0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skulle en sån här tank fungera?1 solslinga, utdragen från topp till botten. vätskan strömmar uppifrån och ned.1 slinga (från en rensad innedel från en LL-pump ) eller annan värmekälla. Utdragen från topp till botten. Vätskan strömmar uppifrån och ned.1 slinga till golvvärmen, eller elementen. Utdragen från topp till botten. Vätskan strömmar nerifrån och upp.1 slinga till tappvaten. Utdragen från topp till botten. Vätskan strömmar nerifrån och upp.Alltså, de som laddar tanken laddar från toppen och de som tömmer tanken börjar att ta från botten.Inga flöden av vatten inne i tanken. Bara varmt där uppe och kallt nertill.
Kolla in den här tankenhttp://www.solgruppen.se/pdf/lesolsolvarmetank_web.pdfDär kan du få lite ideer kanske.
hej min fråga = kostnad för komplett tank med alla ventiler å jox
Citat från: Hansson skrivet 18 oktober 2007, 22:02:32Kolla in den här tankenhttp://www.solgruppen.se/pdf/lesolsolvarmetank_web.pdfDär kan du få lite ideer kanske.Jag skule vilja ha solvärmeslingan trädd utanpå förvärmningen av vv ända upp till underkant av övre vv-slingan, å med slingorna i centrum. Å då även slingan med slutvärmningen av vv i centrum, alltså alla slingor i rad å i centrum av tanken.mvh humlan.
hej joo jag vet plattisar e det inget problem att hitta beg häller...å ofta oanvända har snubblat över 2 st sista året nya i låda ....skämt å sido visst jag gillar platvärmeväxlare för dom e lätta att ansluta till tanken å hyfsat billigadu kan tex köpa vilken skrot tank som hällst på blocket för 1000kr å sätta fast dom i å det funkarenda kravet är att det finns utag eller hål i tanken där du kan ta ut eller in vatten vilket det brukar va ganska gott om...sen så har folk ofta redan tankar speciellt vedeldare som inte har solslingor..att dom sen är smidiga att jobba med ,,man behöver inte svets å rondell för att montera in dom det räcker ofta med några gängövergångar lin å lite linolja + ev nån klämrings koppling sen att dom bevisat är effektivast på att göra varmvatten enligt test gör saken inte sämmre det e därför jag gillar dom ska folk i allmänhet börja ta solvärmen på allvar måste det till grejer som går snabbt att montera å funkar hemma pulet måste bort ...till största delenatt tex stå och tillverka eller montera in sol å tappvatten slingor i en gammal tank lönar sig alldrig det tar aldeles för lång tid å sen övertyga en ved eldare att hela hanns acctank system e skrot eller mindre bra för att köra solvärme i lär inte sälja många anläggningar då e det lätt att bulta fast en liten plattis för inväxling å ev en stor för varmvatten tilverkning vid behov
hej humlan vill ha slingorna invirade i varandra typ sol å förvärmnings slingan i botten ...stående å varmvatten slingan ovanför ochså stående å allt centrerat inne i tanken