Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Nästa åtgärd?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Nästa åtgärd? (läst 2776 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
mbjornbe
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 19
Karma +0/-0
mbjornbe
Nästa åtgärd?
«
skrivet:
31 oktober 2007, 22:14:08 »
Citera
Köpt hus föregående år vid besiktning påvisades mikrobiell påverkan på grunden. Installerade en hygrometer och den visade under sommaren på toppar på 91% lf.
Valde då att ta bort gammal markplast, rensa på allt löst material och sedan lägga på fuktbeständing plast fram och upp en bit mot rundmuren.
Efter detta installerade jag en sorptionsavfuktare och tätade samtliga gluggar och lämnade endast uttag för våtgasslang öppen.
Nu efter en tids drift inser jag att denna kommer att dra en hel del energi, så min fråga är vad är nästa åtgärd.
Skall jag isolera väggar och marken för att höja temperaturten i grunden för att få ned förbrukningen?
Har även sett förslag på att nyttja solfångare för att på så sätt ta del av gratis energi och blåsa in varm luft i grunden, men då är frågan om jag inte blåser in fuktig luft som får motsatt effekt.
Tack på förhand.
Michael Björnberg
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Nästa åtgärd?
«
Svar #1 skrivet:
01 november 2007, 07:42:12 »
Citera
För oss blev golven så mycket varmare efter att vi installerat sorbtionsavfuktaren av vi faktiskt sparade energi trots att avfuktaren förbrukade 1300 kWh.
Den minskade ventilationen gjorde helt enkelt att huset kyldes av mindre underifrån.
Att isolera kan fungera bra, men du kan också störa den naturliga fuktvandring som finns.
En luftsolfångare fungerar säkert rätt bra för att både sänka den relativa luftfuktigheten (vilket gör att avfuktaren går mindre) och att värma grunden.
Frågan är dock hur lång payoff-tiden blir, inte säkert det lönar sig inom 10 år i alla fall.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
mbjornbe
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
mbjornbe
«
Svar #2 skrivet:
01 november 2007, 08:06:32 »
Citera
Tack för snabbt svar.
Jag det är ju givetvis en oerhört viktig apsekt att ta med i beräkningen, hur mycket investeringen innebär och hur snabbt får du "tillbaka" mot investeringen.
Det var lite enklare att räkna hem vår luftvärmepump som även om vi hade en mild höst/vinter föregående år, redan har sparat in den kostnad vi lade på den.
/Michael Björnberg
Loggat
mbjornbe
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
mbjornbe
«
Svar #3 skrivet:
09 november 2007, 12:59:15 »
Citera
Gjorde en liten koll nu på förbrukningen av avfuktare (Acetec), efter vi satte in denna har förbrukningen ökat med ca 12kwh/dag under nästan en 4-eveckors period för att nu vara nere i runt 3-4kwh/dag i förbrukning.
Då är ju den stora frågan, drog den så mycket på grund av att det var såpass mycket fukt som samlats i vår grund under alla år, eller är den en normal sommarförbrukning.
Räknar man lite snabbt på det hela skulle det innebär 12khw/dag i ca. 6 månader: 12*31*6=2232:-
Därför är jag inne på att det kanske ganska snabbt skulle löna sig att lägga lite pengar och tid på att isolera mark och insidan av väggarna med ex. markskiva på vår torpargrund för att på så sätt öka värmen och minska fukten och på så sätt på sikt spara energi.
Vad tror ni om denna idé, eller är det långsökt?
/Michael Björnberg
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #4 skrivet:
09 november 2007, 13:05:59 »
Citera
Här hos oss (Pitep) går avfuktaren nästan aldrig på vinterhalvåret, kan kanske vara annorlunda längre söderut.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
mbjornbe
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
mbjornbe
«
Svar #5 skrivet:
09 november 2007, 13:12:54 »
Citera
Nej, jag vågar inte svara för det heller. Men även nu i snart mitten av November och trots att vi har det under minusstrecken på nätterna har jag en temperatur runt 12C i grunden och fuktigheten ligger någonstans runt 73-74%, har satt hygrometern i grunden på 70%. Så det känns onekligen som att den fortfarande arbetar till och från men inte konstant som i sommras.
Skall göra en ny kontroll i helgen (elmätaren sitter här)
/Michael Björnberg
Loggat
abbe_
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 67
Karma +0/-0
abbe_
«
Svar #6 skrivet:
11 november 2007, 20:37:20 »
Citera
Hej Michael,
Jag sitter i en liknande situation som du, avfuktaren går från och till året runt (i Stockholm).
En solfångare, typ solarventi, som egentligen bara värmer uteluften och blåser in den i grunden, funkar på vintern. Om du har ett dåligt isolerat golvbjälklag kommer
väl det dock värma mer än solfångaren
, och då kan du nog aldrig räkna hem den ekonomiskt.
På sommaren skulle jag inte våga ha på den (då den i praktiken kommer blåsa in varm fuktig luft i grunden som kyls av = rel fuktigheten stiger.)
Förutom att täta väl, så tror jag på att isolera marken extra i grunden, med var försiktig med att isolera insidan av väggarna i grunden. Detta då det kommer kyla av kantbalkar och syll och minska fuktavdustning och öka risken för frostskador på grunden. På samma sätt som man ska vara försiktig med att dra upp markplasten för högt på väggarna.
Mvh/Abbe
Loggat
IVT 490, 190m2 tvåplanshus byggt -05
mbjornbe
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
mbjornbe
«
Svar #7 skrivet:
13 november 2007, 08:33:55 »
Citera
Det verkar råda delade meningar om hur man eventuellt skall isolera sin torpargrund. Har läst om en del som sätter cellplast på insidan av väggarna och låter marken vara som den är (med fuktbestädig plast). Vissa isolerar bara marken och låter väggarna vara som dom är.
Enligt vad jga kan se så ser dränering och annat bra ut, jag kan inte se att det kommer in "väta" i grunden, grunden i sig är ovan mark mellan 50 cm i ena änden av grunden och 1 m i högd vid insepektionsluckan.
Har som sagt funderingar på att göra någon form av åtgärd före sommaren (förutom ny fuktbeständig markplast) då jag är rädd att energiförbrukningen kommer att sticka iväg (12kwh/dag) när vi satte in den. Men jag vill ju å andra sidan inte riskera att förvärra situationen för att vara ekonomisk.
Så det kanske är bäst att låta det vara som det är och se vad energiförbrukningen blir under sommaren.
Inte lätt att vara husägare
/Michael Björnberg
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Nästa åtgärd?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1054
dolda: 0
användare: 13
Användare online
:
permard@hotmail.com
Josth
VictorHus13
Zappa59
Mike
krambriw
McPearson
Börje__
pathe915
TS Comfort AB
kebj76
slutsteg
tyke
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info