Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vattenmantlad insats i öppna spisen  (läst 17661 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad luftslott

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Vattenmantlad insats i öppna spisen
« skrivet: 16 november 2007, 23:52:54 »
Hej!
Tack för kommentarer på mina tidigare frågor inför att vi valde värmesystem tidigare i år och allt som finns att tillgodogöra sig i trådarna. Är nu igång med nya funderingar.

Överväger att installera kompletterande vattenmantlad insats i befintlig eldstad att koppla till luft/vatten + sol system (Euronom Exoair 16 + Wissman + 750l exotankVPS). I vardagsrummet står en ganska trång murad spis som ryker in pga den är för grund. Vi behöver sätta braskamin insats av denna anledning. Rördragning genom krypgrund är möjlig för att ansluta till acktanken. Vi har begärt in offert för euronom exoflame.

NÃ¥gon som har erfarenhet om exoflame?
Finns det liknande vattenmantlade kassetter från andra tillverkare?
Hur effektivt är det att installera vattenmantlad vs enkel ´torr´kassett i ett hus med ganska öppen planlösning och ett bra läge på spisen. Tänker ju mest använda som toppning vid kalla vinternätter och för att maximera nyttan av myseldning.

Vore kul med kommentarer, tror att det kan bli upp till 20000 dyrare med vattenmantlad jämfört med vanlig kassett typ keddy.

Utloggad A80TD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenmantlad insats i öppna spisen
« Svar #1 skrivet: 19 november 2007, 17:11:40 »
Den här hittade jag på blocket:

http://www.blocket.se/vi/10971605.htm?ca=1_9_s

Annonsen ligger i privatkategorin men det är nog kommersiell försäljning ändå.
Enplanshus i Norrbotten byggt 40-60-talet. 75 m². L/L-värmepump: General AWHC 14 LBC Nocria. Vattenburen elvärme (nu avstängd) + el. VVB. Krypgrund m. matkällare med 2.7 m² luftsolfångare.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Vattenmantlad insats i öppna spisen
« Svar #2 skrivet: 19 november 2007, 21:17:00 »
Den här hittade jag på blocket:

http://www.blocket.se/vi/10971605.htm?ca=1_9_s

Annonsen ligger i privatkategorin men det är nog kommersiell försäljning ändå.


Det var inte mycket som gick till vattnet i förhållande till hur mycket den strålar ut. Låt säga att man eldar i 3 timmar (för att täcka dygnets vv-behov. Då har man fått ut 24kWh i rummet. Puuh, svettigt.

Luftslott,
Jag har kommit fram till sammas om du, dvs att det är väldigt mycket dyrare att få kaminen vattenmantlad. Man kommer aldrig at tjäna in kostnaden om man bara myseldar. Man får isf motivera den på annat sätt. Tex att den leder bort en del värme så att man kan myselda längre och att man har den som en liten backupp för att få lite vv och värme.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Vattenmantlad insats i öppna spisen
« Svar #3 skrivet: 19 november 2007, 21:21:39 »
Vad ger förresten exoflame i effekt till luft resp vatten?
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Lazze Gbg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Landvetter
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
    • GuldsmedsgÃ¥rden
SV: Vattenmantlad insats i öppna spisen
« Svar #4 skrivet: 19 november 2007, 22:08:41 »
Hej
2.5 kwh var inte mkt att hänga i granen det blir till att elda dyngnet runt när det kryper under nollan  .... 
Kakelugnspanna, 60 rör, Ftx

Utloggad luftslott

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Vattenmantlad insats i öppna spisen
« Svar #5 skrivet: 22 november 2007, 21:10:09 »
Hej!

Tack för länken, jag hade dock redan sett den via google. Vad är det för sort? Dock som påpekats inte så intressant med hänsyn till effekten och fördelningen men ffa är måtten fel.

Exoflamen anges till 15kWh. (Vad betyder det egentligen? att jag kan värma vatten mostsvarande 15kWh vid full eldning? eller att en standardiserad eldning sammanlagd ger 15kWh? eller något annat??)
Enligt installatören kan man ställa effektfördelningen med som mest 80% till vatten. 

Tveksamt ekonomiskt kanske men så gick ju råden för solfångaren också och den är jag ju helnöjd med... Just eftersom effektiviteten går ner i värmepumpen i takt med utetemperaturen verkar det smart att kunna lägga till vedeldning kalla kvällar. Vi får se vad offerten hamnar på jämfört med en vanlig insats.
Konstigt att det inte finns ett större utbud av vattenmantlade spiskassetter frÃ¥n fler leverantörer. 

får se...


Utloggad Lazze Gbg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Landvetter
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
    • GuldsmedsgÃ¥rden
SV: Vattenmantlad insats i öppna spisen
« Svar #6 skrivet: 24 november 2007, 00:15:00 »
Hej
Anledningen är nog att det är sÃ¥ liten mantelyta i spiskassetter sÃ¥ det gör det svÃ¥rt att överföra värmen till vattnet utan att förstöra förbränningen  .
Ser man till effekten till vatten och luft på dom kamminer som finns (ved kaminer inte pellets ) så ger dom så lite effekt till vattnet att dom blir odugliga till att värma vatten med utan att förvandla huset till en jättebastu .
Rent tekniskt så blir det en svår lösning det är inte bara värmeväxlaren som ska rymas i spiskasseten utan syrventil mm .
Kakelugnspanna, 60 rör, Ftx

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Vattenmantlad insats i öppna spisen
« Svar #7 skrivet: 24 november 2007, 14:08:41 »
Här finns iallafall kaminer som ger 2/3 av effekten till vatten:
http://www.nordic-trabygg.se/varme/index.htm
3-4kW i det rummet som kaminen står är väl inte så farligt på vintern. Det är väl måna l/l-pumpar som levererar det?
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Lazze Gbg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Landvetter
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
    • GuldsmedsgÃ¥rden
SV: Vattenmantlad insats i öppna spisen
« Svar #8 skrivet: 24 november 2007, 22:07:19 »
Hej
Ja dom ger 8Kwh  till vattnet och 4 till rummet  räkna pÃ¥ hur lÃ¥ng tid det tar att värma upp 500 liter 50 grader med 8 kwh och
ha i baktanke att du samtidigt trycker in 3-4 kwh till huset  fiR: fiR: fiR: fiR: kommer dom inne boende gÃ¥ omkring ... studs *roflmao*  .............Sen om effekten stämmer vad som anges i den tekniska datan vid irl förhÃ¥llanden och inte vid testerna är en annan sak .
Kakelugnspanna, 60 rör, Ftx

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Vattenmantlad insats i öppna spisen
« Svar #9 skrivet: 25 november 2007, 17:36:19 »
Det är ju inte meningen att ersätta en riktig vedpanna med en kamin. Fördelen är att man kan elda lite längre än med en 6kw utan vattenmantling samtidigt som den värmer mer än dubbelt så länge och värmen sprids i hela huset via radiatorerna.,
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Lazze Gbg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Landvetter
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
    • GuldsmedsgÃ¥rden
SV: Vattenmantlad insats i öppna spisen
« Svar #10 skrivet: 25 november 2007, 18:53:58 »
Hej
Ersätt en vedpanna är bara dumt men en sån vatten mantlad historia kostar ca 50 papp om ja minns rätt ja har inte kvar offerten . Jag föll för Kakelugnspannan den ger betydligt mer effekt till vattnet och lite mindre till luiften .
Deras nya modell ger bara 2Kvh till luften och resten till vattnet .
Kakelugnspanna, 60 rör, Ftx

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Vattenmantlad insats i öppna spisen
« Svar #11 skrivet: 25 november 2007, 21:14:07 »
Ersätt en vedpanna är bara dumt men en sån vatten mantlad historia kostar ca 50 papp om ja minns rätt ja har inte kvar offerten .
Mmmm, på tok för dyrt. Men om de kommer ner lite i pris så kanske...
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Lazze Gbg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Landvetter
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
    • GuldsmedsgÃ¥rden
SV: Vattenmantlad insats i öppna spisen
« Svar #12 skrivet: 25 november 2007, 21:38:46 »
Hej  ja kanske det vi köptew en kakelugns panna en gÃ¥ng om dagen eller varannandag  beroende pÃ¥ väder och hur mkt vi eldat dagen innan  vi har gratis ved sÃ¥ det blir billigt  vi har hushÃ¥llsel pÃ¥ 10-15 kwh om dagen .
SÃ¥ den kommer vi tjäna in pÃ¥  5 Ã¥r om elpriset hÃ¥ller sig .
Kakelugnspanna, 60 rör, Ftx

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!