Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Flödesmätaren stÃ¥r still  (läst 2530 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
Flödesmätaren står still
« skrivet: 11 oktober 2007, 19:51:23 »

En par frågor till främst Sfinx-användare:

1. Har just provfyllt systemet med vatten till c:a 0,14 Mpa. Jag har dock inte luftat eftersom jag helst inte vill klättre upp på taket i mörker och regn :). Det verkar dock snurra runt även om det finns luft i systemet. Däremot rör sig knappast flödesmätaren alls - bara lite när jag drar på pumpen på högsta hastigheten. Att skruva på den ger inget resultat alls. Blir lite bekymrad eftersom jag har 90-rörssystem men dessvärre endast 15 mm ledningar (c:a 2x15 m). Kan det bero på luften? Eller att mätaren fastnat? Eller är det så illa att ledningarna är underdimensionerade? Men om det vore så borde ju mätaren åtminstone reagera när jag försöker ställa flödet med skruven. Rörisen ställde aldrig frågan när han la kluverten i samband med tillbyggnationen.

2. Efter någon timma har trycket inte sjunkit. Därmeot kommer det några droppar i kopplingarna vid pumpen. Det verkar dock avta. Någon som vet vad det är för tätning? Tätar lindrev sig själv efter ett tag i kontakt vatten?
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Flödesmätaren står still
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2007, 01:26:27 »
Blev hela systemet urspolat med rent vatten innan ni trycksatte? Är det vid dom stora skruvarna vid pumpen så är det gummipackningar. Kontrollera att centrumskruven i pumpen är luftad .. (pump avslagen)
Rekommenderar du ökar trycket till 2 bar så du har något att lufta från .. sjunker vid luftning typ. ....
Fyllde du glykolblandning eller bara rent vatten i systemet?

/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Flödesmätaren står still
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2007, 02:08:15 »
Säkert att alla ventiler är öppna?
Ofta sitter det tex avstängningsventiler på båda sidor cirkulationspumpen.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Flödesmätaren står still
« Svar #3 skrivet: 12 oktober 2007, 15:02:55 »
Hej.

Jag har ju inte Sfinx rör, men jag har ett rejält flödesmotstånd eftersom jag har ca 20 meter med 12 mm rör och sedan en seriekopplad plan solfångare med ytterligare kanske 20 m 10 mm rör. Det funkar ändå med en vanlig Wilo cirkulationspump.

För att få pumpen att börja "greppa" så rekommenderar jag att du "pyser" in rent vatten med cirkpumpen igång så att du kör vatten genom pumpen. Samtidigt som trycket höjs så brukar pumpen börja fungera.

I min anläggning kan jag inte ligga lägre än ca 2 bar (0,2 MPa). Det rekommenderas ibland att trycket i ett kallt system ska ligga på 3 bar, det trycket ligger jag själv på. Se till att du har en luftkudde i expanssionskärlet bara.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Flödesmätaren står still
« Svar #4 skrivet: 12 oktober 2007, 23:57:40 »

Tack för alla tips. Småläckaget fixade sig när jag drog åt kopplingarna på plats eftersom de satt ganska löst. Första fyllningen var med vatten. Fick det aldrig helt luftfritt - någon bubbla satt och "låste" misstänker jag. Men efter att ha kollat att systemet är tätt, tappade jag ur och mätte upp volymen. Nu är det fyllt med glykol+vatten+ww, c:a 14 liter. Behöver dock ytterligare någon liter glykol innan jag får upp trycket som nu ligger på c:a 0,11 MPa. Enligt "facit ska arbetstrycket ligga på c:a 1,4 bar i mitt fall men det kan ju aldrig skada att trycka upp det i säg 2 bar för at trycka ut luften.

Har luftat men det finns fortfarande luftfickor (hoppas jag...) som blockar. Man hör/ser (flödesmätaren) bubblor som åker runt så någon slags cirkulation är det (en ventil finns efter cirk.pumpen men den är öppen)- i alla fall till dess en stor luftbubbla hamnar i pumpen så den går "torr". Jag antar alltså att det är en eller flera luftfickor kvar eftersom flödesmätaren knappt rör sig annat än på högsta hastigheten och efter några sekunder sjunker den i bott igen. Ska prova att pressa upp trycket lite, lufta, köra pumpen, lufta osv. Blir mycket spring upp på taket...

Tror det borde funka med 15 mm rör (även om de är i minsta laget). Hur mycket luftande är/var det för er vid nyfyllt system? Har ni andra tips tas de tacksamt emot. Ett rör uppe! Bara 89 kvar...
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Flödesmätaren står still
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2007, 04:15:16 »
Men flödesmätaren rör sig lite i alla fall? Annars tänkte jag föreslå att kanske pumpen eller flödesmätaren var monterad på fel håll.

Pumparna luftar jag medan de kör, jag vet inte om det är rätt eller fel? På tanksidan går båda mina rör upp i taket utan avluftning på högsta punkt men det går att få luftfritt ändå, det tar lite tid men det går.

Lycka till!

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Flödesmätaren står still
« Svar #6 skrivet: 13 oktober 2007, 09:07:35 »
Jag gjorde såhär: Jag har ingen avluftning på taket, har en liggande burk (20cm. lång 8cm.diam.) monterad före cirkpump (sugsidan). Den är ansluten till solkretsen på gavlarnas nedre del. På burkens ovandel närmast cirkpump sitter avluftning/påfyllning. Sedan svetsade jag ihop ett kärl på ca. 8l. med anslutning i botten som vid fyllning/avluftning är ihopkopplad med slang med den mindre burkens överdel och den är placerad högre upp än den liggande burken vertikalt sett. När jag fyllde systemet via 8l. burken så var den trycksatt kontinuerligt. När vätskan cirkulerade så fastnade luft i överkant i den liggande burken och bubblade upp till 8l.kärlet och separerades där från vätskan, när det inte kom upp mera luft så tröcks nytt vatten in i solkretsen från 8l. kärlet. Sådär höll det på fram och tillbaka, luft bubblade upp och vatten tröcks in. Helt automatiskt, funkade kanon. Den sista lilla luften fastnade i plattisens övre del, där fick jag lufta manuellt.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Kasch

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-0
SV: Flödesmätaren står still
« Svar #7 skrivet: 13 oktober 2007, 19:59:23 »
OK, har nu ägnat en stor del av dagen åt att lufta... Vid pumpen och uppe på taket, köra pumpen på olika hastigheter, trycka i lite till osv. Det blir klart bättre och bättre men det är små steg framåt. Flödet verkar kunna ordna sig till 9 l/m vilket är vad jag bör eftersträva (men fortfarande "låser" det sig ibland p g a luften). Leifa.k:s lilla innovation hade ju suttit perfekt. Blir väl ordning på det här också så småningom men jag tänker inte byta vätska på ett tag nu.
Kökspannesystem, Wamsler K158 + Dalatanken 750l, fyra slingor (två solslingor, två vv-slingor), vakumrörsolfångare 90 Sfinx-rör av den äldre modellen. Luftvärmepump Mitsubishi FD25VABH. Nu får den räcka ett tag...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!