Dow Jones börsen/indexet stängde över den omtalade gränsen 12860, som ska vara nåt slgs nedre gräns som indikerar ytterligare nergång på börsen... Den öppnade på 12,796.07 vilket borde lett till en fallande börs idag, men tydligen så räckte uppgången i Hong Kong för att det skulle vända uppåt, för att stänga på 12980.88. Ännu mer förvånande är att just 12980.88 var högsta nivån under hela öppet tiden (halv dag). Ni ser, det är fan i mig inte lätt att förstå sig på, vad som styr upp/ner gången just nu
Minsta lilla händelse, likväl som en större brakförlust i några företag, får börserna att börja hoppa omkring helt obegripligt, över hela världen. Möjligen kan den fond de största USA-bankerna har beslutat att satsa miljarder i för att dämpa den skakiga kreditmarknaden, förklara en viss del av uppgången i USA idag... Svårare är att förklara varför länder i Asien som går jäkligt bra, svänger i takt med USA-börserna. Inte ens Japan borde göra det, dom exporterar ju som aldrig förr, 13,9% ökning förra månden, borde få vilken börsklippare som helst att hoppa högt av glädje, bevisligen så har inte den senaste tidens kreditoro påverkat exporten iaf... Dessutom vet ju japanerna, att massvis med inhemskt byggande bara väntar på klartecken att få starta. Det är bara de nya byggnormerna för hur byggnader ska stå emot jordbävningar, som stoppat starten för byggandet. Det finns alltså massor med faktorer som talar för ett uppsving i Japan:s tillväxt, ändå rasar börsen där... Som vanligt begriper jag mig inte alls på, hur dom tänker där borta
mvh humlan.