Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kärl mot knäppningar  (läst 5122 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad diplomaten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
Kärl mot knäppningar
« skrivet: 05 januari 2005, 22:57:01 »
Nu sitter den äntligen på plats, en 60 liters tank får att få bort knäppningar vid VV-produktion.
1:
Men sitter den rättmonterad? Som det är nu matas den i botten och från toppen går det till radiatorerna (så tyckte montören). Efter att ha rådfrågat installatören (ägaren till företaget) tyckte han att den skulle kopplas tvärtom, alltså in i toppen och ut i botten. Vilket är rätt??
Skall dom koppla om den?

2:
Anslutningarna till kärlet är 22mm rör, förrut gick det 28 mm från pump som matade 2st 22 mm via ett T-kors. Kan denna strypning ha någon betydelse för flödet eller spelar det ingen roll med så korta bitar 22 mm emellan pump och radiatorkrets?? Kärlet sitter i serie på stigen och jag vill ju inte få sämre flöde pga. av det.
Kärlet ifråga (en oisolerad VV-beredare) finns ej att få med 28 mm rör. Vad tror ni andra, någon som vet?

Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Kärl mot knäppningar
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2005, 23:59:11 »
På 2 svara vi spelar nästan ingen roll, eftersom det blir så kort bit.  Men jag hoppas han använt 28 ända fram till acken!!!???Mycket sämre om det varit 10 meter!!!
Du ser ju också om flödet försämrats mot förr (tempskillnaden på varma sidan ökat??)

1án  dom lärde tvistar om detta.  Men jag viker mig inte! Om man matar acken från stigen på vp till botten på acken osså tar vatten från toppen på acken ut mot stigen på rad.kretsen. Så har du väl gjort? så ska man göra enligt mig!!!
Vid VP drift blandas varmt vatten in i acken utan bra skiktning (tyvärr) tempen stiger mycket sakta!!!!!! och när man får VP stopp då går det kalla(re) returvattnet in i botten och man får en skiktning som gör att varmt vatten från ackens topp levereras ut till rad. kretsen.

Ofta ligger den tempen efter laddning av acken mycket nära börvärdet vilket ger jämn temp inne!!!!  

Kör du in vattnet i toppen då får du skiktning när pumpen går, med följd att stigtempen stiger efter en lång tid eftersom det varma vattnet håller sig i övre delen. Sen vid VP stopp får ,man in svalare vatten i toppen som blandar sig i hela acken. Inge bra alls som jag ser det.

Visa gärna det här för ägarn, efterhör hans skrifliga förklaring i frågan så ska jag insupa hans teori, men om jag köper den... tveksamt, mycket tveksamt.
Säger han att inte skiktning uppstår då har han inte provat, visst den blir inte optimal men nog bra för att man ska utnyttja den.
Däremot skiktning vid VP drift  och anslutningen i toppen, ser jag ingen vits alls med, tom kan det vara en nackdel eftersom det tar längre tid innan tempen stiger då kan risk finnas att tillskottet aktiveras i onödan. Ungefär som på en IVT tillsammns med mycket stor vattenvolym i rad.kretsen.

Du kan ju själv kolla när pumpen stannar vilken go värme acken skickar ut till rad. kretsen. Kolla även hur länge ungefär. Det är ju det som får ned antalet starter!!!  även tempen ut efter VP stopp är av intresse, men där har du väl ingen tempgivare....   Men du ser ju även på returtempen...

Simma lugnt det du valt är optimalt  ;)  kanske det blir nåt mothugg?? :o


Puhh nu blev jag trött  :-[  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:Kärl mot knäppningar
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2005, 01:42:16 »
Toppen eller botten tvistas det om en del.

Jag har min kopplad så att VP stig går in i toppen på acken och radiatorerna anslutna till botten.
Mina termometrar (3st) visar sånär som på 0,5gr samma temperatur i topp, mitten och botten av acken. Nu är dom kanske  inte så exakta så jag ska trycka i några DS1820 i dykrören. Ska försöka göra det under helgen.

Återkommer med loggdata om temperaturerna.

/Johan

PS Även IVT förordar VP-stigen in i toppen och radiator anslutningen i botten på sin ack.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad diplomaten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
Re:Kärl mot knäppningar
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2005, 11:23:07 »
Tack för era synpunkter, det blev en av varje!!

Installatören förklarade så här:
För att uppnå bästa Acc-funktion skall man mata kärlet i botten och ta ut till radiatorer i toppen, dvs. nyttja skiktningen. Men för att motverka knäppningar skall man mata i toppen och ta ut i botten för att alltid få det kallaste vattnet till radiatorerna, uppnå maximal blandning av vattnet i kärlet.
Nu har jag köet ett dygn med kärlet och knäppningarna har blivit bättre, men inte helt bra.
Igår mäkte jag följande: VP körde värme i ca 30 min för att sedan bryta för VV. Under VV-prod skiktade sig vattnet? i kärlet och när VV var färdigt skickades ganska varmt vatten ut till radiatorerna som hade hunnit kallna under VV-produktionen med knäppningar som följd. Det var nog inte VV-skvätten som knäppte utan det skiktade vattnet i kärlet. Jag skall testa att koppla tvärtom och se vad som händer.

Ang. 22 mm vs 28 mm: Ca 200 mm på in och ut till kärlet + anslutningarna är 22 mm. Detta skall bytas till veckan så det blir 28 mm ända till och från kärlet.
Märker att det är lite sämre värme på köks-radiatorn som ligger längst bort från VP men det KAN bero på att det finns kvar lite luft i systemet, det behöver inte bero på sämre cirk. Jag återkommer när jag har testat lite mera.
Tack igen för era kommentarer, det är tur att detta forum finns!!
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
Re:Kärl mot knäppningar
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2005, 12:21:55 »
Liite klurigt när vv produceras då får du en avkylning, sen när VP startar då kommer det direkt varmare vatten. Har du starka knäppningar så tror jag att en del av dom blir kvar oavsett koppling när pumpen direkt övergår till värmeproduktion och acken är varm då blir ju temphöjningen snabb.
vart knäpper det, en del har "bara" smörjt rad. fästen och det har blivit jättbra...
Svårare att komma åt om det är rören i vägggenomföringar o dyl..
Kan hålla med om att är det enbart knäppningarna man vill åt då är det nog bättre med anslutning enl IVT.  :-[

Riktigt bra torde det bli med deras lösning med två cirkpumpar då har man ju alltid cirkulation på rad. kretsen då blir det aldrig snabba höjningar av tempen...

Försök lyssna på knäppningarna misstänker du fästen kan symaskinolja alt 5-5-6 göra susen!!!

Hopas det fixar sig, "knäppet" kan va riktigt otrevligt  :o
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Kärl mot knäppningar
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2005, 13:48:11 »
Eller om rören är målade. Titta efter avskavd färg. Brukar kunna vara uppemot 1cm avskavd färg på sidorna av klammerna. Bara att släppa klmmern så är det tyst.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad diplomaten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
Re:Kärl mot knäppningar
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2005, 14:48:31 »
Får väl svara här åxå, nämde detta i en annan tråd.
Har provat att mata tanken både i botten och i toppen och kan inte märka någon större skillnad.
Tyvärr så fick du rätt Bertil, lite av knäppningarna blev kvar. Dock så försvann det mesta så nu kan jag sova igen ;) Skall ge mig på klämmorna och försöka ta det sista.
Att kunna se någon driftmässig fördel med acc-tank klarar jag inte, troligen är tanken för liten (60 l). Den lilla skillnaden går lika bra att justera med gradminuterna.
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland

Utloggad mso

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Kärl mot knäppningar
« Svar #7 skrivet: 02 februari 2005, 17:22:56 »
Hej , en fundering . Om man skulle lägga in en ledning (bypass) mellan stigare och retur före acctank och montera en liten (lågt flöde ,lite ström) cirkpump där samt en backventil på stigaren mot pärmepumpen och sedan styra denna pump på signalen till växelventilen så att när ventilen växlar till att värma beredaren så startar pumpen med ett lågt flöde för att eliminera att radiatorvattnet står still och kyls ner .Strömförbrukningen 25-30W bara när beredaren laddas bli inte många kilowatt per år.
Vet inte om detta skulle vara lösningen på knäppningarna.. Pump o backventil på rinkaby för under tusenlappen./Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kåkar under åren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nån månad på ett intresant forum så blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hårdlödda och 171m borrat  Våran 1-1/2 plansvilla på 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per år i umeå trakten. Utfallet är ca17500kw år ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Kärl mot knäppningar
« Svar #8 skrivet: 02 februari 2005, 23:49:02 »
Missöde provar igen..
När vv tillverkningen är klar växlar ventilen över till värme då släpps det ur maxvarmt vatten till rad kretsen inte mycket några liter bara men ofta knäpper det pga av detta.
Sen kan det va knäppningar pga av den normala höjningen av tempen vid vanlig vp drift..
Inget av det här hjälps upp av en bypass som jag ser det!!???
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad mso

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Kärl mot knäppningar
« Svar #9 skrivet: 03 februari 2005, 00:04:45 »
Hej, knäppningarna., är det i ledningarna eller radiatorerna?/Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kåkar under åren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nån månad på ett intresant forum så blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hårdlödda och 171m borrat  Våran 1-1/2 plansvilla på 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per år i umeå trakten. Utfallet är ca17500kw år ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad RLA

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Kärl mot knäppningar
« Svar #10 skrivet: 03 februari 2005, 00:06:16 »
Hej , en fundering . Om man skulle lägga in en ledning (bypass) mellan stigare och retur före acctank och montera en liten (lågt flöde ,lite ström) cirkpump där samt en backventil på stigaren mot pärmepumpen och sedan styra denna pump på signalen till växelventilen så att när ventilen växlar till att värma beredaren så startar pumpen med ett lågt flöde för att eliminera att radiatorvattnet står still och kyls ner .Strömförbrukningen 25-30W bara när beredaren laddas bli inte många kilowatt per år.
Vet inte om detta skulle vara lösningen på knäppningarna.. Pump o backventil på rinkaby för under tusenlappen./Mso

Min ideé.... bara skojar! Men det är så som jag förhoppningsvis (skall) koppla min volymförstorare till våren!
Bara medlemmarna på forumet kan få mig att tänka om, och då med riktigt bra argument ;)
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad mso

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Kärl mot knäppningar
« Svar #11 skrivet: 03 februari 2005, 00:08:42 »
Go natt då/mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kåkar under åren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nån månad på ett intresant forum så blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hårdlödda och 171m borrat  Våran 1-1/2 plansvilla på 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per år i umeå trakten. Utfallet är ca17500kw år ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Kärl mot knäppningar
« Svar #12 skrivet: 03 februari 2005, 00:19:18 »
Med en ack.. jorå kan va helt ok.. osså köra den bara vid vv laddning, för onödiga cirkpumpar som går jämt tycker jag inte om...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!