Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: COP pÃ¥ bara 3  (läst 3234 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
COP på bara 3
« skrivet: 02 november 2007, 19:28:22 »
Jag har läst av min el-mätare och min nya värmemätare.
Sista dygn har jag förbrukad så här:

 - Tillsammans 18 kWh pÃ¥ kompressor, brinecirkpump, kompressorcirkpump och framledningens cirkpump.
 - Värmemätaren har loggad 58 kWh.
 - Brine in är +6 °C (+7 i början av körningen)
 - Brine ut är +3 °C (+4 i början av körningen)
 - Framledning genomsnitt är 40 °C ( genomsnitt temperatur frÃ¥n VP:en blir dÃ¥ ca 42,5 °C )
 - GÃ¥ngtid är 5 timmar 24 minuter (kan vara nÃ¥got fel dÃ¥ CTC-dygnet startar mitt i natten)
 - Antal starter är 12 (kan vara nÃ¥got fel av samma orsak)


Jag är mycket nöjd med antalet starter. Dom har halverad sig efter monteringen av en extra 200 liter acktank.
Min brinetemperatur är hög. Bra, den kan jag oavsett inte göra mycket med.

Vad med COP? Med +6 på Bin är väl COP bara så där? Är det här normalt?

 
« Senast ändrad: 02 november 2007, 19:35:01 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: COP på bara 3
« Svar #1 skrivet: 02 november 2007, 21:18:34 »
Ligger man på årsbasis på en COP över 3,2 är det bra
Stirra inte blint på reklam som säger COP över 5
Med rätt temperaturer och enbart tillförd effekt på kompressor så ligger nog alla märken på över 5 men det behövs väl mer än så NIBE??
Och alla kan ju inte välja 10kw som COP gäller för
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: COP på bara 3
« Svar #2 skrivet: 02 november 2007, 23:36:32 »
NIBE? COP 5?   :)
Vad ger en Nibe 1235-8 vid 0/50°?

Ut: 6,97 kW
In: kompressor 1,93 + brinepump: 0,170 + kompressorpump: 0,075 = 2,175 kW
(Nibe skriver i sitt datablad att dom inte räknar med pumparna. Varför gör dom inte det?)


COP= 6,97/2,175 = 3,2

NIBE 1235-8 med COP 3,2 är inte stora skillnaden från CTC EcoHeat 7,5 med COP 3,1.

CTC 7,5 kW ger ca 10% mera energi ut än Nibe 8 kW under lika förhållanden enligt datablad
(6,97 vs 7,7 kW)



Tillbaka till min pump.

Min framledningspump i läge 3 brukar 60W. Det ger 1,44 kWh/dygn.

18 kWh - 1,44 kWh = 16,56 kWh

58 kWh / 16,56 kWh ger COP på 3,5.

CTC uppger COP till att vara 3,1 vid 0/50° och 4,2 vid 0/35°. (med brine- och kompressorcirkpump)

Min diff är ca 37 grader. Då skall min COP i teorin vara ca 3,8. Med andra ord har jag dåligare COP än CTC uppger.

Varför? Testar CTC med några udde förutsättningar som bara stämmer i teorin? Har jag en dålig anläggning? Finns det kanske någon annan förklaring?

CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
SV: COP på bara 3
« Svar #3 skrivet: 28 november 2007, 17:51:25 »
Hej

COP beror mycket riktigt av Brine in/ut (flödet), vilken temp du skall tillverka, cirk pumpar. och antagligen (vilket inte nämns i reklamen) antal starter (för att komma upp i fortfarighet).

Antag att du har hyggligt brine flöde (tillräckligt) så arbetar pumpen bra.
Jag frågade IVT och de sa att 3C är optimalt men 4C är ok (men inte mera).
Gäller samma för din pump så kan du prova att höj farten på brin cirk pumpen ett snäpp om det går.

Totala verkningsgraden beror pÃ¥ cirkpumparna. Försök att minimera antalet, effekten och dess driftstider (varning för  interna cirk pumpen, om den snurrar för lÃ¥ngsamt sÃ¥ leds inte tillräckligt med värme bort och över temp skyddet löser ut).

Mera element hjälper ofast till att leda ut värmen bättre och sänker därmed rad temperaturen något (och ger jämnare värme). Dock så tror jag det gör marginell skilnad, men ändå...

Man kan laborera med att sänka VV tempen (Varning för legionella. Se andra inlägg).
Det borde höja verknigsgraden något även det.
Legionella körningar dra förviso en del tillskotts el!?!

Personligen så tror jag (utan referens) att verkningsgraden på VP är sämre de första sekunderna innan den kommer upp fortfarighet.
DVS att få starter ger bättre verkningsgrad.

Det mesta av ovanstående är troligen praktiskt av marginell betydelse för dig.
Sänk värmen något och minska på VV behovet så spar du antagligen mycket mera än att bygga om något mera. Eller lev och var nöjd med en bra anläggning som den är.

Mvh

Peter *vinkar*



Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: COP på bara 3
« Svar #4 skrivet: 28 november 2007, 18:26:52 »
Jag tror det är cirkpumpen för vb som är boven, den har ju gått även när kompressorn stått still.

En COP på 3.0 för en väl injusterad jord/bergvärmepump är helt normalt, att komma högre än så i verklig drift är mycket svårt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: COP på bara 3
« Svar #5 skrivet: 28 november 2007, 18:37:56 »
Jag tror det är cirkpumpen för vb som är boven, den har ju gått även när kompressorn stått still.
Men han har ju en CTC där VB-pumpen inte är inbyggd.  SÃ¥ frÃ¥gan är väl dÃ¥ om VB-pumpen är inkopplad pÃ¥ elmätaren eller inte...  Den har ju en egen ladd-pump, men den gÃ¥r väl bara när kompressorn gÃ¥r.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: COP på bara 3
« Svar #6 skrivet: 28 november 2007, 21:37:33 »
Citera
Tillsammans 18 kWh på kompressor, brinecirkpump, kompressorcirkpump och framledningens cirkpump.
  Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: COP på bara 3
« Svar #7 skrivet: 28 november 2007, 22:15:47 »
okejdÃ¥...  ^-^
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!