Hej
Se mina kommentarer i annan tråd.
Janne
quote]
Är det någon som har erfarenheter om att bygga om från direktel till vattenburet system för att kunna ansluta värmepump?
Frågor jag ställer mig:
Vilken radiator motsvarar ett el-element på 1000 W?
Drar man en rörslinga på bottenvåningen och en annan på övervåningen ??
Se 2010 SMO10 med ACC tank + Fläktkonvektor. De är dyra. Men av andra sidan kan 1st värma hela min bottenplan på 100 m2.
( mitt fabrikat är ARGO från Citcop. Med TS för fläktstyrningen kostade de 4200+ frakt =4844:-).
Annat fabrikat är Pyrox till pris ca 2000:- exlk moms.
gå in på deras hemsida.
Sen har jag kompletterat med
1st vanlig Rad 500x1000 som ger ca 1000 W värme på min ovanvän. Denskall jag sen komplettera med en till på samma slinga.Sen kan man bygga in golvvärmeslingor ovan på betongplatta under klinker ( min bygg höjd 35mm ).
Mitt fabr är LK i en ny byggnad ingjuten i betong. med 200 mm frigolit under. ( mark isolering). Med fulltäckande isolering i nybygge vill de lägga 300 mm isolering.
Jag har några tips och se min lösning.
Förslags vis prisolrör 16mm som framledning. Detta måste ligga före ev shunt grupp pga effektuttag gör att radiatorerna tar all värme från golvvärmen om jag kopplar det parallellt med shunt grupps fördelningen.
Mindre effektuttag kan man emmellertid göra direkt från ev. ledig shuntgrupp. Det är vad jag skall göra.
Jag la mina isolerade med isolerör vi min takfot. Skarvningar ute i min takfot lät jag proffs göra med deras speciella klämmkopplinga som är godkända.
Vanliga klämkopplingar får ej läggas dolt.
Sen gick jag rakt ner till fläkt konvektor. med 15´mm cu rör och rakt in till min ovanvåning.
Denna slingan skall jag sen koppla vidare med 15 mm cu rör till nytt element liknande det som är installerat.
Jag skall sen utöka med prisolrör 12mm från ny shuntgrupp där jag har golvärme till ett annat nytt element på 500x1000 villket ger 1000W värme vid ca 40 gr framledning.
Jag skall även koppla in ett nytt element till befintlig golvvärme shunt och får då räkna med lägre temp pga golvvärme ligger på lägre temp. Jag räknar med därför max 700 W värme ut från detta nya element.
Duger vanliga prisol-rör med klämkopplingar?
Ja. om du använder stödhylsa vi skarvarna.
Bäst om rörläggare gör arbetet med deras klämkopplingar.
annars måste allt vara synligt så att du kan se om det läcker.
Mer tips från mig skicka mail..via deta forum.
Hälsn
Janne
konvertera direktv EL hus till hus vatten buret system.