Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Laddnings-rekord idag 17 oktober...  (läst 1864 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Laddnings-rekord idag 17 oktober...
« skrivet: 17 oktober 2007, 16:47:36 »
Inte för jag vet nÃ¥n effekt, bara att det snabbt blev ordentligt varmt i tanken. AlltsÃ¥ snabbare än nÃ¥n gÃ¥ng förut, Ã¥ det bör ju betyda mer effekt frÃ¥n rören  Thumbsup SÃ¥ än räcker antal soltimmar till med rÃ¥ge, för att täcka behovet av vv. NÃ¥n värme har inte behövts idag, sÃ¥ det är alltsÃ¥ bara vv det behövt laddas för... SÃ¥ i stort sett blir det fortfarande ca 65 grader varmt i hela pannan/tanken, vilket är precis det jag strävar mot. D.v.s att under sÃ¥ lÃ¥ng period som möjligt över Ã¥ret, kunna fÃ¥ vv frÃ¥n vakuumrören.

mvh humlan.
« Senast ändrad: 17 oktober 2007, 23:07:17 av humlan57 »

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Laddnings-rekord idag 17 oktober...
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2007, 17:09:08 »
Hej.

Hemma laddade det också duktigt idag (precis slutat ladda). Tanken slutade på 74 grader, men min tank är ganska liten förstås, 300 liter. Det räcker gott och väl till dagsbehovet av varmvatten.

På min anläggning så vet jag att det bara finns en tidsperiod där solen inte klarar varmvattnet även om det är helt klart väder och det är ca 5 veckor före och 5 veckor efter vintersolståndet. Som lägst vid vintersolståndet klarar solfångaren bara hälften av varmvattnet vid klart väder en hel dag. Men i början av febrari är det full rulle igen.

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Laddnings-rekord idag 17 oktober...
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2007, 17:45:11 »
hej
hmm suck här gav det dÃ¥ligt i dag har  30 grader i tanken...
hoppades pÃ¥ i alla fall 50 men icke ,,,jaja det har inte vare super bra väder direkt  rengnade pÃ¥ aftonsidan

men får jag ork å tid blir det omstrukturering på solfångarna,dom åker upp på taket i 80 grader
dessutom så blir det 30 rör till ..då spelar det mindre roll om det e lite dåligt väder nån dag
fast då måste man nog göra ett nödkyl system
typ dump ventil pÃ¥ varmvattnet eller nÃ¥tt sÃ¥nt sÃ¥ det inte orkar gÃ¥ varmt bäst vore att ha 2 tankar men det rymmer jag fasiken inte i tvättstugan  suck
« Senast ändrad: 17 oktober 2007, 18:04:29 av Dr Chun-Lan »

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Laddnings-rekord idag 17 oktober...
« Svar #3 skrivet: 17 oktober 2007, 17:58:15 »
Hej.

Hemma laddade det också duktigt idag (precis slutat ladda). Tanken slutade på 74 grader, men min tank är ganska liten förstås, 300 liter. Det räcker gott och väl till dagsbehovet av varmvatten.

På min anläggning så vet jag att det bara finns en tidsperiod där solen inte klarar varmvattnet även om det är helt klart väder och det är ca 5 veckor före och 5 veckor efter vintersolståndet. Som lägst vid vintersolståndet klarar solfångaren bara hälften av varmvattnet vid klart väder en hel dag. Men i början av febrari är det full rulle igen.

MVH/Gano



Hmm, 2 1/2 mÃ¥nad alltsÃ¥, eller 100% vv under 9 1/2 mÃ¥nad, det är bra det  Thumbsup Verkar som jag kanske kommer att att fixa det Ã¥xÃ¥, men kan inte kolla det... DÃ¥ skulle jag behöva stänga av värmen, Ã¥ det lär knappast bli aktuellt den tiden pÃ¥ Ã¥ret  :)

mvh humlan.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Laddnings-rekord idag 17 oktober...
« Svar #4 skrivet: 17 oktober 2007, 21:50:26 »
Hej.

Hemma laddade det också duktigt idag (precis slutat ladda). Tanken slutade på 74 grader, men min tank är ganska liten förstås, 300 liter. Det räcker gott och väl till dagsbehovet av varmvatten.

På min anläggning så vet jag att det bara finns en tidsperiod där solen inte klarar varmvattnet även om det är helt klart väder och det är ca 5 veckor före och 5 veckor efter vintersolståndet. Som lägst vid vintersolståndet klarar solfångaren bara hälften av varmvattnet vid klart väder en hel dag. Men i början av febrari är det full rulle igen.

MVH/Gano



Hmm, 2 1/2 mÃ¥nad alltsÃ¥, eller 100% vv under 9 1/2 mÃ¥nad, det är bra det  Thumbsup Verkar som jag kanske kommer att att fixa det Ã¥xÃ¥, men kan inte kolla det... DÃ¥ skulle jag behöva stänga av värmen, Ã¥ det lär knappast bli aktuellt den tiden pÃ¥ Ã¥ret  :)

mvh humlan.

Om solen skiner varje dag, DÃ… hade jag haft drygt 90% täckningsgrad.  :D  ;D För att ha en teoretisk möjlig till 100 % varmvattentäckning hade jag behövt 8 kvm solfÃ¥ngare till = 16 kvm.

Men allvarligt talat, ett medelår så blir det nånstans 65-70% täckning, jag får pytsa i med 1200-1500 kWh elpatrondrift för att alltid ha varmvatten.

Jag valde den enkla och snikna vägen. Allt är löjligt överdimensionerat. Solfångaren ger så förbaskat mycket varmvatten på sommaren att vi skulle kunna förse 2 barnfamiljer med varmvatten. Vi släpper ut en del varmvatten i avloppet via SYR:en, men vatten är billigt i jämförelse med energi.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Laddnings-rekord idag 17 oktober...
« Svar #5 skrivet: 17 oktober 2007, 23:06:47 »
Fast mycket solfångare är precis det jag förespråkar, mycket bättre än div krångliga lösningar med tankar å annat. Å som Du säger, lite vv kan man kosta på sig att slösa bort...

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!