Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
CTC Total
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: CTC Total (läst 8302 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
RAKEL
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 12
Karma +0/-0
RAKEL
CTC Total
«
skrivet:
13 november 2007, 23:02:57 »
Citera
Hej.
Får bara upp vv beredartempen på ca 35-40 C. på min CTC Total. Panntempen är ca 55 C. (= kalla duschar).
Har ni några förslag?
Loggat
zapata
Kan värmepumpar
Stad/land: Halland
Antal inlägg: 146
Karma +0/-0
Kön:
Isobutan 600......
zapata
SV: CTC Total
«
Svar #1 skrivet:
14 november 2007, 07:41:55 »
Citera
Har du testat att lufta manteln till beredaren?
Loggat
Nibe 1115 8.5:a Strömsnäs KW300 varmvattenslinga, solslinga. Radiatorer total uteffekt 20 kwh + golvärme 20m² värmer 240 m² Kurvlutning 4 parallel 1 Temp:21,5º Delta T 8-10 grader
Markkollektor 440+220 meter i siltjord.
Rdx
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 3597
Karma +4/-8
Rdx
«
Svar #2 skrivet:
14 november 2007, 08:34:10 »
Citera
Fungerar cirkulationspumpen till VV-beredaren, eller har du råkat slå av den med knappen på panelen? Vad står VV-termostaten på?
«
Senast ändrad: 14 november 2007, 08:35:44 av Ridax
»
Loggat
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx. Södra Bohuslän.
RAKEL
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
RAKEL
«
Svar #3 skrivet:
14 november 2007, 20:35:03 »
Citera
Hej igen.
Kul med svar, lufta manteln visste jag inte att man kan göra, beskriv gärna.
Det finns en knapp märkt "Cirk. pump radiatorsystem" men den styr en pump som sitter ovanpå pannan, är det så att det finns en annan pump inne i pannan? hur som helst den är alltid i läge på.
Vv termostaten är står på 90C. vrider man ner den så hör man att den klickar mellan 25-35C.
Nu har jag höjt pannan till 60C. då klickar det mellan 30-40C. på vv termostaten.
Loggat
Lelle
Mer en påläst amatör än
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Örebro
Antal inlägg: 1008
Karma +2/-0
Kön:
Inga frågor är fördummande!
Lelle
«
Svar #4 skrivet:
14 november 2007, 21:06:17 »
Citera
Hej, det finns en cirkulationspump för varmvattenberedaren inuti pannan. Det är den som startas och stoppas med termostatvredet för varmvattnet. Varmvattenberedaren har en yttermantel på 12 liter så den är väl inte ideal för värmepumpsdrift.
Jag har en likadan panna och brukar ha pannan ca 5-10 grader varmare än inställningen på vredet. VVpumpen kan ställas i tre lägen som de flesta cirkpumpar. Den finns innanför plåten där lysdioderna, vreden och klockan sitter. Men där sitter också kontaktorerna för elpatronerna, dvs starkström 400V så se upp med var du stoppar in fingrarna!!
Loggat
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron).
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.
RAKEL
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
RAKEL
«
Svar #5 skrivet:
14 november 2007, 21:56:05 »
Citera
Start och stopp med teromostatvredet lät intressant.
Pannan "brummar" lite mindre vid "av" läge på vv termostaten, då kanske det är så att det finns en liten fungerande pump där inne.
Jag kör ingen värmepumpsdrift med någon cirk.pump som är kopplad till pannan, jag har endast kompletterat med en TE 12 DKE som är luftburen.
Loggat
Lelle
Mer en påläst amatör än
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-0
Kön:
Lelle
«
Svar #6 skrivet:
14 november 2007, 22:31:24 »
Citera
Det tar ganska lång tid att värma upp varmvattenberedaren. Eftersom mantel är så liten fungerar oftast den lägsta hastigheten på den inbyggda pumpen. Man kan ju testa att ändra hastigheten så att man i alla fall vet att den snurrar.
Det enda sättet att få mer varmt vatten är nog bara att höja tempen på pannan. VVB innehåller ca 150 l vatten och många vanliga elektriska VVB som sitter i svenska hem är på 200-300 liter 70-80 gradigt vatten så det är en viss skillnad i volymen.
Någon luftningsnippel på manteln har jag inte sett vare sig i verkligheten eller i manualen. Det är nog meningen att luft ska följa med ut i pannan tack vare pumpen, sen vidare till expansionsledningen.
Loggat
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron).
Rdx
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 3597
Karma +4/-8
Rdx
«
Svar #7 skrivet:
15 november 2007, 03:04:18 »
Citera
I alla fall på min panna, så kunde jag höra lite grann att vatten vispade till därinne precis när VV-termostaten slår till. Däremot kunde jag inte höra något ljud från cirkulationspumpen. Men om du har haft samma inställningar hela tiden och försämringen kommit av sig självt, så skulle det ju kunna vara cirk-pumpen som har gett upp. Brumma kan den ju göra ändå (eller till och med lite extra då).
Jag körde min panna dockad mot VP och fick alltså "bara" 50-55 grader panntemperatur men hade inga problem att få dräglig temperatur på varmvattnet.
Loggat
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx. Södra Bohuslän.
RAKEL
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
RAKEL
«
Svar #8 skrivet:
15 november 2007, 16:52:11 »
Citera
Nu har jag mekat loss plåten och där inne fanns mycket riktigt en till pump, skruvade loss brickan och den snurrar.
Vad kan man tänkar göra nu? Det där med luftning som Zapata skrev om, hur går det till?
Kan det vara så att den där manicken som det står automatic på kan vara trasig?
Loggat
RAKEL
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
RAKEL
«
Svar #9 skrivet:
15 november 2007, 22:02:42 »
Citera
NU JÄVLAR ÄR PAPPA POPPIS!
Snackade med en röris på jobbet, och fick som förslag: Prova att öppna övertrycksventilen till expansionskärlet och se till att få ut en skvätt vatten!
Sagt och gjort, två timmar och tre lååååångduschar senare så kokar vi fortfarande ägg under rinnande (kokande) vatten i köket.
Ska nu slå mig in på fjärrvärmedistribution.
SKÅL PÅ ER ALLA SOM SVARADE PÅ DENNA TRÅD!
Hmm... nu kanske det blir dyrare elräkning och kostnader för montering av blandarventil och massa skit PGA detta, men va fan, det kostar att ligga på topp!
Hej hopp från RAKEL med ren snopp!!!!
Loggat
Lelle
Mer en påläst amatör än
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-0
Kön:
Lelle
«
Svar #10 skrivet:
17 november 2007, 12:59:00 »
Citera
Bra tips, jag har öppet expansionskärl så den tanken slog mig inte. Thumbsup
Prova att justera ner termostaten till 55-60 grader och pannan på 65, så blir det inte riktigt skållhett vatten.
Blandningsventil bör alltid finnas i en sån här installation. Tempgivaren sitter en bit ner i VVB.
Den där manicken som det står Automatic är för styrningen av shunten.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
CTC Total
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1024
dolda: 0
användare: 11
Användare online
:
T Ramsmark
lubbis
gotis
jishi
rocas
Nickmac
Erik-NA
TS Comfort AB
Erik Renberg
lars
Frazze62
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info