0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hej ska man vatten mantla i en kamin eller spis så ska man nog göra det inne i elddstaden för att inte kyla ut rökgasen pratade med våran sotare å han sa att det va jädrigt svårt att få till det bra det blev lätt så att det kyler för mycket
Hej tjaa köper du en färdig vatten mantlad kamin så sitter oftast vatten delen inne i kaminen sotaren som jag pratade med på stod att om man lånade värmen långt upp i mitt fall på vinden skulle man mest troligt få problem med att det kondenserade inne i murpipan följden blev att det började rinna vatten bakvägen in i kamminen å det "vattnet" va visst inte direkt skoj luktade apa å va som beckolja fast jag ska testa ändå att kyla min kamin jag har nog ca 12 kw spillvärme ur den,all snö 1m runt murpipan har tinat bort så det måste finnas effekt att hämta ner jag lurar på att termostat styra kylaren så den alltid håller 70-80 grader då man plockar värme på det viset så bör ju rökgasen ligga på minst 110 grader har inte klurat klart på detta än
Vill du absolut ha en vattenmantlad kakelugn finns det en färdig lösning, men då får du sälja din nuvarande kakelugn först. Den jag tänker på heter "kakelugnspannan" och dyker nog upp om du googlar. Thumbsup/Pontus