponera att jag inte tömmer ut något tappvatten och att det är läck i pannan. Kommer det då att skvallra genom expansionskärlet?
« Senast ändrad: 18 november 2008, 11:05:46 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hur isolera expansionskärl?
« Svar #24 skrivet: 18 november 2008, 12:01:05 »
Vanligt fel men då fylls radiatorsystemet hela tiden och det rinner i expansionsledningen.. det kan va svårt att se om den ledningen går ned i en golvbrunn dom ska sluta ovan golvbrunnen så man ser...

är verligen radiatorerna kalla och då även expansionsledningen... för normalt har man inget flöde upp til expansionskärlet då kan inte det kyla...

Men för länge sen och särskilt i stora byggnader då hade man ofta cirkulation upp till kärlet då var det jättevarmt hela tiden!

Jag har minst 100 mineralull runt mitt kärl. nu används det inte heller utan det blev ett slutet system när jag köpte värmnepumpen.

Det kan bli otäcka vattenskador om ett kärl på vinden rostar sönder även om ledningen upp rostar sönder. Av den anledningen kan det va värt att byta till ett slutet kärl...
Men då är det olämpligt att elda med ved sen.. åtminstone krävs det div prytlar för att det ska va ok... tex en syrventil. Har mandå enskild vattentäkt då tycker jag man bör ha ett öppet expansionskärl.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Hur isolera expansionskärl?
« Svar #25 skrivet: 18 november 2008, 12:15:33 »
Vanligt fel men då fylls radiatorsystemet hela tiden och det rinner i expansionsledningen.. det kan va svårt att se om den ledningen går ned i en golvbrunn dom ska sluta ovan golvbrunnen så man ser...

är verligen radiatorerna kalla och då även expansionsledningen... för normalt har man inget flöde upp til expansionskärlet då kan inte det kyla...

Men för länge sen och särskilt i stora byggnader då hade man ofta cirkulation upp till kärlet då var det jättevarmt hela tiden!

Jag har minst 100 mineralull runt mitt kärl. nu används det inte heller utan det blev ett slutet system när jag köpte värmnepumpen.

Det kan bli otäcka vattenskador om ett kärl på vinden rostar sönder även om ledningen upp rostar sönder. Av den anledningen kan det va värt att byta till ett slutet kärl...
Men då är det olämpligt att elda med ved sen.. åtminstone krävs det div prytlar för att det ska va ok... tex en syrventil. Har mandå enskild vattentäkt då tycker jag man bör ha ett öppet expansionskärl.

Att pannan dragit för mycket är något som skett under en längre tid. Pannan är av märket Focus/Jämä och typen ved/el. Har tvårörssystem med högt tryck och låg värme i radiatorena. Det går inte att känna om de är varma eller kalla... Sedan september är det vattenburna system avstängt då jag stängt av alla termostater och även cirkulationspumpen men lik förbaskat så drar det nästan lika mycket ström som utan VP. Något är galet med pannan eller med dess expansionskärl.

Jag har skavllerrörets mynning ovanför golvbrunnen så jag skall testa med att lägga en handduk däremellan.... men när jag tänker efter så tycker jag inte att det droppat något. Pannan är varm som bara den... Men när strömförbrukningen följer utetemperaturen så borde det vara ett isoleringsproblem. Jag har "pluggat" skortensfoten med stenull... men utan skillnad. Finns det något mer än expansionskälet som kan läcka värme?



 
« Senast ändrad: 18 november 2008, 12:19:45 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hur isolera expansionskärl?
« Svar #26 skrivet: 18 november 2008, 12:48:58 »
Ja skorsten är nr 1
kärlet kan läcka värme men lite långsökt utan cirkulation.

Är radiatorerna riktigt iskalla. om dom håller 20 grader då känns dom just iskalla.
Du kan ev ha självcirkulation i radiatorkretsen så att radiatornerna värms lite, men då borde inte förbrukningen toköka när det blir kallare..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Hur isolera expansionskärl?
« Svar #27 skrivet: 18 november 2008, 12:58:50 »
Ja skorsten är nr 1
kärlet kan läcka värme men lite långsökt utan cirkulation.

Är radiatorerna riktigt iskalla. om dom håller 20 grader då känns dom just iskalla.
Du kan ev ha självcirkulation i radiatorkretsen så att radiatornerna värms lite, men då borde inte förbrukningen toköka när det blir kallare..

Vill förtydliga att jag inte använder några vattenburna radiatorer. Termostaterna samt cirkulationspump är avstängda sedan september. Bara tappvatten som används. Men ändå så går det åt massor av kwh.

Skorstenen är pluggad i foten med stenull genom en inspektionslucka.

Borde inte pannans förbrukning vara nästan den samma som när det är varmt ute nu när det är kallt?

1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Hur isolera expansionskärl?
« Svar #28 skrivet: 20 november 2008, 10:00:28 »

Snyft ... nu är det snö och kallt. Och det drar ström som bara den genom min Focus panna....
Värst av allt jag har blivit höjdrädd ... vågar inte mig upp på stege längre. Men jag måste bita ihop och hasa mig upp på vinden.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur isolera expansionskärl?
« Svar #29 skrivet: 20 november 2008, 11:45:42 »
Förlåt en novis på detta ämne....

men kan det inte helt enkelt vara så att en dåligt isolerad panna värmer upp hela källaren till 16 ºC. Dom vedpannor jag sett har varit stora och ganska tunnt isolerade (jämfört med el-pannor.)

Min källare+garage (drygt 100m2) värms av en L/L som är inställd på 16 ºC. Den går bara dagtid 0700-2000 och drar 3kWh/dygn just nu. Det motsvarar kanske värme-energi från en elpatron/värmepanna på drygt 10kWh/dygn dagtid eller kanske 15-20 kWh/dygn om man värmer hela dygnet.

Om man lägger ihop ditt varmvatten (15kWh) med källaruppvärmning (15kWh) så hamnar man väldigt nära din energiförbrukning (35kWh)?

Samma kanske gäller larsostman?? Energicentrapumpen kanske inte klarar mer än cirka 4 kW vid 0 ºC gradigt och täta avfrostningar?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 312
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!