0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Var sitter tempgivaren för vbf
Har du lite dålig cirkulation? Det ser ut som framledningen stiger ungefär 10 grader direkt vid pumpstart!?
Med din koppling får du skiktning vid drift och inblandning när vp står stilla.Om du kopplar med "stigen" i botten blir det en stabilare temp efter pumpstopp, då det uppstår skiktning i botten av det kalla vattnet som kommer via stigen när pumpen står.Skiktningen störs också av att man har relativt högt flöde!
Har du golvvärme eller radiatorer!?
Citat från: Bertil skrivet 08 november 2007, 18:42:14Med din koppling får du skiktning vid drift och inblandning när vp står stilla.Om du kopplar med "stigen" i botten blir det en stabilare temp efter pumpstopp, då det uppstår skiktning i botten av det kalla vattnet som kommer via stigen när pumpen står.Skiktningen störs också av att man har relativt högt flöde!Tror att det var nån här som rekomenderade detta sättet... orkar nästan inte att ändra, det ser redan ut som et bryghus med alla dom rör.
Skillnaden blir att vid din koppling får man skiktning vid drift av kompressor.Med "min" koppling blir det skiktning vid kompressorstopp.Men som sagt det där störs i båda fallen en hel del pga av ganska högt flöde genom acken.Har du 2 cirkpumpar? Inte säker att jag fattar... en primärpump för kompressorn och en sekundär efter acken?Kopplat som volymförstorare räcker det med en cirkpump.
Vilken koppling man väljer så blir nog värmeavgivningen den samma (den värme kompressorn avger tillförs huset). Men med "min" så bibehålls framledningstempen längre efter kompressorstopp. Tempen kan ligga stbil runt börvärdet rätt länge.
"min" koppling är nog SÄMRE om man vill få bort knäppningar i rören!
På "min" ivt är det kopplat med 4 anslutningar, det är som du säger svårare att "ladda" tanken då.Min installatör hade dessutom värmepumpens cirkpump på kontinuerlig drift. Det måste vara vansinne.Nu går den samtidigt som kompressorn, så när kompressorn stannar tas varmt toppvatten ur acken ut till radiatorerna.Jag har lite högre flöde från kompressorn med flit för då blir det viss laddning av tanken.
Men det är inte önskvärt när pumpen måste gå hela tiden! Det blir lite pest och kolera, svårt att välja. Men bor man på stället kanske man ska ha mera balanserat flöde under kraftigaste vintern, och ändra så att acken funkar bättre under säg 8 månader /år.Alltså högre flöde från värmepumpen april till oktober!???
Men om jag fått välja skulle jag valt en annan koppling med en cirkpump och endast 2 anslutningar på acken.