hej
vill inte låta gnällig men,,,,,
skillnaden mellan tex en 6,5x55 å en 308 eller en 30-06 i å skjuta flackt är f-n nästan
obefintlig
det handlar mest om vilka kulor du använder
kör du en lång å spetsig hålspets kula i en 6,5a så givet går den flackare än en tung å trubbig kula som tex en alaska i en 308 eller en 30-06
använder du sama sorts kulor i bägge så e skillnaden knappt märkbar
det rör sig om 1-2 cm det skiljer på hundra meter
det är även så att 6,5an ofta presterar sämmre än 308 eller 30-06an pga att den har taskig hylsvolym ,,,den rymmer mindre krut/kraft speciellt om du går upp på lite tyngre kulor
Ska du ha en sleaper så köp en win 270 ....det är en 30-06 hylsa som är strypt ner till
ca 6.8mm i stället för 7.62
där har man en riktig racer kaliber,,, den ligger inte långt efter 7mm rem mag å dom andra skitbössorna å det i en vanlig 30-06 hylsa
243 win är en liknande kaliber där dom utgått i från en vanlig 308 hylsa å strypt ner den till
6mm,felet med 243an är att dom kan va väldigt känsliga
fel kula så kan träffbilderna bli mycket dåliga,dom tror att det beror till stor del hur pipan är räfflad tunga kulor behöver annars räffel stigning för att bli stabila
jag brukar rekomendera folk att gå in på normas hemsida,dom har ett balistikprogram
där ser man vad som skiljer eller hur liten skillnaden är mellan dom vanligaste kalibrarna
min 8x57 är ju allmänt hållen som en slö kaliber...vet inte om jag håller med
det går att få nästan samma fart på den som i en 30-06a om man vill
det handlar bara om kulans vikt å vilket bc värde kulan har
enligt mig en mycket bra allt i allo bössa
samma sak med humlans 375 HH mag,jämför den mot en kaliber som tex win 338 mag
det skiljer lite på 100 m mellan dom både i anslag å träffläge...men kolla på 250m
där e skillnaden större både i träffläge å i anslags energi
brosan hade en jädrigt vettig bössa i kaliber 444marlin,,,i princip en förlängd 44mag hylsa
diam på kulan va 12,2mm men den hadde inte så våldsam fart tror den låg på runt
600-700m per sek
grymmt effektiv upp till 150m hälsningen gick garanterat fram ...
va med då han smällde på en kalv en fin bogsmäll på 60m ,va inte några problem med att hitta igen den ,, ett rejält blodspår
då vi hittade kalven ca 40 m från vägen så va utgångs hålet som en knytnäve å halva lungan
hängde ut
killen som fick den framdelen va inte riktigt glad ...muttrade nått om elefantbössa å övervåld