Jag har funderat på att bygga ett eget vindkraftverk på ca 1kW för att värma vatten i accumulatortank, för att komplettera solfångaren.
Men problemet är att konventionella vindkraftverk blir ganska komplexa med tornvridning och någon form av släpsko för elöverföring från det vridbara tornhuvudet. Jag funderar därför på att bygga en vertikalaxlad turbin av typ Darrieus eller Giromill typ (
http://en.wikipedia.org/wiki/Darrieus_wind_turbine) . Denna typ kräver mycket mindre mekanik för att fungera, och borde bli relativt enkel att bygga själv.
- Är det någon som vet hur man dimensionerar denna typ av vindsnurra med avseende på storlek vs effekt, optimal höjd i vs diameter samt lämplig vingprofil ?
- Eller ännu bättre, har någon byggbeskrivning eller ritning på gör det själv turbin av vertikal axlad typ?
- Är det någon som vet någonting mer om denna typ av turbin ?
Nackdelarna med vertial axlade turbiner är enligt olika källor:
-Stora cetrifugalkrafter i konstruktionen. Men vid relativt små turbiner borde detta inte vara något stort problem
-Den är inte självstartande. Men det läste jag någonstans att man kan åtgärda genom att montera en Savoniussnurra på samma axel.
-Högt varvtal om den går obelastad. Detta borde minskas med Savoniussnurran.