Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Solen, hallÃ¥ ?  (läst 3081 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
Solen, hallå ?
« skrivet: 16 november 2007, 15:00:45 »
Hej.

FrÃ¥n och med nu och fram till slutet av januari sÃ¥ räcker det inte om solen skiner allt den orkar frÃ¥n klarblÃ¥ himmel, det räcker inte till vÃ¥rt varmvattenbehov. SolfÃ¥ngaren laddar, men soltimmarna är helt enkelt för fÃ¥ till antalet. SÃ¥ de kommande 2 mÃ¥naderna blir varmvattnet dyrt.  :'(

Mina solfångare ligger i 45 graders vinkel, så vid vintersolståndet tappar jag drygt 20% av den maximalt projicerade ytan (20% lägre maxeffekt). Vid 70 graders lutning hade samma förlustsiffra varit 3 % (!). Men jag är å andra sidan glad att jag inte har solfångarna på ett typiskt 27 graders tak, då hade jag tappat nästan halva den projicerade ytan plus att snön inte hade rasat av.

MVH/Gano



2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: Solen, hallå ?
« Svar #1 skrivet: 16 november 2007, 18:48:43 »
Ja så är det tyvärr. Det är bara att bita i det sura och inse fakta.

Vi Svenskar får väl ta och byta ut vårat land mot ett annat närmare ekvatorn, eller börja djupborra på allvar.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solen, hallå ?
« Svar #2 skrivet: 16 november 2007, 19:31:18 »
Eller släppa ut lite mer växthusgaser  ???
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Solen, hallå ?
« Svar #3 skrivet: 16 november 2007, 19:48:24 »
hej
håller mer å mer på att man ska kompletera upp solfångarna med en Luft/vatten maskin
för att få en jämnare funktion på det hela

eller vettigast vore nog enbart en luft vatten maskin utan solvärme om man ska se på den mest kostnades effektiva lösningen
solfångarna är helrt enkelt för dyra i förhållande till vad dom ger

en luft vatten maskin på tex 8kw skulle kunna värma vatten svinbilligt på sommaren
+ att den förmodligen ochså klarar huset till ca -15 grader utan nått speciellt stöd
enda man behövde gåra va nog att avlasta pumpen från varmvatten produktion dom kallaste
perioderna på året å tex bereda vatten med elberedare ...


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solen, hallå ?
« Svar #4 skrivet: 16 november 2007, 19:50:35 »
Eller en Nordenberedare, jag tycker den verkar väldigt intelligent uppbyggd.
NÃ¥n fler som har kommentarer eller erfarenhet av den?

Skall jag starta en "officiell tråd" om den?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Solen, hallå ?
« Svar #5 skrivet: 16 november 2007, 22:06:45 »
hej

felet e att en 6kw maskin är lite överkill för att göra varmvatten,en 6 kw maskin ska/bör  ju orka att värma kÃ¥ken till ca -5 grader
gör den billigt varmvatten å fixar att värma kåken i nån månad då spar man rätt rejält på en sån maskin

felet e att varmvattnet är ca 5000 kwh per år att spara in på ingen tokstor besparings post
trots allt som knappast motiverar en solfångar anläggning för 30 000 kr + en acctank
för lika mycket....täcknings graden är trots allt väldigt ganska begränsad
solen lyser inte med 100% alla dagar å den slutar att funka på höst/vinter

Skulle va roligt å se hur stor årstäcknings grad i % ett helt idealiskt solfångar system har

säg att man kan dra ner kostnaden för varm vatten till 1500kwh per år med en sån pump
så har man ändå sparat in ca 3500kwh
maskinen bör klara av göra varmvatten billigt i princip hela året

+ att värma huset mars,aprill,maj+sept okt,Ã¥ lite i nov 
så har man en betydligt större besparings möjlighet,,säg att man spar in ca..3500 kwh på uppvärmningen + 3500 kwh på varmvattnet så då är pumpen en skit bra affär

spar man in ca 7000kwh per Ã¥r gÃ¥r en sÃ¥n maskin fort att räkna hem Ã¥ det är inte lönt att jiddra pÃ¥ med solvärme  >:D

felet är att maskinen skulle finnas i 2 storlekar en på 6.5 kw + en på 10kw
så skulle man fixa hela sverge på 2 maskiner

Skulle man sedan kompletera upp systemet med en vattenmantlad/ved eller pellets kamin
för att stötta upp kittet vintertid å det är askallt skulle man ha ett system som går att köra tokbilligt sett på årsbasis
« Senast ändrad: 16 november 2007, 22:13:58 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solen, hallå ?
« Svar #6 skrivet: 16 november 2007, 22:24:08 »
Nordenpumpen är nog främst ett alternativ för de som har direktverkande el eller vedpanna, de med direktverkande el sätter in en fläktradiator centralt placerad (som en luftvärmepump) och får på så sätt tappvarmvatten och värme ned till ca -5°C, sen får de sätta på elvärmen.

De med vedpanna får börja elda när det blir under -5°C, det borde göra att de sparar minst 2/3-delar av vedförbrukningen. (och jobbet)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Solen, hallå ?
« Svar #7 skrivet: 17 november 2007, 01:13:30 »
Hej

Problemet (eller man kanske ska kalla det utmaning) är att alla värmelösningar har sin starka sida. Det finns egentligen ingen lösning som är "bäst på allt" så att säga. En bra solfångarlösning för varmvattnet ger bortåt 65-70 % av varmvattnet, men å andra sidan kanske en värmepump typ nordenberedaren ger exakt detta fast räknat i COP: 1/0,3 = 3,33. Tror det är hugget som stucket mellan en bra solfångare och Nordenpumpen. Själv matar jag årligen in ca 1400 kWh i elpatronen i varmvattenberedaren, resten står solen för. Tror inte man kan få det så mycket billigare än så.

1400 kWh stödvärme solvärme/drivström värmepump tillverkning varmvatten.
4000 kWh hushållsström
2600 kWh uppvärmning med VP

Summa: 8000

8000 kWh anser jag vara en magisk gräns för ett familjehushåll i ett mindre hus. Jag tror att det är mycket svårt att komma lägre utan att elda med fasta bränslen.

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: Solen, hallå ?
« Svar #8 skrivet: 17 november 2007, 09:55:08 »
Hej

Problemet (eller man kanske ska kalla det utmaning) är att alla värmelösningar har sin starka sida. Det finns egentligen ingen lösning som är "bäst på allt" så att säga. En bra solfångarlösning för varmvattnet ger bortåt 65-70 % av varmvattnet, men å andra sidan kanske en värmepump typ nordenberedaren ger exakt detta fast räknat i COP: 1/0,3 = 3,33. Tror det är hugget som stucket mellan en bra solfångare och Nordenpumpen. Själv matar jag årligen in ca 1400 kWh i elpatronen i varmvattenberedaren, resten står solen för. Tror inte man kan få det så mycket billigare än så.

1400 kWh stödvärme solvärme/drivström värmepump tillverkning varmvatten.
4000 kWh hushållsström
2600 kWh uppvärmning med VP

Summa: 8000

8000 kWh anser jag vara en magisk gräns för ett familjehushåll i ett mindre hus. Jag tror att det är mycket svårt att komma lägre utan att elda med fasta bränslen.

MVH/Gano



Instämmer helt med vad Gano säger. Har själv en förbrukning strax under 10.000 kWh/år, före installation av solfångare och räknar inte med att kunna spara speciellt mycket mer. Har nästan slut på besparingsideér.Skulle jag lyckas komma ner till 8000kWh/år då tror även jag att man nått gränsen för vad som är möjligt att spara utan att inkräkta på komforten

MVH  SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Solen, hallå ?
« Svar #9 skrivet: 17 november 2007, 10:09:34 »
Problemet (eller man kanske ska kalla det utmaning) är att alla värmelösningar har sin starka sida. Det finns egentligen ingen lösning som är "bäst på allt" så att säga. En bra solfångarlösning för varmvattnet ger bortåt 65-70 % av varmvattnet, men å andra sidan kanske en värmepump typ nordenberedaren ger exakt detta fast räknat i COP: 1/0,3 = 3,33.

Nordenberedaren är ju förberedd för solfÃ¥ngare, sÃ¥ en COP pÃ¥ den i kombination med solfÃ¥ngare (behöver inte vara stor) blir säkert väldigt hög, kanske över 5.0 pÃ¥ Ã¥rsbasis.  :-\
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Solen, hallå ?
« Svar #10 skrivet: 17 november 2007, 13:38:33 »
hej
jag tror att en vettig lösning är att böja med en typ nordenberedare å senare spetsa upp med solvärme om man ytterligare vill spara ström

men det behöver inte va en nordenberedare,funkar lika bra med en vanlig 500 lites acctank
Ã¥ en separat luft/vatten pump
då är det enkelt att ansluta huset + ev solvärme i tanken


Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Solen, hallå ?
« Svar #11 skrivet: 17 november 2007, 17:42:47 »
Problemet (eller man kanske ska kalla det utmaning) är att alla värmelösningar har sin starka sida. Det finns egentligen ingen lösning som är "bäst på allt" så att säga. En bra solfångarlösning för varmvattnet ger bortåt 65-70 % av varmvattnet, men å andra sidan kanske en värmepump typ nordenberedaren ger exakt detta fast räknat i COP: 1/0,3 = 3,33.

Nordenberedaren är ju förberedd för solfÃ¥ngare, sÃ¥ en COP pÃ¥ den i kombination med solfÃ¥ngare (behöver inte vara stor) blir säkert väldigt hög, kanske över 5.0 pÃ¥ Ã¥rsbasis.  :-\
Hej Rickard

Jo, så kan man ju göra. Men då sticker kostnaden iväg lite för mycket i förhållande till vad man får ut.

Problemet med solfÃ¥ngare är att de "inte ingÃ¥r i nÃ¥got färdigt paket" frÃ¥n början som t ex bergvärme som har bÃ¥de varmvatten och värme inbakat i ett "skÃ¥p". SolfÃ¥ngare blir ofta bedömda pÃ¥ sin enskilda prestanda kontra kostnad, men har nÃ¥gon hört talas om hur mycket (extra) varmvattendelen kostar i en bergvärmepump  Sc:,h Sc:,h

Fast ibland i södra Sverige så märks det att de etablerade bergvärmepumparna har svårt att hävda sig mot billiga luft/luftare, speciellt i mindre hus. Det ÄR lite svårt att räkna hem varmvattnet vilken lösning man än väljer, det rör sig om ganska blygsamma energimängder: 3000-6000 kWh.

Men jag är ändå nöjd med solfångaren, den ger vad jag trodde och lite till. Men i mörkaste vintern ger inte solvärme så stora bidrag, det ska man ju ha klart för sig.

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!