Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ELRESERV TILL CIRKPUMP SOLSIDAN  (läst 5979 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
ELRESERV TILL CIRKPUMP SOLSIDAN
« skrivet: 23 oktober 2007, 16:50:28 »
Hej.

Funderar på att mata solsidan via växelaggregat från 12 volt som står mot batteri och laddare.

Då klarar man alternativa elavbrott och förstörd glykol/isolering mm. .


Någon som har något emot det?.


Jag menar nackdelar?.


Det är ju inte många watt som behövs för att driva datorn och pumpen.
« Senast ändrad: 23 oktober 2007, 16:55:06 av Anders S »
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: ELRESERV TILL CIRKPUMP SOLSIDAN
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2007, 16:57:01 »

Låter väl idealiskt. Själv kör jag nödström på kökspannans laddpump, radiatorpumpen och shunten. Skaffade ett nödströmspaket med tillslagsautomatik, laddare, laddningsregulator och en 300 W omvandlare på www.legoelektronik.se. Det hela drivs med ett gastätt batteri på 100 Ah från Biltema (var billigt och klarar djupurladdning). Funderar på att även koppla solpumpen till nödströmsaggregatet men då behöver jag hjälp av en elektriker.

Du kan ju också göra det lite mer komplicerat och dyrt men roligare genom att skaffa solceller och ladda fler batterier (=många Ah) för att driva en 12 v pump. Blir nog omöjligt att få en sådan investering lönsam dock.
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: ELRESERV TILL CIRKPUMP SOLSIDAN
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2007, 17:29:52 »
Finns solfångare med solceller å pump som drivs av dom... Eller sätt en cirkpump med dubbla lindningar, så att det går att köra både 12 å 230V... Då behövs bara ett välladdat bilbatteri att ha tillhands..

mvh humlan.

Ps. Fattar inte varför Mr No Name inte har sÃ¥na pumpar i lager  Sc:,h DS.

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: ELRESERV TILL CIRKPUMP SOLSIDAN
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2007, 17:40:36 »
 *roflmao*


Quanta costa?.
9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ELRESERV TILL CIRKPUMP SOLSIDAN
« Svar #4 skrivet: 15 november 2007, 10:57:00 »
Hej det absolut billigaste sättet att få nödström på är via en ups som man kopplat till ett eller flera extra batteri.
Min ups till datorerna har i dag 4st bil batteri istället för det på 7amp som är orginal
Legoelektroniks anläggning är inte billig precis 350watt går på 2690kr en ups på 600va [ca400watt] kostar 699kr på http://www.kjell.com/
Inkoppligen blir enklare och man får ren sinus våg på köpet.
Tids nog ska min nuvarande nödströms anläggning rivas ner och ersättas med en ups.
Man ska bara få ändan ur vagen och börja på det typ
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: ELRESERV TILL CIRKPUMP SOLSIDAN
« Svar #5 skrivet: 17 november 2007, 13:57:44 »
Intressant lösning. Kan du koppla på batterierna till UPS:en utan att skruva eller måste du öppna den? Plockar du bort den lilla 7 A-acken? Kanske borde jag fixa en separat UPS till solpumpen när den är så pass billig (räcker ju och blir över med den lilla på 400 VA). Däremot skaffar jag nog hellre en gastätt batteri som är gjort för djupurladdning än att köra på startbatterier.

(11 kWh på knappt 4 tim sol idag är jag glad över - även om det nog borde vara mer :-)
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ELRESERV TILL CIRKPUMP SOLSIDAN
« Svar #6 skrivet: 17 november 2007, 18:05:54 »
Hej igen nästan alla ups:er sitter batteriet under ett lock som man bara skruvar loss och sen demomterar batteriet som sitter anslutet med vanliga flat stift, så det är bara skaffa passande flatstifts hannar och ansluta.
Sjävklart så ska man inte använda start batterier om man inte som jag fått dom gratis och hand plockat dom på en skrot.
Kör man med ups bör man kompletera med en elektronisk laddare för ups:er laddar bara med runt 3 ampere så återladdnigstiden blir väldigt lång annars.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ELRESERV TILL CIRKPUMP SOLSIDAN
« Svar #7 skrivet: 22 november 2007, 01:36:58 »
Hej igen höll på att glöma att om man kör med ups måste man ha god effekt marginal för normalt är dom byggda för att gå runt 7 minuter med full last sen dör ju batteriet.
Dom billigare klarar inte gå på mer en runt 60% last kontinuerligt pga kylningen är inte byggd för att klara mer än full last den tiden orginal batteriet klarar.
Min APC ups blir ganska varm efter 2 timmar med 70% last via batteri.
Legoelektronik säljer föresten lösa tillslags boxar för 645kr om jag inte minns fel om man nu skulle råka ha en inverter liggande eller kommer över en billigt för såna köper men inte Legoelektronik för dom är tok dyra inte Biltema heller för dom ska vad jag hör ha svårt att starta induktiva laster.
http://www.blocket.se/vi/14132769.htm?ca=23_15_s  Det kan kaske vara nÃ¥got den är byggad för extra batterier med sÃ¥ den ska man kunna max lasta kontinuerligt om det inte är nÃ¥got hemma bygge men den ser ut att ha bra kylning iaf.

"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Anders S

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 365
  • Karma +0/-0
  • Äntligen Funkar Den!!
SV: ELRESERV TILL CIRKPUMP SOLSIDAN
« Svar #8 skrivet: 26 november 2007, 21:26:47 »
Låter som en smart lösning. Hade många backupper i mejeribranchen som jag jobbade i förr.


Om det går att fixa dom till de pengarna och de funkar så låter det ju bra.

9,0 kW Airwell Luft/vattenpump
144 vacuumrör/heatpipe
2x750 accor med 90mm. isolering
Mvh. Anders S

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: ELRESERV TILL CIRKPUMP SOLSIDAN
« Svar #9 skrivet: 10 januari 2008, 22:28:34 »
Behövs det verkligen köpas dyra grejjor för detta? Nu är jag ingen elektriker och vet inte vad elektriska saker och ting heter med deras riktiga benämningar, men räcker det inte med en kontaktor/relä med 8st. kontaktbleck. 4st. in och 4st. ut + anslutningarna till spolen, 2st Nc, de andra två blir slutna när spänningen på nätet faller ifrån. (Jag har kopplat så när ackreturen till solpanelerna kommer upp i önskvärd temp. så skiftar kontaktorn tempgivare till solstyrningen och jag värmer poolen med solpanelerna, det funkar bra och bör funka med det ni diskuterar.) När det finns spänning på el nätet så är Nc dragna, nätsänningen faller och drar de som normalt är Öppna/brutna och på dessa två anslutningar till reläet ligger det då 220/230v. från en omformare 12-220v. från tex ett bilbatteri. I växlingsögonblicket så är ju dessa två system galvaniskt åtskilda, eller vad det nu heter, så det kan ju inte hända någe annat än positiva saker. I mitt fall så kostade detta inte en spänn, eftersom detta stora (många anslutningar) relä var "elektronik skrot". Har flera stycken ligger på hyllan, bra att ha. Jag menar att funkar det att växla tempgivare mellan acktankstemp/pooltemp så bör det funka mellan 230v. växelström från elnätet och 230v. sinus/fyrkantsvåg från en omformare. Som många andra ggr. så tycker jag att det med ups:er osv. verkar vara en dyr lösning för en så enkel sak, backupström för att förhindra stagnation i panelerna vid strömavbrott, det är väl inte så noga med hur sinusvågen ser ut för styrningens och cirkpumpens skull?

Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!