Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem  (läst 1206 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Problem
« skrivet: 15 oktober 2007, 21:39:08 »
Har problem med logger mjukvaran, hakar upp sig 'stup i kvarten' så jag får
starta om programmet. Det är inget bekymmer om programmet hakar upp sig
när jag sitter vid datorn, då är det bara att starta om programmet. Men om
jag lämnat loggern igång ex.vis över natten och den hakar upp sig efter ett
par timmar eller så, så är det ju bara långa raka linjer utan några mätningar.

Kör annars XP och undrar om andra har samma bekymmer.


BjörnK

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Problem
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2007, 01:53:42 »
Hej

Jag har börjat leka med ett program och varje gång jag går därifrån och datorn går ner i sparläge så lägger det programmet av.
Är det så att din dator också går i sparläge eller ?

MVH
Messer

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2007, 06:21:23 »
Ja, hade det varit så bara...i början trodde jag också att det hade
samband med skärmsläckare eller virusscan, men nu vid flera tillfällen
har det uppstått när jag använder datorn, och jag har inga tunga,
krävande program som kör. Jag är helt enkelt övertygad att
mjukvaran har någon enstaka bug... ;)

Hade varit bra om Rickard kunde kommentera... knUp tomte::


BjörnK

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Problem
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2007, 07:06:15 »
Hej Björn - vi talades ju vid på telefon igår, men jag skriver ned samma sak här så att andra med samma problem kanske med tiden kan bli hjälpta.

Jag kör själv med XP och har sällan några problem - loggern "dyker" inte innan datorn i sig är så full med programkörningar att även andra program börjar hänga sig.

Jag får väldigt få klagomål på att mjukvaran inte skulle vara "stabil", med stabil menar jag att den i vart fall skall kunna logga i några veckor innan en omstart krävs - enligt mig fullt normal stabilitet när det gäller en PC med Windows operativsystem.

Det finns dock några saker som man bör tänka på:

Energisparinställningarna skall vara "alltid på" för att kolla detta gör som följer. (förmodligen inte problemet för just dig Björn)

1. Högerklicka på skrivbordet
2. Välj "egenskaper"
3. Klicka på fliken "skärmsläckare"
4. Klicka på "inställningar" en bit ned på sidan
5. Se till att inställningarna är som på bilden nedan



Viktigt är också att man inte har andra saker inkopplade så att man överbelastar portarna på datorn, eller att det finns konflikter på IRQ.

I de flesta fall finns det alltså skäl till de problem som kan uppstå, men jag säger därför inte alls att det kan finnas bugar i mjukvaran, den har ju trots allt i grunden några år på nacken.

Man skulle väl också kunna säga att det kan finnas risk för att någon av de komponenter du har i din nya supersnabba dator inte är helt kompatibla och att det i sin tur ställer till det - jag vet helt enkelt inte vad det beror på, men vet att det är rätt ovanligt att mina kunder klagar, det händer i någon enstaka procent av fallen vilket jag tycker är rätt rimligt med tanke på att det gäller en mjukvara som man vill/förväntar sig skall gå i dagar/veckor/månader i en Windowsmaskin.

Finns det andra som har tips på vad det kan vara som ställer till det får ni gärna komma med feedback.
Bifoga skärmdumpar på eventuella systemlarm i denna tråd så kanske jag och den som modifierat mjukvaran kan hitta vad som falerar.

Som sagt, jag säger inte att det inte finns buggar, men problemen verkar oftast bero på dåligt konfigurerade enskilda datorer - därör inte sagt att jag inte arbetar för att få mjukvaran bättre.
« Senast ändrad: 18 oktober 2007, 07:34:41 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!