0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hej Nu e jag iriterad/uppretad igen har länge plánerat att starta upp en liten firma...som ska jobba med mitt vanliga jobb skogsröjning ..å ev kompletera med lite solvärme grejer å sånt små piller ..mer som en bisyssla vintertidkruxet ha vare att få lös röjnings jobb mest pga att ingen större firma vill ge bort arealerna man behöver ...första året dom har ofta som policy att bara ge bort/dela ut ca 100ha första året åren dom påstår att det är för att kolla så man gör jobben riktigt ...host host misstänker att det finns en eller 2 andra orsaker ..... men det går jag inte in på man behöver ca 500 ha för att fixa att leva på det,,, å då blir man inte rik så det gör nått,,,utan man överlever vintern Nu har jag fått lite jobb av en firma som jag vill göra typ 50 ha kruxet e ju att det är alldeles för lite att leva av,utan jag ser det mer som en liten start grundgissar att jag utan krux får 100 ha till från en annan firma =150ha totalt150 ha är lite å jag fixar inte att leva på det,men jag fick en bra ide.Varför inte låta frugan dra igång en firma som vi kan ta jobben genom.Hon jobbar på komunens ålderdomshem å har jobb så hon kommer inte att behöva stämpla dom närmaste åren hon får helt enkelt anställa mig då vi ska jobba i skogenjag tycker det låter som en vettig tanke,då vi kan smyga i gång firman lite lätt å göra några jobb tanken är att sen köper jag upp fruns företag å gör om det till ett AB,då vi får snurr på jobbenMEN skit fina regler ..hon kan inte starta firma utan att ha arbetsgivarens godtycke...å intyga att firman inte kommer att påverka jobbet Jag tycker det låter som vi bor i ryssland på 1950 talet,varför ska arbetsgivaren behöva ge sitt godtycke till att min fru ska ha firma ...är en vanlig arbetare livegen som en slavhar retat mig rejält på den här jädra regeln hur f-n kan det va möjligt år 2007 att det finns sånna regler i sverge
Sen om det är frugan din som ska starta det så måste ni ju få in mera pengar/jobb för att få ut samma lön ifall du hade startat det själv, blir ju fler utgifter när man har någon anställd som det blir i det fallet när du blir anställd av din fru.
Angående medgivande. Om du nu har läst någon svensk lag som säger att din fru måste ha arbetsgivarens medgivande, så kan du väl tala om var det står? Jag tror fortfarande att det är en ren avtalsfråga mellan din fru och hennes arbetsgivare och inte något som har med svensk lagstiftning att göra. Menar du att bolagsverket och skatteverket kräver ett sådant intyg för att hon skall få registrera företaget? Jag registrerade då mitt företag utan något sådant intyg.
Citat från: Ridax skrivet 27 oktober 2007, 23:33:38Angående medgivande. Om du nu har läst någon svensk lag som säger att din fru måste ha arbetsgivarens medgivande, så kan du väl tala om var det står? Jag tror fortfarande att det är en ren avtalsfråga mellan din fru och hennes arbetsgivare och inte något som har med svensk lagstiftning att göra. Menar du att bolagsverket och skatteverket kräver ett sådant intyg för att hon skall få registrera företaget? Jag registrerade då mitt företag utan något sådant intyg.Kommuner är ganska noga med att kolla om de anställda har bisysslor nuförtiden. Det är i grunden ganska bra eftersom man hanterar stora summor skattepengar. Jäv och brott mot LOU är ju sånt man vill undvika.